Oliver Solberg, her i samtale med teamsjef Julien Moncet under Safari Rally Kenya tidligere i sommer.

Hyundai-sjefen om Olivers utvikling i årets VM-sesong:

– Vi er nødt til å fjernet presset vekk fra ham

Generaltabben i Finland kunne kostet Oliver Solberg dyrt. Nå snakker teamsjefen ut til Parc Fermé om hvordan han vurderer ungguttens hittil svært ustabile sesong i rallysportens toppklasse.

Publisert

RALLY: Førerfeilen kunne knapt kommet på et verre tidspunkt. I en sesong hvor Oliver Solberg har slitt med stabiliteten og godfølelsen, og derav noe overbevisende tempo for dem som hadde håpet å se ham høyt oppe på resultatlistene, så handler det for ham først og fremst om å komme i mål, sanke poeng og ikke minst erfaring.

RALLY: Førerfeilen kunne knapt kommet på et verre tidspunkt. I en sesong hvor Oliver Solberg har slitt med stabiliteten og godfølelsen, og derav noe overbevisende tempo for dem som hadde håpet å se ham høyt oppe på resultatlistene, så handler det for ham først og fremst om å komme i mål, sanke poeng og ikke minst erfaring.

Det har heller ikke krydd av sjanser. Selv om han endte i grøfta på et tidspunkt i Rally Monte-Carlo, så var det først og fremst eksoslekkasjen i cockpiten som tvang 20-åringen til å bryte, regelrett av helsemessige årsaker. I Rally Sweden viste han tidvis svært imponerende tempo før et teknisk problem lørdag spolerte et godt resultat.

– Jeg kunne vært forbannet på ham

Så fulgte han opp med en avkjøring og påfølgende brann i Kroatia, han slet teknisk i WRC 2-innhoppet i Portugal, etterfulgt av et Safari Rally Kenya helt utenom det vanlige, med et trillende overlevelsestempo og mange småproblemer underveis.

Rally Estland ble preget av servostyringproblemer som følge av en kutting, etterfulgt av flere snurringer og småfeil og et svakt totalresultat, før det altså hittil endte med brutt løp i Finland etter bare ti sekunders kjøring på fredag.

– Jeg vet hvor mye Oliver har vært preget av denne krasjen, og for meg var det ekstremt viktig å gå videre så fort som mulig. Jeg kunne vært forbannet på han, selvsagt, men det var ikke noe vits i enda dypere i hullet han allerede var nedi. Så jeg sa til ham; opp med hodet og gjør noe annet i kveld så fokuserer vi på det neste løpet i Belgia, sier konstituert teamsjef i Hyundai Motorsport, Julien Moncet, i en lengre intervju med Parc Fermé.

Nettstedet DirtFish gjorde et hjerteskjærende intervju med Solberg kort tid etter Finland-fadesen. Se klippet under:

Det første de gjorde var å sende ham på test i Belgia for å forberede seg til runden han hadde fått tillit til. De anser også testen som vellykket og er helt og holdent fokusert på neste rally. Og resten av sesongen.

Oliver har altså ikke sanket mer enn ni poeng. Tre løp er brutte permanent, ett løp ble restartet, og to har endt med poeng. Han er på 14. plass i sammendraget, blant annet 10 poeng bak Andreas Mikkelsen som kjører Rally2-bil. Med andre ord er det Ott Tänak og Thierry Neuville på andre- og tredjeplass sammenlagt som bærer teamet.

Tenker allerede neste år

Da er spørsmålet hvordan Hyundai nå totalvurderer sesongen hittil for deres gullkalv.

– Rally1-bilene er ekstremt kompliserte og krever mye erfaring for å få det beste ut av dem. Oliver sliter mellom å vise fart og deretter ta stor risiko, for så å fullføre løp ved å være mer varsom og senke farten. Det er en vanskelig balanse for en ung fører når du vil oppnå begge deler, både prestasjon og forutsigbarhet, og man trenger tid å finne denne balansen, sier Moncet.

– Er hans posisjon i tredjebilen deres nå usikker, eller har dere fortsatt tålmodighet og tillit til ham?

– Vi vet hvor lang tid det tar å komme opp på det høyeste nivået i rally. Enda mer nå om dagen med Rally1-bilene og begrensede testmuligheter. Vi har jobbet ham en stund nå, og vi ser på ham som en av de aller mest lovende unge førerne. Oliver har et stort talent, han jobber godt med teamet, ingeniørene, mekanikerne og forstår godt hva det betyr å være en profesjonell utøver. Han har uten tvil potensialet, men vi må være tålmodige og holde presset unna ham, slik at han kan vokse. Også kan vi være ærlige med at mesterskapet er svekket for oss nå, så det er bedre å tenke på framtiden, sier han.

– Oliver har slitt og også gjort noen feil. På hvilken måte støtter dere han i en slik periode?

– Alle sliter i perioder av livet sitt, men den beste måten å vise vår støtte på var på gi ham ny tillit for Ypres. Det er viktig for ham å få kjøre så mye som mulig, så uansett når det er gode muligheter for at han får kjøre, også om det ikke er en Rally1-bil, så skal vi prøve å legge til rette for det.

Holder seg til planen

– Dere presenterer førerkabalen løp for løp, i stedet for å sette alle løp på forhånd Hvordan ser nå siste del av sesongen ut for Oliver?

– Vi pleier å kunngjøre kabalen løp for løp fordi ting kan forandre seg utifra førernes egen følelse, status i mesterskapet eller andre parametre. Vi har en plan før sesongen, men den kan forandres når som helst på grunn av omstendighetene, så derfor foretrekker vi å presentere de løp for løp. Når det gjelder Oliver, så holder vi oss til planen for siste del av sesongen, så det blir ingen forandringer der, sier Moncet.

Dersom sistnevnte stemmer skal Solberg i utgangspunktet få flere løp i Rally1-bil. Dani Sordo er allerede bekreftet for Rally Akropolis, og mest sannsynlig får ett løp til, mens Oliver - i alle fall utifra planen - skal kjøre de resterende løpene.

Oliver Solberg selv har ikke besvart Parc Fermés henvendelse fredag etter intervjuet med teamsjefen.

Powered by Labrador CMS