Dennis Olsen får startnummer 94 denne sesongen. Hans teamkamerat i bil nummer 92 blir tyske Laurens Vanthoor.

Dennis Olsen blir historisk – starter DTM-karriere med full støtte fra Porsche

Få racingmesterskap har høyere prestisje enn DTM. Og i en av hovedrollene får vi i år en nordmann.

Publisert Sist oppdatert

RACING: – Det er ganske fett. Det blir jævlig fett! utbryter Dennis Olsen når han overfor Parc Fermé avslører at han er klar for DTM.

RACING: – Det er ganske fett. Det blir jævlig fett! utbryter Dennis Olsen når han overfor Parc Fermé avslører at han er klar for DTM.

Forkortelsen kjenner til aller fleste bilsportinteresserte til, og det står altså egentlig for Deutsche Tourenwagen Masters. Men selv om det «bare» høres ut som et tysk standardbilmesterskap, så er dette ett av de seriene i verden som har høyest prestisje blant førere, uavhengig av nasjonalitet.

Riktig nok har DTM-mesterskapet vært i flere bølgedaler, mest nylig etter at de tapte kampen mot blant annet Formel E om fabrikantene hvor de fleste forsvant. Fra i fjor ble mesterskapet strukturert om fra standardbiler som utgangspunkt - riktignok ett av de mest heftige modifiserte bilene riktig nok - til den ordinære GT3-klassen som har gjort stor internasjonal suksess.

Full støtte fra Porsche

Det betyr flere fabrikanter enn bare de tyske, men for spesielt Porsche er det selvfølgelig en høy prioritet og høy prestisje å levere resultater på. For når de nå går inn i DTM, så er Dennis Olsen én av de som de ønsker å satse på. Han skal representere SSR Performance, men med full fabrikkstøtte fra Porsche i ryggen.

– De siste sesongene har jeg blitt slengt rundt i mange forskjellige serier og med det jeg har levert har jeg kanskje gjort meg fortjent til akkurat dette. Jeg har nok gjort noe riktig når de nå ønsker å putte meg i DTM som en av de første «full entry»-førerne for Porsche også, sier Olsen.

– Hva slag tillitserklæring er det å få kjøre DTM?

– Dette er først og fremst veldig stort og veldig viktig for min karriere. Det blir en måte å vise seg fram på, og da det videre deretter. Det betyr jo at de stoler veldig mye på meg og hva jeg kan levere. Det blir veldig spennende. Det er ikke noe annet som gjelder enn å vinne løp og mesterskapet, sier 25-åringen.

Dennis Olsen har konkurrert i langdistanse i flere år. Nå er han tilbake til sprintformatet og har ansvaret ene og alene for resultatet.

Alene for første gang siden 2017

Sprintformatet i GT-racing er han ikke ukjent med. Det var på mange måter her han startet karrieren med bil med tak på, da han i 2016 ble innlemmet som juniorfører for Porsche. Allerede året etter gjorde han stor suksess ved å vinne den tyske Porsche Carrera-cupen, etterfulgt av en sølvmedalje i Porsche Supercup. Denne innsatsen gjorde at han siden har vært en godt betalt Porsche-fører på heltid.

Og etter fire sesonger med fokus på langdistanse, så ser han fram til noe litt mer intenst igjen. Og ikke minst at han er alene i bilen denne gangen.

– Løpet er fortsatt 1,5 time, så det er jo fortsatt et godt stint. Men det blir gøy, for nå skal man kjøre bilen sjøl og ikke tenke på teamkompiser. Det har jeg ikke gjort siden Supercup, så det blir annerledes ikke å tenke på et helt team og sette opp bilen for en større gruppe folk, understreker Olsen.

– Fetere enn WEC

GT3-bilene er strengt regulerte, og i ulike mesterskap på ulike baner så justeres de også etter såkalt «Balance of Performance» (BoP) for å utjevne fordeler som enkeltbiler kan ha på enkeltbaner. Det er heller ikke uvanlig at de strupes mer enn hva de egentlig kan yte, blant annet av holdbarhetsgrunner, og for å ha nok margin til å jevne ut bilene på.

Grunnet GT3 sin etablerte status verden over så er de nå innlemmet som en slags mellomklasse fra det forrige Class 1-reglementet, før de på sikt skal over som helelektrisk serie for å tiltrekke seg bilfabrikantene igjen. Og det er også en BoP i dette mesterskapet, men restriksjonene er ikke like store.

– BoPen blir interessant. For de har økt effekten mye mer i DTM kontra andre seier. Så det blir spennende å se for oss ettersom vi egentlig en av de bilene som har minst potensiell effekt i feltet, sier Olsen.

Han legger ikke skjul på at statusen er høy. Enkeltdeltakelsen på 24-timersløpet på Le Mans henger kanskje høyere, men som mesterskap er han ikke i tvil.

– For å være ærlig; jeg tror det er mye fetere å kjøre DTM enn WEC (Langdistanse-VM, journ.anm.), sier han.

220 reisedøgn

DTM er sentrert i Europa. Foruten Tyskland - logisk nok - så kjører de også løp på Algrave International Circuit utenfor Portimao i Portugal, på Imola i Itallia, på Spa-Francorchamps i Belgia og på Red Bull Ring i Østerrike. Av tyske baner skal det konkurreres på Lausitzring, Norisring, Nürburgring og Hockenheim.

Dermed blir det mindre reisevirksomhet enn på lenge, ettersom Olsen ofte har hatt oppdrag for Porsche langt utenfor Europas grenser.

– Det har vært mange lange reiser, uten at jeg har hatt noe imot det. Det har jo vært digg å få se mange forskjellige steder i verden, men selv om det blir kortere reiser i år, så blir det nok over 220 reisedøgn når man tar med all annen kjøring utenom også, konstaterer Olsen, som nok er ventet å se både på Nürburgring og kanskje i andre enkelte storløp.

Sportssjef i Norges Bilsportforbund, Formel 1-kommentator og bilsportekspert forøvrig, Atle Gulbrandsen, har kjempe tro på Olsen når han gjør sitt inntog i dette mesterskapet.

– Jeg tror Dennis er helt perfekt i DTM. Han imponerte stort da han kjørte Porsche Carrera Cup Deutchland, som går på mange av de samme banene som DTM, og er opprinnelig en sprintracer. DTM er et av de mest prestisjefylte mesterskapene i verden, selv nå hvor mesterskapet er i en slags mellomperiode med GT3-biler, mellom de avanserte «touring cars» som DTM har vært kjent for, og de nye elektriske bilene som skal komme senere, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Så prestisjefylt er DTM

Ordet «prestisjefylt» går ofte igjen, og for å sette det i perspektiv så er dette et mesterskap som de siste par tiårene at fabrikker som Audi, Mercedes og BMW har hatt noen av sine tyngste fabrikksatsinger i. Svenske Mattias Ekström, som for mange i Norge er kjent som rallycrossfører og tidligere verdensmester der, har gjort stor stjerne av seg i Tyskland og internasjonal bilsport forøvrig som følge av sine to DTM-titler fra 2004 og 2007.

Tyske Pascal Wehrlein er et eksempel på en fører som er blitt eksportert til Formel 1 direkte som følge av DTM-sukess der han tok mesterskapsgullet i 2015 i en alder av 21 år. Han fikk to sesonger i Formel 1, før han endte opp som den dag i dag aktiv Formel E-fører.

Men det har også gått andre veien. Når Formel 1-hjelmen er lagt på hylla, så er det mange som har fortsatt med lavere skuldre ved å gå over til DTM. Av disse kan vi nevne førere som Mika Häkkinen, David Coulthard, Jean Alesi, Giancarlo Fisichella, Keke Rosberg, Ralf Schumacher og Paul di Resta som bare en liten håndfull.

Det er også verdt å nevne at både Michael Schumacher og Jenson Button også har gjort enkeltinnhopp av andre store stjerner, mens det ferskeste emnet er Alexander Albon som hadde et mellomår fra Formel 1 ved å kjøre DTM i fjor der han ble nummer seks sammenlagt med én seier i lomma.

Denne mannen er kanskje ikke viden kjent for nordmenn, men Rene Rast er Audis kanskje aller største racingprofil, og ett av de desidert mest meritterte førerne på DTM-griden.

Hva så med årets deltakelse? Selv om det ikke er noen Formel 1-eksporter av nyere tid, så er det førere med sterk historikk i GT-racing. Mercedes er hyppigst representert med fire team, der tyske navn som Maximilian Buhk, Luca Stolz og Maro Engel er eksempler på førere med gullbelagte CV-er fra GT3-verdenen.

Audi er også en annen sterk fabrikant med førere som Kelvin van der Linde, Nico Müller og Rene Rast som lederstjerner. Det er også med Audi at far og sønn Rosberg - Keke og Nico - har sitt eget team. Av de nevnet førerne er kanskje Rene Rast den med mest imponerende historikk. Han er tre ganger mester i Porsche Supercup og tre ganger DTM-mester. Han har også nylig gjennomført to sesonger i Formel E hvor han har sanket én annenplass og én tredjeplass som bestenotering.

Ellers sparer ikke BMW på kruttet nå som de kommer med sin nye M4 GT3. Man kunne spekulert i om Christian Krognes kunne vært et aktuelt emne her, ettersom BMWs representanter har vært teamkolleger med Krognes og følgelig også til tider blitt frakjørt av nordmannen ved flere anledninger tidligere. Philipp Eng er kanskje navnet de fleste drar kjensel på, østerrikeren som var med å ta seieren i 24-timersløpet på Spa-Francorchamps i 2018 sammen med nettopp Krognes. Ellers er også tidligere DTM-mester Marco Wittmann verdt å huske på blant de sterkeste førerne.

Alexander Albon foran Liam Lawson i Ferrari-teamet AF Corse med tung støtte fra Red Bull i 2021.

Ferrari har tett samarbeid med Red Bull og stiller ett Red Bull-team og ett AlphaTauri-team med én fører hver. I skrivende stund er ikke disse offentliggjort, men i fjor var disse bilene representert av nevnte Albon, som nå kjører for Williams i Formel 1, samt Formel 2-fører og Red Bull-junior Liam Lawson. Hvem de dytter inn i år er altså ikke bekreftet, men det er ikke utenkelig at de finner noen av juniorene de har tro på dersom det kan passe inn i satsingen deres ellers.

Helt på tampen er det også verdt å nevne at David Schumacher, sønn av Ralf, nevø av Michael og fetter at Mick, debuterer i DTM denne sesongen. Schumacher har konkurrert mot Dennis Hauger ved flere anledninger tidligere i formelbilkarrieren.

Men på toppen av det hele - Dennis Olsen er altså tidenes første nordmann til å stille til start i DTM.

Powered by Labrador CMS