Mads Østberg.

Derfor blir Mads sendt til Qatar for å kjøre rally neste helg

Ingen WRC 2-plan er fortsatt spikret for årets sesong. Men Mads Østberg får omsider ristet litt fra seg igjen, og de så til de grader på bortebane.

Publisert

RALLY: Denne uka ble det kjent at Qatar inviterer to førere med en sterk CV fra Rally-VM til å utfordre rallyeliten i midtøsten i ett av de største løpene deres på kalenderen, nemlig Qatar International Rally.

RALLY: Denne uka ble det kjent at Qatar inviterer to førere med en sterk CV fra Rally-VM til å utfordre rallyeliten i midtøsten i ett av de største løpene deres på kalenderen, nemlig Qatar International Rally.

Førerne det er snakk om er Kris Meeke og Mads Østberg, som virkelig skal få kjenne på lokale spesialister, anført av deres store stjerne Nasser Al-Attiyah. For han er kanskje den mest meritterte rallyføreren de har og en som tidvis har prestert godt og tatt jevnlige med poeng også på WRC-nivå.

– Dette blir en utfordring. Jeg liker utfordringer, så den tar jeg, er Østbergs umiddelbare kommentar til Parc Fermé.

Se video under for å få et inntrykk av løpet fra 2021.

– Likner mer på Dakar Rally

Han er altså ikke vond å be. Han og Meeke sendes ned til midtøsten, og skal kjøre hver sin Skoda Fabia Rally2 Evo, hvor Østbergs bil driftes av SRT-teamet. Dette blir første gang Østberg stiller opp i en Skoda, og det blir første gang han kjører et rally av denne typen.

– Dette er et helt annet type løp enn hva jeg er vant til, hvor de kjører i det åpne landskapet. Så dette likner nok med på Dakar Rally enn vanlig rally, sier Østberg.

Det ligger derfor ingen automatikk i at Østberg og Meeke nå kommer for å sette en internasjonal standard opp mot forhåndsfavoritten Al-Attiyah og resten av det lokale startfeltet. I tillegg til å ha vunnet Dakar Rally flere ganger, så er Al-Attiyah forøvrig også kjent for OL-bronsen han tok i leirdueskyting i London i 2012.

– Det er mange som har prøvd seg på Nasser der. Jeg har blitt advart om at det er ingen som klarer å slå han der. Kris prøvde jo i fjor, og klarte det ikke. Jeg skal i alle fall gi det et forsøk, og klarer jeg det ikke så blir det uansett en morsom erfaring.

Men hans opprinnelige plan for denne VM-sesongen er ikke spikret. Østberg har innsett at han fortsatt må være tålmodig med tanke på et sete i det øverste sjiktet, og er innstilt på å fortsette i samme stil på nivå 2, altså WRC 2 med en Rally2-bil.

Mads Østberg er ikke helt ukjent med Qatar, for da han var førstefører i M-Sport i 2013 så var det Qatar som var hovedsponsor på bilen. Her fra Rally Sweden det året hvor han ble nummer tre totalt. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

Uproblematisk med annet bilmerke

Han har hatt sterke bånd til Citroën siden 2018, som også strekker seg tilbake til 2014 og 2015, men i skrivende stund foreligger det ikke noen ny avtale med franskmennene. Østberg holder kortene sine tett til brystet, selv om Parc Fermé forstår at det handler om Citroën eller en annen fabrikant med Rally2-bil.

Østberg ser uansett ingen grunn til at neste helgs midtøsten-stunt skal ha noen innvirkning på den forhandlingsprosessen han fortsatt er i. I alle fall ikke negativt. Planen er fortsatt å få til en avtale før Rally Kroatia, som kjøres i slutten av april.

– Jeg anser ikke det som at dette forandrer noe, annet enn at ikke er noe dumt signal å sende at jeg får kjøring slik. Det er vel egentlig bare helt fint å vise at jeg har muligheter, og at jeg tar de. Så det har nok ikke noe å si i forhold til posisjonen jeg er i. Ikke negativt, eventuelt.

– Hvordan vil en forhandling med Citroën påvirkes av at du nå stiller opp i en Skoda?

– Her har det nok ikke noe å si. Det hadde vært annerledes hvis det var for Skoda Motorsport, men det er jo ikke i denne sammenhengen, slår han fast.

Powered by Labrador CMS