Dennis Hauger.
Dennis Hauger.

Autosport rangerer Dennis Hauger nest øverst på en prestisjefylt toppliste

Kun Formel 2-mesteren har gjort en sterkere figur enn Dennis Hauger i 2021, ifølge Autosports vurderinger.

Publisert Sist oppdatert

FORMELBIL: Det britiske mediehuset regnes for å være «bibelen» innenfor bilsportjournalistikk og har en høyt respektert posisjon i internasjonal bilsport. Og mot tampen av året pleier Autosport å ha sine kåringer og utmerkelser, og norske Dennis Hauger figurerer på to av dem.

I deres generelt topp 50-rangering av bilsportutøvere verden over i alle mulige kategorier rangeres han på en 41. plass, og sammen med Johan Kristoffersson på en 47. plass den eneste skandinaveren på lista. Utøvere som verken Andreas Mikkelsen, Mads Østberg eller Oliver Solberg er å finne på denne kåringen.

Ved siden av dette har Autosport gjort en særskilt kåring i Formel 2 og Formel 3, hvor det ikke unaturlig er Oscar Piastri som topper lista etter sin svært imponerende debutsesong hvor han gikk hen og tok tittelen på første forsøk. Piastri konkurrerte forøvrig mot Dennis Hauger også i 2020 i Formel 3, som australieren også vant.

Men rett bak Piastri har altså Autosport valgt å plassere Hauger på en andreplass, foran andre sterke Formel 2-navn som Guanyu Zhou og Robert Shwartzmann, førstnevnte som allerede er sikret et Formel 1-sete hos Alfa Romeo neste år.

Haugers erkerival i år, Jack Doohan, tok fjerdeplassen på lista, som du kan lese i sin helhet her.

– Ved å dominere fra start til slutt var Dennis Hauger en enestående stjernen i Formel 3 i 2021. Å slå tilbake etter en forferdelig 2020-sesong hvor han endte bare på 17. plass sammenlagt, så beviste Red Bull-junioren med overgangen til Prema at han med denne forandringen selvsikkert dominerte over teamkameratene Olli Caldwell og Arthur Leclerc, som endte på henholdsvis 8. og 10. plass.

– Den norske 18-åringen beviste overfor seg selv med overlegne start-til-mål-seire, inkludert mesterstykket i hovedløpet av sesongåpningen i Barcelona, og at han som fører kunne klatre i feltet når det var nødvendig, noe han demonstrerte i begge sprintløpene i Østerrike hvor han startet begge løpene fra 12. plass og endte opp med en seier og en tredjeplass, skriver Autosport.

Powered by Labrador CMS