Daniel Albertsen Lian reiser over 1200 kilometer for å delta i NM-runden på Lillesand Motorsenter. For å kjøre på Sokndal som er den avgjørende runden må han reise enda lengre.

Daniel må reise over 1200 kilometer for å kunne delta i NM

Daniel Albertsen Lian hadde desidert lengst reisevei av de over 70 påmeldte under årets andre NM-runde i Lillesand.

Publisert Sist oppdatert

DRIFTING: Det er vanskelig å tegne et bilde av hva lidenskap kan være. Det ser ofte ulikt ut fra person til person, men at Daniel Albertsen Lian har det er det absolutt ingen tvil om. Lian reiser på kryss og tvers for å delta i den gjeveste driftingkonkurransen til lands, Norwegian Drift Championship (NDC).

DRIFTING: Det er vanskelig å tegne et bilde av hva lidenskap kan være. Det ser ofte ulikt ut fra person til person, men at Daniel Albertsen Lian har det er det absolutt ingen tvil om. Lian reiser på kryss og tvers for å delta i den gjeveste driftingkonkurransen til lands, Norwegian Drift Championship (NDC).

Av de tre nasjonene som var representert i årets andre NM-runde, Norge, Sverige og Danmark, var det Lian som hadde reist lengst fra Mo i Rana. Selv forteller han at det er en reise på over 130 mil, og at det tar over 15 timer å gjennomføre.

Lian reiser alene langs landet for å kunne drive på med lidenskapen sin. For å gjennomføre helgen lener han seg på bekjentskapene han har gjort seg som aktiv konkurrent. Og med kompiser som var fraværende denne gang på grunn av jobb hadde han heldigvis god hjelp med mekaniker fra Oslo.

Slik ser det ut i varebilen til Daniel Albertsen Lian når han drar på billøp. Sengen kan foldes opp når han har behov for mer plass. På veggen foran sengen har han også montert TV med fungerende Chromecast.

— Jeg har veldig grei arbeidsgiver, så jeg får ta fri. Nå har jeg tatt fri onsdag, torsdag og fredag så jeg kjørte på tirsdags ettermiddag. Også drar jeg hjem med engang Pro 2 er ferdig sånn at jeg slipper å ta fri på mandag også, forteller Lian til Parc Fermé.

Konkurransen som ble kjørt på lørdagen bydde altså på en kjøretur over to dager bare for å komme seg til banen man kjører på. Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at Lian holder på med den bilsportgrenen som gir minst kjøretid når en først endelig kommer til banen.

— Så hva i all verden driver deg?

— Jeg synes det er artig, og det er veldig godt samhold i sporten. Jeg har mange gode venner her nede. Det er et veldig fint miljø og mange folk som stiller opp, så da er det trivelig å komme langt fra. Det er langt å kjøre, men det er verdt det synes jeg, svarer han.

Skryter av konkurrentene

Tidligere har Lian drevet med andre bilsportgrener og når alt kommer til alt har ikke de andre deltagerne hvert like behjelpelige som det han mener de er under Drifting-NM.

— De folka som er her sammen med kompisene mine, hvis jeg trenger hjelp så stiller de opp og hjelper meg og, forteller nordlendingen.

Så tilbake til kjøreuttelling per mil, for det er ikke mye kjøring på banen når Lian først kommer seg ned til Lillesand. På fredagen ble det kjørt trening og en kvalifisering. Før konkurransen på lørdag ble det kjørt twin-trening (førere trener på å kjøre i par, journ. anm.) og etter det er konkurransen i gang for fullt.

I driftingsporten benyttes det en elimineringsmetode for å kåre en vinner. Det starter med topp 32, og parene kjører to og to frem til man står igjen med to stykker som møtes i en gullfinale. Ryker du ut i topp 32 er du med andre ord ute, og får ikke kjørt noe mer den konkurransen.

— Hvorfor kjører du ikke Racing-NM istedenfor?

— Jeg synes det er artig å kjøre drifting, sporten er i vekst, den kontrollfølelsen man har av bilen synes jeg er veldig spennende.

Ønsker å bidra til endring

Men Daniel Albertsen Lian er ikke bare her for å konkurrere. Han har et håp om at arrangørene kan sperre opp øynene og se at det er et aktivt miljø som utbrer seg nord for Dovre. Han innrømmer også at han har et lite håp om at det er en mulighet for å få løp litt nærmere der han er fra.

— Jeg håper ikke at det skal bli sånn for alltid, at jeg må kjøre til Lillesand og Sokndal. Det er en del lokale førere fra Mo, Mosjøen og omegn, og et par stykker fra Bodø, så jeg håper når jeg drar ned og kjører NM at de kanskje hiver seg på, sier han og fortsetter:

— Og at NDC og norgescupen ser at det kommer flere nordfra som kjører, det er jo noen fra Trøndelag og Frøya også. At de kanskje planlegger en runde eller to som er litt nærmere oss. Kanskje vi kunne fått en NDC-runde i Trøndelag neste år. Det hadde hjulpet veldig på.

Han trekker også en sammenligning til den avlyste norgescup-runden som skulle gått på Frøya og forteller at mange fra sør- og østliggende områder klaget på lang reisevei for å kunne kjøre løpet.

— Det var åtte-ni timer til Frøya. Deres lengste runde er kortere enn min korteste runde som da var til Elverum med 90 mil én vei.

Arrangørene må ta grep

Generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud.

I dag er det ikke så mange arrangører som holder til nord for Dovre. Unntaket i år for driftingsporten er NMK Frøya som forsøkte å arrangere norgescup. Ifølge Norges Bilsportforbund (NBF) hindrer derimot ikke geografisk lokasjon noen fra å avholde NM-løp mer nord i landet.

— Norge er jo et langt land. Det er jo lengre fra Lindesnes til Alta enn fra Oslo til Roma. Norge er jo veldig spesielt med at vi er et så langt land som vi er. Og da blir det jo ofte mye reising når man skal ha et mesterskap som er for hele landet, sier generalsekretær i NBF, Hallgeir Raknerud til Parc Fermé.

— Er det rettferdig for førere som bor utenom Sør- og Østlandet å måtte reise så langt for å delta i enkelte NM-runder?

— Det vil jeg ikke ha noen mening om, men vi kan ikke få hatt en NM-runde et sted hvis det ikke er en arrangør der, altså en klubb, en bane og et miljø. Det er den måten det her regulerer seg på, det er markedet som egentlig bestemmer. Det er ikke noe vi kvoterer, fortsetter han.

Powered by Labrador CMS