Aksel Lund Svindal fra første innspilling av Parc Fermés nye podcast «Av med hjelmen».

Av med hjelmen - episode 1:

Da Bernie ringte Aksel mens han lå skadet på sykehuset: – Han var ekstremt kritisk til sikkerheten

Hør flere av Aksel Lund Svindals elleville historier i tidenes første episode av Parc Fermés nye podcast «Av med hjelmen».

Publisert Sist oppdatert

PODCAST: Redaksjonens nye podcast-satsing skal formidle historier og fortellinger fra bilsportens verden du kanskje ikke har hørt før, eller til og med ikke visste at du lurte på. Og det er derfor ikke tilfeldig at det er Aksel Lund Svindal som åpner ballet og er vår aller første gjest i vår nylansering. I avspilleren over kan du høre hele første episode, hvis du ikke allerede har funnet den fram på Spotify, Apple eller Google sin plattform.

PODCAST: Redaksjonens nye podcast-satsing skal formidle historier og fortellinger fra bilsportens verden du kanskje ikke har hørt før, eller til og med ikke visste at du lurte på. Og det er derfor ikke tilfeldig at det er Aksel Lund Svindal som åpner ballet og er vår aller første gjest i vår nylansering. I avspilleren over kan du høre hele første episode, hvis du ikke allerede har funnet den fram på Spotify, Apple eller Google sin plattform.

Toppalpinisten har hatt en sterk og personlig bilsportinteresse så lenge han kan huske, og det siste året har han selv tatt aktiv del i miljøet ved å bli bilsportutøver selv, tre år etter at han la alpinstøvlene på hylla. Men selv i sin aktive skikarriere, så var han tett tilknyttet motorsporten, og først og fremst Formel 1.

Som toppalpinist har man et spesielt tett forhold til Østerrike og det østerrikske idrettsmiljøet, med Kitzbühel som det ultimate samlingsstedet en gang i året. Her knyttes også alpint og Formel 1 nærmere hverandre enn andre steder.

Selv har Lund Svindal gjennom dette, og blant annet sitt samarbeid med Red Bull, fått følge deres Formel 1-team svært tett over mange år, og fikk etterhvert gode relasjoner til flere av deres profiler, enten det er utøverne selv eller nøkkelpersoner rundt teamet.

Slik ble han kjent med Niki Lauda

Eller østerrikere generelt. Og kanskje den største av dem alle fra Formel 1-sporten.

– Første gang jeg var invitert til å bli med til løp, så var han alltid tidlig på banen. Så det endte ofte med at jeg satt og spiste frokost med han, hos Red Bull, sier Aksel Lund Svindal om kontakten han etablerte med den avdøde Formel 1-legenden Niki Lauda, som var tilknyttet Mercedes de siste årene han var involvert i sporten.

Bilder fra Aksel Lund Svindals Instagram-konto da han deltok i begravelsen til Niki Lauda.
Bilder fra Aksel Lund Svindals Instagram-konto da han deltok i begravelsen til Niki Lauda.

– Han har mange østerrikske kompiser og var innom Red Bull og hilste på gamle kompiser fra Østerrike før han jobbet i Mercedes. Han er jo en råtass da. For en legende.

Niki Lauda døde i 2019, og for Lund Svindal og en rekke andre idrettsprofiler tilknyttet Østerrike var det derfor naturlig å stille opp i begravelsen. På spørsmål om han knyttet noen ekstra tette bånd til Lauda gjennom Formel 1-depotet, så svarer han nøkternt og beskjedent:

– Jeg skal ikke... Altså - veldig godt kjent er en ting, men det er også noe med de du treffer som du alltid prater litt med, og ikke bare «hei, hvordan går det», men faktisk slår av et par ord. Da blir man kjent med de, og da er det en hyggelig forbindelse.

Telefon fra Bernie

Lauda var også fast inventar under de klassiske rennene i Kitzbühel, og et av Aksels verste fall i karrieren skjedde nettopp her i 2016. Mens stillheten la seg over stadioen etter fallet, viste TV-bildene blant annet bekymrede øyne fra Niki Lauda, etterfulgt av et bredt smil og applaus da Lund Svindal reiste seg etter skrekkfallet.

Men det var en annen Formel 1-profil som selv tok initiativ til å ta kontakt med den norske alpinisten mens han lå neddopet på sykehuset litt senere. For det var ikke bare Lauda som brydde seg om Aksel.

Bernie Ecclestone lånte telefonen til en kamerat av Aksel fordi han ville utvise sin sympati til utøveren og kritikk til arrangøren.

– Ecclestone var meget kritisk til sikkerheten rundt det arrangementet, ler Aksel.

– Jeg husker ikke alt, jeg lå som sagrt på sykehuset. Han var jækla kritisk så jeg husker at jeg tenkte at; det er lettere for han å være kritisk når det ikke er hans eget. Mange er jo kritiske, men det er vanskelig å være kritisk når du også er ansvarlig for arrangementet. Mens han som stod på utsiden var ganske kritisk.

Powered by Labrador CMS