Sverre Isachsen har i sin karriere blant annet levert varene i USA. Denne helgen er han klar for EM-comeback på Lånkebanen.

Den norske EM-kongen mener rallycrossen har beveget seg i feil retning:

– Det trengs et spark i ræva for å få sporten opp igjen

Sverre Isachsen har ingen planer om å gjøre livet lett for konkurrentene når han denne helgen gjøre comeback under EM-runden på Lånkebanen.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Denne helgen er det duket for både EM og VM i rallycross på Hell. Blant flere nordmenn til start finner vi et velkjent navn som ikke har stått på startlista på noen år: Sverre Isachsen. Mannen som trygt kan omtales som forrige generasjons EM-konge med tre titler fra 2009 til 2011 gjør denne helgen comeback på Lånkebanen. 

RALLYCROSS: Denne helgen er det duket for både EM og VM i rallycross på Hell. Blant flere nordmenn til start finner vi et velkjent navn som ikke har stått på startlista på noen år: Sverre Isachsen. Mannen som trygt kan omtales som forrige generasjons EM-konge med tre titler fra 2009 til 2011 gjør denne helgen comeback på Lånkebanen. 

Etter syv år borte fra rallycross-manesjen og hele 11 år borte fra EM-sirkuset har det blitt mer og mer fristende for Isachsen å gjøre et comeback, men at det skulle skje allerede i år kom litt brått på. 

– Vi hadde vel heller litt planer om å komme tilbake neste år, men så tok Frank Valle kontakt og hadde med seg Lånke-gjengen og FIA i bakgrunnen, så det ble en rask avgjørelse. Alt falt på plass - det var egentlig bare en telefon rundt omkring, og alle var jo kjempepositive, forteller Isachsen til Parc Fermé.

Og selv etter syv år på sidelinjen er det ingen tvil om at han kjører for seier i comebacket.

Jubelscener fra Sosnova-banen i Tsjekkia i 2009, da Sverre Isachsen sikret sin første EM-tittel av total tre på rad.
Jubelscener fra Sosnova-banen i Tsjekkia i 2009, da Sverre Isachsen sikret sin første EM-tittel av total tre på rad.
Jubelscener fra Sosnova-banen i Tsjekkia i 2009, da Sverre Isachsen sikret sin første EM-tittel av total tre på rad.
Jubelscener fra Sosnova-banen i Tsjekkia i 2009, da Sverre Isachsen sikret sin første EM-tittel av total tre på rad.

– Her er alt mulig. Man må være litt heldig med valg og hva som skjer i løpene, men vi får håpe at vi har lært noe i dette gamet vi kan dra nytte av. Vi har og kommer alltid til å kjøre for seier, det er det ingen tvil om. Vi må være såpass realistiske at vi bare må telle opp når vi er ferdig, men vi kjører ikke for andreplass vi. Det har vi aldri gjort og det skal vi ikke begynne med heller. Vi kommer ikke til å gi ved dørene. Om noen tror at jeg kommer til å gi meg i noen situasjoner så har de bomma noe jævli, slår veteranen fast. 

Vurderer flere løp

Etter at Isachsen dro med seg tre EM-titler på rappen gikk turen over dammen for et aldri så lite amerikansk eventyr. Fra 2012 til 2016 var Sverre Isachsen fabrikkfører for Subaru, og han kunne med andre ord leve fult og helt av rallycrossen mens flere av profilene i Europa måtte skrape sammen midler til sine satsinger.

Sverre Isachsen fra sitt amerikanske eventyr sammen med Subaru.

– Man må jo klype seg litt i armen. Det var veldig moro å få lov til å være med å utvikle teamet der. Vi var jo underdoger og ble jo overkjørt av Ford og Volkswagen hele tiden, så det var jo ekstremt deilig å slå dem. Og å henge på Times Square i 14 dager er det vel ingen annen norsk bilsportutøver som har gjort, mimrer Isachsen om tiden i USA.

Det er i grunnen først nå i ettertid at Isachsen ser hva det var han var med på disse årene.

– Når du står midt i det så står du midt i det. Men i ettertid når du ser tilbake på det du har vært med på så er jeg jo veldig stolt. Det er opplevelser det skal bli moro å fortelle barnebarna om. Det er mange gode historier der som vi ikke kan ta her!

Sverres bil til årets EM-runde. Du drar kanskje noe kjensel på utseendet?
Helt riktig! Sverre Isachsen fra sist han kjørte på Lånkebanen, nærmere bestemt i 2011.

Etter USA-eventyret var over trengte Isachsen en pause etter intense år med svært stor reisevirksomhet, men ønsket om å komme tilbake har altså vokst seg gradvis større. Det sto heller ikke på reaksjonene da Isachsen kunne melde om sitt comeback tidligere i år, og kun minutter etter annonseringen var andre arrangører på telefonen til Isachsen for å friste han til å stille opp i flere løp. Foreløpig er ingenting avgjort om fremtiden, og mye avhenger av hvordan det går denne helgen. 

– Det får vi bare se basert på hvordan det går i helga. Vi må se om vi har noe her å gjøre. Om vi ikke har det så får vi gå opp på tribunen igjen da! 

– En fjong Formel 1-greie

Når han nå gjør comeback er det i en annen rallycross-verden enn den han forlot i 2016, og i alle fall en annen europeisk virkelighet enn den han forlot i 2011. Det koster mer å satse nå enn det gjorde den gangen, men Isachsen er ikke overbevist om at det går så mye raskere av den grunn.

– Det har jo blitt mye dyrere, men formatet er jo nesten likt, og selv om det er noe utvikling så.. for å si det sånn: når jeg slutta så hadde jeg vel ti banerekorder og fem av de står i dag så det går vel ikke så mye fortere!, forteller han. 

Ifølge veteranen har sporten beveget seg i feil retning de siste årene. Han mener at mangel på profiler og det han ser på som en utvikling til en fjong sport gjør at sporten ikke appellerer til publikum på samme måte som før.

– Vi byr på oss sjøl, og det er jo det som er feilen med rallycrossen i dag. Det trengs et spark i ræva for å få sporten opp igjen. Jeg mener at de har tatt rallycrossen fra det som er viktigst, nemlig publikum. De har gjort det til en sånn fjong Formel 1-greie, og det må de slutte med. De må få rallycrossen tilbake på jorda, få folk inn i paddocken og ikke lukke telta. Det må være åpent for folk - det er dem vi er der for. Og vi må ha noen profiler. Vi har jo ikke hatt profiler som det er noe trøkk i på mange år, og det er etter min mening det som mangler, sier Isachsen.

Det er heller ingen hemmelighet at flere i miljøet misliker overgangen til el-motor i rallycrossen, og Isachsen er utvilsomt en av de. 

– For min del er jeg ikke noen tilhenger av el-motor i motorsporten. Jeg skjønner at det er noe som må til, men det er bare å se på startlista så skjønner du at den el-biten taler for seg selv. Da jeg var her i fjor og så på da VM-gutta skulle kjøre så gikk halvparten i pølsebua. Folk vil ha noe de både kan se og høre, og det er litt av greia.

Powered by Labrador CMS