Her er syv av de 13 norske førerne som er på plass i VM- og EM-runden på Lånkebanen til helgen. Sjekk ut hvilke førere vi mener kan bidra med ekstra spenning og interesse, for dem er det mange av. Øverst fra venstre Ole Christian Veiby, Aksel Lund Svindal, Marius Solberg Hansen, Andreas Bakkerud, Sivert Svardal, Espen Isaksætre og Martin Kjær.

Disse norske førerne vil sette fyr på VM-runden på hjemmebane til helgen

Startlisten er komplett, og i samtlige klasser det knyttet stor spenning sett med norske øyne.

Publisert

RALLYCROSS: Det blir historiske begivenheter på Lånkebanen ved Hell utenfor Stjørdal førstkommende helg. Omsider skal VM-sesongen i rallycross gå av stabelen, og det i 12. time etter flere måneder på etterskudd. Årsaken er produksjons- og logistikkutfordringer i forbindelse med de nødvendige komponentene til de nye elbilene som overtar som VM-klasse fra og med i år.

RALLYCROSS: Det blir historiske begivenheter på Lånkebanen ved Hell utenfor Stjørdal førstkommende helg. Omsider skal VM-sesongen i rallycross gå av stabelen, og det i 12. time etter flere måneder på etterskudd. Årsaken er produksjons- og logistikkutfordringer i forbindelse med de nødvendige komponentene til de nye elbilene som overtar som VM-klasse fra og med i år.

Selve VM-klassen ble avlyst i svenske Höljes, mens den tyske VM-runden er utsatt til slutten av året, hvilket gjør Norge til vertsnasjon for tidenes første Rallycross-VM med elbiler som hovedklasse.

Dog er ikke startfeltet stort. Kun åtte biler har meldt sin ankomst, selv om det er produsert og solgt 14 drivlinjer totalt. Det betyr at ikke all team er klare med sine biler, men like fullt skal VM-sirkuset omsider komme i gang.

Ved siden av VM-klassen, titulert som RX1e, så er det full pakke med supportklasser. Vi har det internasjonale RX2e-mesterskapet som allerede er en godt etablert klasse med elbiler, og med tradisjonelle forbrenningsmotorer har vi EM-klassene både i RX1 og RX3, tidligere kjent som Supercars og Super1600.

Som et ekstra krydder er det også en supportklasse fredag og lørdag basert på supernasjonalklassen i Norge der 20 biler har fått innpass av totalt 38 som søkte om plass.

Men det er altså nordmenn representert i hver klasse, og i så måte tenkte vi å gi deg en liten oversikt over hvem som er på plass.

RX1e – VM-klassen

For en drøy uke siden ble det klart at Ole Christian Veiby skifter beite på profesjonelt vis og går for en VM-karriere i rallycross. Dette etter at han var sterkt ønsket hos Kristoffersson Motorsport, som forøvrig har tette bånd til Veibys far Erik som er med på eiersiden av teamet.

Veiby har brukt hele denne sesongen på å forberede et skifte i sin karriere ettersom han har satset på rally, og egentlig hadde et ønske om å fortsette med dette, men når muligheten for å kjøre fast i et VM var større i rallycross, så tok han denne muligheten.

Han har riktig nok en EM-bronse fra 2015 på CVen, så helt ukjent med rallycross er han ikke, men det har vært en ny tilvenning til banesporten igjen etter at han har slått seg opp på godt internasjonalt nivå i rally de siste årene. Veiby teamer opp med regjerende verdensmester, og fire ganger sådan, Johan Kristoffersson, mens Gustav Bergström kjører KMS sin tredje nybygde Volkswagen Polo RX1e.

RX2e – internasjonal supportklasse

I RX2e er det ingen nordmenn som egentlig har meldt sin ankomst. Men forrige uke kom det en braknyhet av dimensjoner, i alle fall for arrangøren, men også for norske fans. En av Norges største idrettsutøvere gjennom tidene, Aksel Lund Svindal, fikk tilbud om å kjøre dette løpet i denne klassen, og den tidligere toppalpinisten var ikke vond å be.

Svindal har begynt å ta bilsporten virkelig på alvor, selv han har hatt en stor personlig interesse for motorsport helt siden barndommen. Og i år har han også gjort alvor av sin interesse ved å satse på den skandinaviske Porsche-sprintserien hvor han har vunnet, tatt flere pallplasser og kjempet om mesterskapet sammenlagt. Men rallycross og elektrisk drivlinje blir altså en helt ny erfaring igjen.

RX1 – tidligere Supercars-EM

Fra de to internasjonale elektriske klassene, så har vi flust med nordmenn i de konvensjonelle forbrenningsklassene. Fem av dem finner vi den Supercars-baserte RX1-klassen, og det er ikke til å stikke under en stol at Andreas Bakkerud må regnes for å være en forhåndsfavoritt.

Han gjør to innhopp denne sesongen og satser ikke på å revansjere EM-gullet fra i fjor, men kan nå ta en etterlengtet Audi-seier på hjemmebane dersom han får alt til å klaffe.

Bergenseren er selvfølgelig ikke alene om å kunne være i stand til å levere gode resultater. Sondre Evjen har varmet opp med RallyX Nordic og kjører en bil som har trillet ut fra samme garasje med de samme ingeniørene bak seg, med en Audi S1 fra EKS som nå driftes av JC Raceteknik. Evjen er en utvilsomt vinnerkandidat og har vist jevn og god progresjon i denne klassen de siste årene.

Fjorårets «Rookie of the year», Sivert Svardal, har svært lyst til å vise seg fram på hjemmebane og viser tidvise lovende takter i EM-sirkuset, selv om han fortsatt har vært litt for ujevn og uheldig til å sanke de store toppresultatene. Men den blide sørlendingen er på plass og vil virkelig utfordre sin store barndomshelt Bakkerud med sin Volkswagen Polo.

I tillegg er det flere spennende navn på blokka. David Nordgaard kan overraske og har vist at han har tempo tidligere, Tom André Sætnan er på plass i en Volkswagen Scirocco etter å ha skapt oppmerksomhet ved å kjøre med en Skoda Fabia, tidsriktig dekorert etter bilens mest kjente eier, nemlig tidligere europamester Lasse Larsson, og ringreven Frank Valle er atter en gang på plass for å vise seg fram i sin Ford Fiesta.

RX3 – tidligere Super1600-EM

I RX3-klassen har vi potensielle finalekandidater, og opptil flere vinnerkandidater, blant samtlige fem nordmenn som er på plass. Størst forventninger er det kanskje til Marius Solberg Hansen (18) som klinte til med en svært imponerende seier i Höljes tidligere i sommer med sin Skoda Fabia. Men den tidligere norgesmesteren skal få kamp, enten det er fra sine egne landsmenn eller fra andre europeere.

For vi har også to rutinerte herremenn i Espen Isaksætre og Martin Kjær i henholdsvis Peugeot 208 og Ford Fiesta. Isaksætre er «litt» på hjemmebane da han for ikke mange år siden gjennomførte sinne trafikklærerstudier nettopp i Stjørdal, og jakter også en etterlengtet EM-seier på han etterhvert godt fyldige CV, men NM-rivalen Kjær har også vist tidligere at han er i stand til å tukte førere som eksempelvis Isaksætre.

Så har vi også to outsidere fra Sørlandet som vi ikke skal avskrive. Per Magne Svardal har vist en imponerende fart i sin hjemmebygde Audi A1, men har slitt med blant annet holdbarheten på bilen og ikke fått ut de resultatene han kanskje fortjener. Men dersom maskineriet holder, så er både fører og bil i stand til å utrette gode runder og omganger.

Det samme vet vi også om Guttorm Lindefjell, som er tilbake i forhjulsdreven bil etter å ha gjort et comeback i Supernasjonal klasse 2 i fjor. Nå trekker det på motsatt ende etter at han kjøpte bilen til Ole Henry Steinsholt, og er uten tvil den mest erfarne mannen på startlista, både i denne klassen og kanskje til og med på hele arrangementet. Derfor kan heller ikke en fører som Lindefjell avskrives.

Hell of a race - norsk supportklasse

Som nevnt så har også 20 norske førere fått innpass i den hjemlige supportklassen som ikke har noen internasjonal status. Under følger de som fikk innvilget søknaden om å få kjøre:

  • Sindre Madsen Moe – BMW
  • Geir-Ingar Mythe – Citrôen
  • Herbjørg Haug – Mercedes Benz
  • Emil Sivesind – Audi
  • Tom Nyhuus – Citrôen
  • Thomas Tørnby- Toyota
  • Kai Arne Homme – Volvo
  • Kim Ove Leinum – Volvo
  • Sigurd Erik Egeland – Mazda
  • Andreas Aarhaug – Audi
  • Steffen Restad – Peugeot
  • Markus Grønningsæter – Hyundai
  • Kenneth Kristiansen – Ford
  • Gaute Høiseth – BMW
  • Frode Aalberg – Volvo
  • Espen Kolstadbråten – Opel
  • Thomas Valan – Volvo
  • Kent Vigdal – BMW
  • Lasse T. Hansen – Hyundai
  • Rune Tiset – Volvo
Powered by Labrador CMS