Rally Mexico velger en litt annen tilnærming når de skal overbevise FIA om at de fortjener en plass på VM-kalenderen igjen etter at de falt ut etter 2020-sesongen.

Denne helgen skal Mads og Eyvind ta Norge til topps i Mexico

Rally Mexico er ute av VM-kalenderen, men arrangøren ville sikre seg to nordmenn for å skape blest om løpet.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Rally Mexico har siden starten av 2000-tallet vært et spektakulært innslag på VM-kalenderen i rally, men de to siste sesongene har de ikke vært å finne på terminlisten. Arrangøren jobber med å få løpet tilbake igjen. Denne helgen arrangerer de Rally of Nations Guanajuato, som går i de samme områdene som VM-runden tidligere har gjort, og foruten å være et ordinært rallyløp har de også en egen nasjonskonkurranse - som det jo kommer fram i løpets tittel.

RALLY: Rally Mexico har siden starten av 2000-tallet vært et spektakulært innslag på VM-kalenderen i rally, men de to siste sesongene har de ikke vært å finne på terminlisten. Arrangøren jobber med å få løpet tilbake igjen. Denne helgen arrangerer de Rally of Nations Guanajuato, som går i de samme områdene som VM-runden tidligere har gjort, og foruten å være et ordinært rallyløp har de også en egen nasjonskonkurranse - som det jo kommer fram i løpets tittel.

Derfor har de invitert flere interessante rallynavn fra hele rallyverden, og høyt på ønskelista stod også to nordmenn. Det falt til slutt på NM-leder Eyvind Brynildsen, og WRC-veteran og tidligere WRC 2-mester Mads Østberg.

Og Østberg selv visste egentlig ikke helt hva han måtte gå til, utover at han selvfølgelig takker ja til å kjøre på invitasjon uten å måtte bruke egne penger på et slikt løp. I utgangspunktet var kravet å få kjørt Citroën, ettersom han har beholdt tilknytningen til franskmennene også denne sesongen, men det lot seg ikke praktisk gjøre.

Ble lovet to R5-biler

I stedet ble det en Skoda Fabia R5 han måtte ta til takke med dersom han skulle få kjørt.

– Nei, du trenger kanskje legge for mye fokus på at jeg skal kjøre en Skoda. Det har vært sykt mye fram og tilbake, så jeg prøver å prate minst mulig om det, sier Østberg til Parc Fermé.

Uansett bilmerke så er Østberg en klar vinnerkandidat til løpet. Men han kjemper heller ikke aleine. Eyvind Brynildsen er på plass, egentlig med intensjon om å kjøre R5-bil han også, men NM-lederen måtte nøye seg med en Mitsubishi Lancer Evo X.

Dette gjelder flere nasjonsduoer, at de stiller opp med en R5-bil og en tidligere Gruppe N-bil hver. Hvor sammenlagttiden legges sammen for å kåre en nasjonsvinner. Noen andre nasjonaliteter kjører også med tohjulsdrevne biler, der arrangøren har lagt på en kalkyle for å dekke opp for ulempen ved å kjøre en svakere bil.

– Vi skulle egentlig hatt Skoda vi også, for det var det som var standarden. Men sånn ble det ikke, så Mads tok bilen min. Det var kravet hans for å få kjørt. Men greit nok, jeg stiller opp og kjører med det jeg får jeg, når man slipper å betale, sier Brynildsen til Parc Fermé.

Slakter bilen han har fått levert

Han skryter ikke nevneverdig av bilen han har fått levert.

– Bilen vi har er ekstremt dårlig, skyter han ut, uten et snev av ironi.

– Det er det verste jeg har sett. Kabler henger og slenger, det er helt mørkt. Den er helt ihjelkjørt. Så det var nesten så jeg ikke ville starte, hvis man tenker litt sikkerhet også. Men den har gått igjennom nå, så nå er det bare å gjøre det beste ut av det. Det er uansett hyggelig og gøy å bli spurt, og ikke minst kunne kjøre «free of charge», sier han.

Østberg ser på sin side på dette som verdifull kjøretrening på grus, ikke minst fordi det er en VM-runde han har trivdes i tidligere - og fordi han har et håp om å få løpet tilbake i VM igjen.

– Det er et vanskelig løp å beregne, ettersom er ganske glatt, men du har godt feste i sporene. Litt som et vinterløp, egentlig, sier Østberg.

Mads Østberg, Eyvind Brynildsen og kartleser Roger Eilertsen er på plass på andre siden av dammen for å vise mexikanerne hvilken rallynasjon som er best,

Norge er favoritter

Som nasjon mener han at Norge stiller sterkt med han og Brynildsen på laget. De merker også på interessen at Norge kan være landet å slå.

For å sammenlikne med andre land, så har Finland skaffet seg Harri Rovanperä og mindre kjente Roope Krohonen, Frankrike stiller med Adrien Fourmaux og veteranen Didier Auriol, Storbrittania er på plass med Matthew Wilson og Tom Williams og Spania stiller med Nil Solans og Josep Bassas Mas.

Med andre ord er det kanskje Norge som samlet sett har den ferskeste styrken i CVen.

– Norge som rallynasjon virker å stå sterkt internasjonalt. Det virket som det var viktig for dem å få nordmenn hit, sier Østberg.

Selv Brynildsen merker å bli gjenkjent blant lidenskapelige fans i Nord-Amerika, og er enig med Østberg i at de sportslig sett må anse Norge som favoritter.

– Colin (Clark, journ.anm.) og dem fra DirtFish har vært på og mener at vi har et sterkt lagt. Arrangøren inviterer sjåfører som de jo mener har en verdi. Så blir man gjenkjent her også, jeg kjente faktisk igjen det ene flagget fra da jeg var her i 2010. Så vi får bare gjøre det beste ut av det. Det er ikke sikkert vi kommer til mål, men vi er innstilt på å gjøre det beste sammen, sier Brynildsen.

Løpets kjøres lørdag og søndag fordelt over totalt 16 etapper. To av etappene ble kjørt grytidlig lørdag morgen norsk tid, som to kveldsbaserte publikumsetapper. Og etter disse to etappene var det nettopp Østberg som hadde tatt ledelsen. Brynildsen kjørte inn til en tiendeplass og nest best av de eldre Gruppe N-bilene.

Powered by Labrador CMS