Oliver Solberg hadde all grunn til å være fornøyd med sin egen innsats etter lørdagens kjøring, og mener også dette beviste han Hyundai-teamet må tro på hans egen filosofi.

Slik forklarer Oliver forvandlingen over natta etter flere sterke etapper

Selv om teamkameratene kjører fortere enn ham, så mener Oliver Solberg at han har bevist oppskriften på hvordan Hyundai kan få opp farta.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Under fredagens etapper tilhørte Oliver Solberg bunnsjiktet i Rally1-klassen, også kjent som toppklassen i Rally-VM. Det er verken her han selv, Hyundai eller den norske og svenske fansen ønsker at han skal være, men mye tydet på at Rally Estland kom til å bli et vanskelig løp for ham.

RALLY: Under fredagens etapper tilhørte Oliver Solberg bunnsjiktet i Rally1-klassen, også kjent som toppklassen i Rally-VM. Det er verken her han selv, Hyundai eller den norske og svenske fansen ønsker at han skal være, men mye tydet på at Rally Estland kom til å bli et vanskelig løp for ham.

Og da han traff en hard gjenstand godt gjemt i en innersving, høyst sannsynlig en stein eller eller en trerot, så var løpet allerede ødelagt. Bilen hadde ingen synlige skader, men servostyringen tok kvelden - som medførte tidstap både på de resterende etappene, i tillegg til at han sjekket inn såpass sent til neste etappe for å forsøke å reparere bilen, at han reiste ned på resultatlista.

Fredagen bar preg av et tempo Solberg ikke vil kjenne seg igjen i, hvor hans eneste forklaring var det eneste enhver bilsportutøver ville sagt når man beviselig fra tidligere sitter med et høyere tempo i kroppen enn det man klarer å omsette på resultatlista.

– Jeg har ingen «confidence» med bilen over hodet. Jeg sliter veldig med grepet, var gjengangeren fra Solberg på flere av fredagens etapper.

Så for historiebøkenes resultatlister vil ikke Rally Estland bli stående som noen imponerende bragd for unge Solberg etter det massive tidstapet fredag. Etter to av tre dager er han nesten kvarteret bak løpets leder Kalle Rovanperä, og milevis unna en poengplass.

Likevel skjedde det noe natt til lørdag, i alle fall utover lørdagens etapper, som sendte Solberg på en helt annen plass på resultatlistene enn hva han holdt på med fredag.

Sterk i troen på sin egen filosofi

For sakte men sikkert begynte den norsk-svenske 20-åringen å klatre høyere opp på tabellene. Startposisjon vil alltid være et diskusjonsemne når resultater skifter så brått, spesielt fordi det også var såpass skiftende vær. Men ettersom hans hovedkonkurrenter om etappeseierne startet mye senere enn ham, så var det lite som også tydet på dette spilte en vesentlig faktor.

Hvordan kunne det ha seg at Solberg gikk fra å være en totalt «backmarker» til at han tidvis var den raskeste Hyundaien og etterhvert stabiliserte sine etappetider blant de fem beste? Det kan 20-åringen forklare selv etter at vi fikk en kort prat med ham lørdag kveld.

– Det handler å ha troen på sin retning og sin filosofi, men også da å få lov til å gå den veien. Og tørre å gjøre noe annerledes. Ingen av oss (i Hyundai, journ.anm.) har noe fart her, så da må noen prøve å gjøre noe annerledes. Deretter handler det om å få mer tid og erfaring. Jeg har aldri kjørt denne bilen på vanlige grusveier, for løpet i Kenya kan ikke sammenliknes med noe, sier Solberg til Parc Fermé.

Hyundai har tradisjonelt sett hatt et stivere oppsett med en mer understyrt filosofi enn hva eksempelvis Solberg står for. Liknende tilbakemeldinger har flere førere kommet med gjennom årene, deriblant Andreas Mikkelsen, Sebastien Loeb og også de siste årene har Ott Tänak også slitt med mye av det samme som Solberg har gitt uttrykk for.

Gått i en helt annen retning

Og Parc Fermé kjenner til at han har slitt med gjennomslag for sin tankegang og sin filosofi høyere opp i hierarkiet i Hyundai, og nå letter 20-åringen på sløret at han og ingenøren Jordi Riba føler seg mer hørt hos de som har størst politisk makt i Hyundai Motorsport.

– Vi har gått enda mykere i oppsettet, men det er flere i teamet som ikke har trodd på det. Så de andre har gått i en annen retning, men jeg og ingeniøren min fikk i dag friere tøyler i teamet, og da har vi fått gjøre det vi tror på, sier Solberg som en forklaring på hvorfor lørdagen gradvis har gått bedre.

Selv om Solberg hevder at «ingen har hatt pace», så har riktig nok både Neuville og Tänak vært raskere enn ham totalt sett denne dagen, men det er estlenderen som har fått opp tempoet på hjemmebane. Neuville har slitt med å finne et godt nok tempo, og har marginalt matchet Solberg - som da hevder han har gått i en helt annen retning for dagen.

Som jo for så vidt har resultert i bedre kjøring og mindre klaging hos Solberg, mens Neuville fortsatt har slitt - spesielt når veien har blitt oppkjørt og båret preg av store og dype spor. Solberg har slått Neuville på fire av åtte prøver, men Tänak på bare to av prøvene,

– Så må du huske på at de to andre har en helt annen erfaring enn meg og har kjørt mye, mye mer på grus med denne bilen. Så mitt tempo kan uansett ikke sammenliknes med dem, for det skal bare mangle at de er raskere, konstaterer Solberg.

Fortsatt god selvtillit

Likevel er det én ting som mangler både for Solberg og hans teamkolleger. Og det er etappeseieren. Solberg var nærmest med ett tidels margin på Adrien Fourmaux på den siste publikumsetappen for dagen. Ellers er det kun Kalle Rovaperä og Elfyn Evans, pluss én fra Craig Breen, som har sikret etappeseierne.

– At ingen av oss har en etappeseier forklarer hvorfor vi mangler fart. Vi vet at farta er der, men vi må få det til å fungere. Selvtilliten personlig er også der, men da gjelder det også å få god tid og ikke minst tillit, konstaterer han.

– Du var ett tidel unna din førsteetappeseier. Ergerlig?

– Hadde det vært på en «vanlig» prøve, så hadde det vært irriterende. Men når det er en publikumsetappe slik, så er det greit, sier han.

Powered by Labrador CMS