Ole Christian Veiby og Torstein Eriksen før shakedown torsdag morgen.

Rally Sverige:

Ole Christian stemples som storfavoritt – og det stempelet lever han helt fint med

Selv om Rallycross-VM er førstepri, vil Ole Christian Veiby holde rallytrøya varm. Og det skal ikke stå på selvtilliten inn mot årets høydepunkt for hans del.

Publisert

RALLY: I forkant av helgens VM-runde i Sverige har Oliver Solberg hatt en litt mer avventende holdning til sine egne forutsetninger enn hva man kanskje kunne spådd fra den sultne norsk-svensken.

RALLY: I forkant av helgens VM-runde i Sverige har Oliver Solberg hatt en litt mer avventende holdning til sine egne forutsetninger enn hva man kanskje kunne spådd fra den sultne norsk-svensken.

For kombinasjonen av en godt forberedt Ole Christian Veiby i en velrenommert Volkswagen Polo GTI R5, med Solberg i en litt mer uprøvd ny Skoda Fabia RS Rally 2 på vinterføre, så ville ikke Solberg si så mye om egne ambisjoner før han hadde sett farta til Veiby.

Etter shakedown å dømme framstår helgens WRC 2-duell like åpen og jevn som alle nordmenn og svensker nok håper og drømmer om. Solberg åpnet aggressivt på første gjennomkjøring, men etter at alle var ferdige skilte det kun tre tideler mellom de to norskættede førerne, i Solbergs favør.

Minner om finnene

For da Parc Fermé tok temperaturen på Veiby før shakedown torsdag morgen, så trakk han litt på smilebåndet over å høre at Solberg var litt passiv.

– Han er jo på hjemmebane! Han skal jo ikke si noe. Han har mest favorittstempel, når promotoren også plukker deg ut til å starte først. Men for all del - han er nok bare litt nervøs hvis han legger det på meg. Jeg kan godt være favoritt, jeg, flirer Veiby overfor Parc Fermé, vel vitende om at han selv har startnummeret rett etter Solberg.

Han kjenner godt til Skoda sin rallyfilosofi, som også tidligere har levert nye konkurransedyktige biler fra første meter. Selv om det signaliseres noen usikkerhetsmomenter er han sikker på at flere av Skodas førere blir å finne helt der oppe. Han lever fint med et favorittstempel, men minner om at det er flere enn han og Solberg med i feltet.

– Det er mange her som kan fighte helt i toppen, sier Veiby og peker på finnene Emil Lindholm (fjorårets WRC 2-mester, journ.anm.), Teemu Suninen og Jari Huttunen, i tillegg til russiske Nikolay Gryazin.

Ole Christian Veiby og Oliver Solberg var tidligere teamkamerater i WRC 2-satsingen til Hyundai. Nå står de begge på egne bein, og denne helga er de også begge storfavoritter.

Ventet høy WRC 2-interesse

Totalt er det 23 startende i WRC 2, men historisken viser at man gjerne skal ha nordisk pass for å henge med på vinteren. Samtidig er det med nordiske øyne også vel så stort spenningsmoment i følge med på WRC 2 som å følge med på toppklassen med Rally1-bilene.

– Det er klart, det er naturlig når det ikke er svensker eller nordmenn i toppklassen. Da blir det sånn. Man har jo vist at man har kjempet om seieren i WRC 2 her tidligere, så det er naturlig at det blir en spennende fight mellom oss skandinavere, tror han.

Kongsvinger-karen har egentlig konvertert til rallycross i sin fulltidsatsing, men rally står fortsatt hans hjerte nært, og framfor alt vinterløp og Rally Sverige som årets store høydepunkt. Her vant han også i 2019, han ble nummer to i 2020 og i fjor endte han også opp med en andreplass i WRC 2 etter en beintøff duell mot sin gamle «mentor» Andreas Mikkelsen gjennom hele helgen.

Forøvrig har Veiby fått lov til å «låne» Mikkelsens kartleser Torstein Eriksen for anledningen ettersom det fortsatt ikke er noe program klart for Mikkelsen dette året.

Ikke imponert over veikvaliteten

Om det blir en ny WRC 2-seier på CVen til Veiby gjenstår å se, men selv om han har lave odds på vinterløp så tror han dette blir en annerledes opplevelse enn hva de både er mest vant med, og hva de mener er ideelt.

For selv om den nye svenske VM-runden i nordlige trakter er vesentlig mer snøsikkert enn i Värmland, så er han ikke direkte imponert over såla i veien på enkelte av etappene - spesielt lørdag.

– Det er vel greit ut, det er raskt og mange rettstrekningen, men utenom de etappene som er fine så er det også en del mindre fine med dårlig såle. Det blir løst og grus med en gang og flere av veiene har ikke vært kjørt på eller brøytet før nå rett før løpet. Lørdagen kommer til å bli røffest med mest grus, sier Veiby.

– Er man ikke vant til en del slike veier også i Norge?

– Vi har vel aldri kjørt et NM-rally med så dårlig såle, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS