Ole Christian Veiby under Sigdalsrally, som åpnet NM-sesongen. Nå er han klar for Rally Sweden med samme bil, for første gang i en Volkswagen Polo igjen på tre år.
Ole Christian Veiby under Sigdalsrally, som åpnet NM-sesongen. Nå er han klar for Rally Sweden med samme bil, for første gang i en Volkswagen Polo igjen på tre år.

Veiby stiller i Polo – Mads står over for første gang i karrieren

Startlisten for Rally Sweden er ute, og det kryr ikke akkurat av norske deltakere på startstreken i år.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Den svenske VM-runden i rally har for det meste vært et stort trekkplaster for nordmenn, enten det være seg blant førerne eller tilskuerne. Men når Rally Sweden nå har trukket nordover og erstattet Torsby med Umeå, så svekkes også båndene til Norge vesentlig.

Nå har det riktig nok vært varierende antall startende nordmenn de siste årene, men 2022 føyer seg ikke inn i historiebøkene hvor det valfartet norske lisenser og rallybiler over grensa. Om vi inkluderer Oliver Solberg i den norske statistikken så er det tre førere med i år.

Andreas Mikkelsen er selvskreven her etter sin vellykkede sesongåpning med seier i WRC 2 i Rally Monte-Carlo, og en syvendeplass totalt med sin Skoda Fabia Rally2. Mikkelsen har tidvis sterk historikk fra Sverige, uten å ha vunnet løpet, men det var her han sikret karrierens første pallplass da han ble nummer to i 2014.

Tilbake etter utestengelse

I tillegg er Ole Christian Veiby tilbake i VM-sirkuset, for første gang siden Rally Portugal i fjor hvor han ble tvunget i isolasjon før løpet startet på grunn av covid-smitte. Veiby ble i tillegg belønnet med en utestengelse på seks måneder fordi de mener at han hadde brutt meldeplikten ettersom han hadde vært nærkontakt med en koronasmittet Andreas Mikkelsen uka før - til tross for en rekke negative tester i etterkant.

Veibys kontrakt med Hyundai gikk ut etter forrige sesong, og den ser foreløpig ikke ut til å være fornyet. Han står nemlig privat påmeldt i en Volkswagen Polo og i høyrestolen har han fått tilbake Stig Rune Skjærmoen etter at Jonas Andersson meldte overgang til Gus Greensmith i Rally1-klassen. Det er dog ingen grunn til ikke å forvente at Veiby leverer resultater høyt oppe i toppen da han har fire WRC 2-pallplasser her de siste fire sesongene.

Kjørt hvert løp siden 2006

En som er savnet er Mads Østberg. Sammen med Andreas Mikkelsen den mest rutinerte norske føreren som fortsatt satser internasjonalt, men Østberg har foreløpig ikke fått landet noen ny kontrakt for 2022. Han har tidligere uttalt at det står mellom to fabrikanter, hvorav Citroën fortsatt står på blokka som en annen kandidat, i tillegg til et annet team han ikke ønsker å avsløre hvem er.

Men ingen avtale har løst seg innen påmeldingsfristen til Rally Sweden, men Østberg sier i en kort beskjed overfor Parc Fermé at håpet er å være klar med en avtale for 2022-sesongen innen Rally Kroatia i april. Det betyr at årets utgave av Rally Sweden blir første gang hvor Mads Østberg ikke stiller i løpet av sin aktive karriere. Helt siden 2006 har han kjørt hvert eneste løp som er blitt arrangert, det vil si hvert eneste år med unntak av 2009 og 2021.

I Rally1-klassen finner vi ikke de to beste fra Rally Monte-Carlo. Både Sebastien Loeb og Sebastien Ogier satser ikke lenger fullt, og til tross for at de dominerte sesongåpningen, så er ikke Rally Sweden på deres plan. Esapekka Lappi overtar Toyotaen til Ogier, mens Lorenzo Bertelli kommer inn som den første privatføreren i Rally1-klassen, i en innleid Ford Puma fra M-Sport.

Se hele startlisten her!

Powered by Labrador CMS