Pernilla, Oliver og Petter Solberg, sammen med Viktor Nilsen, under garasjesalget i Torsby tidligere i vinter.

Petter ga bort over 2000 capser – disse skal Viktor selge til inntekt for kreftsyke barn

Dersom alt blir revet vekk kan Solberg-familien og supporterildsjelen Viktor Nilsen ha bidratt med hundretusenvis av kroner for kreftsykebarn fra deres lokalområder.

Publisert

BILSPORT: Det var på senhøsten i år at Petter Solberg sammen med kona Pernilla og sønnen Oliver inviterte til et gigantisk garasjesalg hjemme på verkstedet i Torsby. Målet var å få tømt alt overflødige effekter og gjenstander som har hopet seg opp gjennom Petters mer enn 20 år lange aktive karriere på toppnivå i internasjonal rally- og rallycross.

Målet ble vel også mer eller mindre innfridd der svært mye ble både solgt unna og gitt bort til ulike folk, foreninger og andre formål.

Ikke overraskende hadde naturlig nok den markante rallysupporteren Viktor Nilsen sammen med kona Regina også tatt turen opp til verkstedet i Torsby. Viktor og Petter har kjent hverandre i åresvis og har begge sine røtter i Østfold, og har begge også gjort mange prosjekter sammen overfor publikum.

Felles idé

Nilsen skaffet seg naturlig nok mange produkter og effekter som følge av sin enorme interesse, men det skulle også bli gjenstand for et nytt samarbeid mellom supporteren og bilsporthelten.

– Jeg fikk tusle inn på lageret der hvor de hadde alle eskene med ting. Så jeg fikk rota rundt og fant masse ting. Blant annet flere esker med capser. Jeg vet ikke hvor mange, men jeg spurte Pernilla om jeg kunne få kjøpe en eske med 200 capser. For da kunne jeg gi bort disse capsene til barn som jeg møter på rally, sier Viktor Nilsen til Parc Fermé.

Dealen var i utgangspunktet gjort. Fram til de plutselig kom på noe annet. For da dukket også Petter opp, og ideen om å kunne bruke effektene til å samle inn penger til et veldedig formål ble til mellom dem.

– Hun begynte å titte rundt seg og fant ni esker som var hele. Så kom Petter inn, og vi ble da enige om å selge capser hvor inntekten går til Barnekreftforeningen i Østfold. Vi er jo begge tilknyttet Østfold, også vil vi at pengene er øremerket aktiviteter og gaver til barn som ligger på sykehus, sier Viktor.

Kan bli over 200.000 kroner

Antallet er altså på godt over 2000 capser. Og skulle han gå tom, er det flere å oppdrive. Viktor og Regina har dermed tatt på seg en gedigen salgsjobb, og gjennom desember har det vært daglige postlegginger, utkjøringer i nærområdet og leveringer fra eget hjem.

Cirka 150 capser er blitt solgt hittil, og med 100 kroner stykket tilsvarer det 15.000 raske kroner. Men det er utenfor sesong, og Viktor har troen på at omsetningen vil øke når han kommer seg ut på løp igjen, i tillegg til fortløpende markedsføring og omtale på sosiale medier og i lokalmediene. Med over 2000 capser betyr det altså at de kan være i stand til å tjene inn over 200.000 kroner dersom alt går unna.

Målet er å dekke inn kostnader tilknyttet aktiviteter i forbindelse med Gatebil-arrangementet på Rudskogen neste høst.

Hyller engasjementet

Og hva tenker så Petter selv om denne ideen og den innsatsen som Viktor nå skal legge ned?

– Ingenting gleder meg mer enn å bidra med mennesker som har en så enorm passion som det Viktor har. Jeg har kjent han i mange år, og han har alltid vært sånn, sier Petter Solberg til Parc Fermé.

Han har engasjert seg for kreftsaken en rekke ganger tidligere og bidratt med store summer og andre bidrag opp igjennom. Derfor falt det seg helt naturlig hva pengene skulle gå til denne gangen.

– Ideen var noe Viktor og jeg kom opp med sammen, og at det denne gangen skulle være rettet mot barn. Vi kjenner alle en eller flere som har vært direkte eller indirekte berørt av sykdommen. Jeg har jo selv hatt det i familien min også, sier Petter.

Powered by Labrador CMS