Det har vært stille hos Motorsport Norge — slik ligger de an med å få igang aktiviteter
Motorsport Norge ønsker blant annet å tilby mer fleksibilitet og billigere lisenser til utøverne. Samtidig kan det bety en mer uoversiktlig motorhobby for mange.
BILSPORT: Mye tyder på at det skjer en del ting bak kulissene til det nye motorforbundet, Motorsport Norge om dagen. Forbundet som formelt ble stiftet tidligere i vinter jobber nå i herdig med å få ferdigstilt regelverk som også må godkjennes av Statens Vegvesen.
I mellomtiden benytter også generalsekretær Trygve Schjerpen seg av muligheten til å besøke Arendalsuka for å promotere det nystiftede forbundet.
— Nå er vi her i Arendal for og fortelle hvem vi er, og hva vi står for. I tillegg er vi på en del ulike konferanser som er her for å høre litt om hva som rører seg rundt i verden. Ellers når vi ikke er her så driver vi og bygger regelverk for mange forskjellige grener for både to og fire hjul. Alle regelverk må bygges fra bunnen så det tar tid, forteller Schjerpen til Parc Fermé.
Opprinnelig var også planen å arrangere forbundets første løp allerede i september, men etter en dialog med Statens Vegvesen vil Motorsport Norges første løp ikke bli kjørt før tidligst på vinteren.
Vil tilby et mer demokratisk valg
Motivasjonen bak opprettelsen av det nye forbundet ligger hovedsakelig i et ønske om å få en mer demokratisk ordning enn det Schjerpen mener det nå er i Norges Bilsportforbund (NBF). I ryggen har de også blant annet NAF og AMCAR hvorav førstnevnte trakk sin tilhørighet til NBF i 2016 på grunn av lite demokratisk organisering i NBF.
— I utgangspunktet så ble dette stiftet fordi KNA ikke ønsket en demokratisk organisering av NBF. Og vi ønsker et demokratisk forbund hvor utøverne får lov til å være med å bestemme, og utøverne skal få bestemme hvem som skal styre dette forbundet. Det vil jo være mulig hos oss, forteller han før han fortsetter:
— For hos oss når du er medlem så vil du få en stemme. Og du slipper også å gå gjennom klubben din, for i mange idrettslag så må du gjennom klubben for å snakke med årsmøtet, eller styret. Men her så har både medlemmene og klubben hver sin stemme, sier han.
For Schjerpen er det også viktig å understreke at de ikke ønsker å være en motstander av NBF. Han mener Motorsport Norge i bunn har samme budskap som NBF, og sier de vil forsøke å dra motorgleden til folk.
— Så hvorfor trenger da Norge to forbund?
— En del av regelverket er jo på områder NBF i dag ikke har aktivitet også. Vi kopierer ikke bare den aktiviteten til NBF og lager et regelverk på det, vi lager jo også våre egne aktiviteter, forteller Schjerpen.
— Er disse «aktivitetene» som ikke NBF holder den eneste grunnen til at man har behov for et nytt forbund?
— På motorsykkel så har vi aktører som arrangerer både bil- og motorsykkelarrangement, og synes det er svært upraktisk å måtte forholde seg til to forbund for å kunne gjøre det. Og hvis dem forholder seg til oss så trenger dem kun å forholde seg til ett forbund når dem driver med både bil og motorsykkel. Det tror vi er til fordel for arrangører, tydeliggjør han.
Ønsker å utfordre på pris
For at Motorsport Norge skal sikre en god oppslutning blant medlemmene er strategien å levere et produkt som utøveren vil ha. Samtidig ønsker de også å utfordre NBF på lisenspriser og vil tilby flere alternativer for det han kaller mosjonister.
— Vi kommer til å ha en helt annen prisstruktur enn det NBF har i dag. Så tror vi at vi skal ha et enklere regelverk. Vi kommer også til å tilby helårs treningslisens. Også kommer vi til å tilby engangslisens på løp, sier han.
— Hvor mye lavere priser er det snakk om?
— Det skal vi diskutere, men på enkelte områder kommer vi til å være betydelig lavere, svarer Schjerpen.
Siden NBF er tilknyttet FIA, kan man få startinnvilgelse med en norsk lisens uten å måtte løse en internasjonal konkurranselisens i enkelte FIA-løp. Skulle derfor en Motorsport Norge-utøver ønske å delta på et internasjonalt billøp må man allikevel betale for en NBF-lisens.
— Blir det ikke upraktisk å holde Motorsport Norge-lisens og en NBF-lisens om man ønsker å kjøre utenlands?
— Ikke hvis prisen er riktig. Da vil det ikke være det. Det er jo klart at ideelt sett så skulle man jo vært ett demokratisk forbund.
— Men vi jobber med et samarbeid med Sverige, for det er mange som bare kjører løp i Norge og Sverige. Og i Sverige har vi avtaler med enkelte arrangører, der våre lisenser og våre forsikringer vil gjelde i Sverige, fortsetter Schjerpen.
Forskjellen på de to forbundene kan også skape komplikasjoner her til lands. I teorien kan NBF gi startnekt til utøvere som kun holder en Motorsport Norge-lisens om de ønsker å stille til start på et NBF-arrangement.
For generalsekretæren og Motorsport Norge sin del skal det ikke være noe i veien for en NBF-utøver å stille til start under et løp i regi av det nystiftede forbundet.
— Vi har sagt at hvis det kommer en med NBF-lisens og vil kjøre hos oss, så vil de få lov å kjøre. Fordi vi er jo egentlig her for å fremme motorgleden, vi vil at flest mulig skal kunne delta, vi ønsker ikke å stenge noen ute. Om de kommer med lisens herfra eller derfra. Det spiller ingen rolle, de skal få lov å kjøre, er Schjerpen veldig klar på.
Sikkerhet ikke et spørsmål
Tidligere i vinter røpte Schjerpen til Parc Fermé at Motorsport Norge har en ambisjon om å utfordre NBF om FIAs «sporting power». Når vi spør han på nytt om hva målsetningen til forbundet er for fremtiden, er det tydelig at de har justert forventningene en del.
— Det har ikke vært i vurderingen vår. Ambisjonen vår er at flest mulig skal velge Motorsport Norge og kjøre under fanen vår når de er på arrangement i Norge og Sverige. Vi driver også og sonderer mot Danmark, sånn at vi får litt mer skandinavisk mulighet, det er målet vårt, forteller generalsekretæren.
Når det kommer til sikkerhet så mener også Schjerpen at det vil bli få forskjeller mellom NBF og Motorsport Norge.
— Vi skal ha de samme kravene til bur og sikkerhetsutstyr, alt vil bli likt. Det blir ingen kopi av NBF-regelverket, men det blir mye likt, sier han.
— Vil dere ha bedre sikkerhet på baner i fremtiden enn det NBF har i dag?
— Jeg vil tro at det også blir ganske likt. Vi har sagt at om det er godkjent hos NBF, så skal det mye til før det ikke blir godkjent hos oss. Vi har jo vært lenge i gamet, og vet at om NBF har godkjent noe, så er det bra, forteller han og fortsetter:
— Og slik er det med oss også, blir det godkjent hos oss så er det bra. Vi har dyktige og kvalifiserte banegodkjennere både på motorsykkel og på bil.