Andreas Mikkelsen.

Slik kan gullsjansene til Andreas spoleres

Andreas Mikkelsen har ikke mer å stille opp med i årets sesong. Samtidig sitter det to førere klare til å gjøre livet litt surere for nordmannen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Rally New Zealand kjøres uten Andreas Mikkelsen på startstreken. Årsaken er enkelt og greit at han har fullført sine samtlige syv runder som er maksimalt tillat i WRC 2 gjennom en hel sesong, hvor de seks beste løpene teller i mesterskapet.

Andreas Mikkelsen

Født: 22. juni 1989

Bosted: Monaco

Hjemsted: Oslo

Sivilstatus: Kjæreste

Bil: Skoda Fabia Rally2 Evo

Kartleser: Torstein Eriksen

Team: Toksport WRT / Skoda Motorsport

Meritter: Bronse i WRC (2014, 2015 og 2016), gull i WRC 2 (2021), gull i Rally-EM (2021). Tre enkeltseire i Rally-VM.

RALLY: Rally New Zealand kjøres uten Andreas Mikkelsen på startstreken. Årsaken er enkelt og greit at han har fullført sine samtlige syv runder som er maksimalt tillat i WRC 2 gjennom en hel sesong, hvor de seks beste løpene teller i mesterskapet.

Mikkelsen har en ledelse på 109 poeng før det gjenstår tre VM-runder av årets sesong. WRC 2 teller poeng fra samtlige løp, slik at det er opp til hver enkelt utøver hvilke løp man vil plukke som poenggivende for mesterskapet.

Det betyr at den norske Skoda-føreren nå må sitte og bite negler i tre løp til før han vet utfallet av årets sesong. Han har 20 poeng ned til Emil Lindholm, som har to potensielle løp til å plukke poeng fra, mens polske Kajetan Kajetanowicz ligger på en fjerdeplass med 76 poeng, altså hele 33 poeng opp til Mikkelsen.

– 15 prosent sjanse

Men det er nettopp sistnevnte som er den største trusselen. For han skal fullføre de tre siste løpene for sesongen, som gjør at han i teorien kan ende opp med 150 poeng etter at han stryker femteplassen fra Estland. Det innebærer riktig nok seire og beste Power Stage-tid i samtlige gjenværende løp, New Zealand, Spania og Japan.

Emil Lindholm har tre Power Stage-poeng fra Rally Sweden å stryke, hvilket betyr at han må ta minst 24 poeng til sammen i Spania og Japan, for å overgå Mikkelsen. Lindholm kjører ikke New Zealand.

– Man vet aldri med motorsport, og det er mange faktorer som kan spille inn, men skal jeg sette et nummer å tipper jeg 15 prosent, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé på spørsmål om hvor stor sjanse han tror det er for at han mister gullet i år.

Han har med andre ord stor tro på at de store rivalene ikke vil være i stand til å dominere klassen godt nok i de gjenværende løpene. I New Zealand får Kajetanowicz en tøff utfordring fra lokale stjerner, deriblant Hayden Paddon og Supercars-profilen Shane van Gisbergen blant flere raske førere fra Oseania.

I Spania er startfeltet i WRC 2 enormt med hele 33 biler, med flere toppførere til start i tillegg til flere førere som tradisjonelt kjører sterkt på hjemmebane. Derfor må vi høyst sannsynlig til Japan før vi får noe endelig fasit på utfallet av årets sesong.

Kajetanowicz må ta i underkant av 15 poeng i snitt per løp under forutsetning av at Rally Estland strykes for ham. Lindholm må ta 12 poeng i snitt per løp dersom han kjører de to siste, og han er allerede bekreftet påmeldt til Spania.

Kajetan Kajetanowicz velger også å stille opp i de tre løpene med lengst reisevei fra Europa, og følgelig lavest WRC 2-konkurranse. Her fra Safari Rally Kenya hvor han tok full pott og vant klassen med intet mindre enn 19 minutters margin.

Avslappet til trusselen

Gulltrusselen tar Mikkelsen imidlertid med stoisk ro, enn så lenge. Foruten tabben i Rally Akropolis, som kostet ham et godt og viktig resultat, så har han selv levert en nokså prikkfri sesong med høyt og overbevisende tempo. To motorhaverier på rad fra henholdsvis Portugal og Sardinia er det som har sørget for at WRC 2-gullet ikke ble sikret enkelt.

Uten at han tror det påvirker teamsjefer som eventuelt er interesserte i hans tjenester i toppklassen på sikt

– Nei, jeg tror ikke det skal gjøre noe stor forskjell, nei. Jeg håper i alle fall ikke det, sier Mikkelsen.

Forsvarer valget

Måten WRC 2 avvikles på er også omdiskutert og kritisert. Ettersom det er valgfrie løp man plukker seg ut fra hele VM-kalenderen, så kan man taktisk sett velge de løpene hvor deltakelsen er liten og sjansen størst for å ta hjem seire og verdifulle poeng.

Og Kajetanowicz legger ikke skjul på at dette er blitt hans strategi, ettersom han velger seg ut løp som Kenya, New Zealand og Japan hvor deltakelsen ikke er like stor som i de europeiske løpene. I et intervju med DirtFish hadde han ingen problemer med å begrunne og argumentere for hvorfor han velger slik han har gjort denne sesongen.

– Andreas er en sterk fører og han trenger ikke å bevise noe for noen, men å kjøre for et fabrikkteam mot et privatteam som oss, så er det til fordel for han. Samtidig skal man respektere alle konkurrenter, og jeg tror ikke Andreas tok meg like seriøst før sesongen. Han er utvilsomt raskt, så det å være hans konkurrent i en tittelkamp er veldig spesielt, sier polakken til nettstedet.

Powered by Labrador CMS