Dennis Hauger.

Hauger nummer fem i kaotisk hovedløp:

– Du føler deg litt ubrukelig

Dennis Hauger hadde en frustrerende dag bak rattet, selv om plasseringen i seg selv ikke ble så verst. 

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Dennis Hauger endre uten poeng i lørdagens sprintløp, men søndag var det nye muligheter fra 11. startposisjon i hovedløpet. Søndagens løp ble på forhånd omtalt som en siste mulighet for å vise at han fortjener en sesong til i Red Bull-systemet. 

FORMEL 2: Dennis Hauger endre uten poeng i lørdagens sprintløp, men søndag var det nye muligheter fra 11. startposisjon i hovedløpet. Søndagens løp ble på forhånd omtalt som en siste mulighet for å vise at han fortjener en sesong til i Red Bull-systemet. 

Nordmannen fikk en god start og tjente tidlig to posisjoner i tillegg til at han fikk en posisjon gratis da da Vesti ble sendt ut av banen foran han, noe som forårsaket en tidlig sikkerhetsbil. Det skulle vise seg å bli den første av mange sikkerthersbiler.

Omstart etter omstart

Under omstarten på den fjerde runden beholdt Hauger sin åttendeplass. Der ble han liggende i tre runder til frem til Arthur Leclerc forårsaket nok en sikkerhetsbil. Da utnyttet Hauger og de aller fleste andre førerne muligheten til å gå inn i pit for å bytte fra de myke dekkene til medium-dekkene som skulle holde resten av løpet. Et godt stopp gjorde at Hauger kom ut som nummer ti, men ettersom de fire fremste førerne ikke hadde byttet dekk var han i realiteten nummer seks.

F2 hovedløp, Monza - topp 10

1. Oliver Bearman, Prema

2. Ayumu Iwasa, Dams

3. Theo Pourchaire, ART GP

4. Enzo Fittipaldi, Carlin

5. Dennis Hauger, MP Motorsport

6. Jack Doohan, Virtuosi

7. Johan Daruvala, MP Motorsport

8. Amaury Cordeel, Virtuosi

9. Ralph Boschung, Campos

10. Roman Stanek, Trident

I omstarten rakk Hauger å tjene en posisjon før sikkerhetsbilen igjen måtte ut etter en stygg smell som involverte Zane Maloney. Red Bull-junioren fra Barbados ble presset ut av Roy Nissany. Under det som var løpets tredje sikkerhetsbil byttet ledende Daruvala dekk mens feltet måtte kjøre gjennom pit lane for å unngå Maloneys bil. Det førte til at Hauger var nummer ni, men effektivt nummer syv når man ser bort fra ledende Oliver Bearman og Jack Doohan som fortsatt ikke hadde vært inne.

På den 18. runden kom Hauger for raskt inn i den første svingen og for å unngå et sammenstøt måtte han kjøre rett frem. Det gjorde at han falt ned til 13. plass. 

– Generelt sett gjennom hele løpet ble det alltid en stor luke på strekkene så jeg måtte alltid bremse meg inn igjen. Jeg bremset der jeg pleier og jeg hadde klart svingen men jeg hadde kommet for nær Verschoor så jeg måtte gå ut, forklarte Hauger til Viaplay etter løpet. 

Kan få straff

En forbikjøring av Isack Hadjar og brutt løp for Victor Martins førte til at han hoppet frem et par plasser. Kort tid senere ble det et sammenstøt mellom Jak Crawford og Kush Maini gjorde at de begge fikk skader på bilen, og Maini endte løpet i grusfella. Det forårsaket en fjerde sikkerhetsbil hvor både Daruvala og Doohan gjennomførte et pitstopp, og plutselig var Dennis Hauger nummer seks når løpet ble restartet for femte gang med kun fire runder igjen å kjøre.

Hauger i aksjon på Monza.

Den posisjonen beholdt han frem til Jak Crawford som kom seg videre etter det forrige sammenstøtet ble stående ute på banen og forårsaket løpets sjette og siste sikkerhetsbil. Løpet ble denne gangen avsluttet før det ble nok en omstart, og Hauger endte dermed som nummer seks i mål, men som nummer fem på resultatlisten etter at Richard Verschoor fikk en straff. Løpet ble vunnet av Oliver Bearman foran Ayumu Iwasa og Theo Pourchaire.

Selv om det ble en femteplass til slutt var det fra Haugers ståsted et frustrerende løp.

– Jeg tror det hadde vært ekstremt vanskelig for meg å komme meg oppover for å være ærlig, forteller han.

– Det var teft, jeg lå rett bak Verschoor på flere strekker og tapte bare tid, og Iwasa kom jo som en rakett bak så det er egentlig bare latterlig og du føler deg litt ubrukelig når du kommer ut på de strekkene i løpet, så det var et frustrerende løp sånn sett, fortsetter han.

I skrivende stund er Dennis Hauger fortsatt under etterforskning etter å ha kjørt på isopor-platene man i utgangspunktet skal kjøre rundt da han måtte kjøre rett frem i sving en. Selv har han ikke tro på at han får noen straff.

– Jeg er hvertfall etter egen dømming 90% sikker på at jeg ikke får det. Jeg fulgte reglene når jeg gikk ut, og jeg tapte jo plasser på det så jeg ser ikke noen grunn til å å straff for noe jeg ikke tjente noe tid på.

Saken oppdateres!

Powered by Labrador CMS