Dennis Hauger.

Hauger spent på den nye Formel 2-bilen:

– Det gjør jo at muligheten kanskje blir større

Den nye Formel 2-bilen kan påvirke team Haugers valg for neste sesong.

Publisert

FORMEL 2: For en knapp uke siden leverte Hauger karrierens beste kvalifisering på Zandvoort da han ble nummer to, og i motsetning til tidligere kvalifiseringer denne sesongen var han med helt i toppen i alle forsøkene. Om marginene hadde bikket riktig vei i forbindelse med det ene rødflagget kunne han stått igjen med sin første pole position i Formel 2. 

FORMEL 2: For en knapp uke siden leverte Hauger karrierens beste kvalifisering på Zandvoort da han ble nummer to, og i motsetning til tidligere kvalifiseringer denne sesongen var han med helt i toppen i alle forsøkene. Om marginene hadde bikket riktig vei i forbindelse med det ene rødflagget kunne han stått igjen med sin første pole position i Formel 2. 

Vil du si at du knakk en kode i kvalifiseringen og at du kan gå inn i morgendagens kvalifisering med større selvtillit? 

– Jeg vil jo selvfølgelig si det, men på en annen måte så er jo det en type bane jeg vet jeg vanligvis er rask på og vi går inn på en ganske annerledes bane nå så det er en annen måte å tenke og kjøre på i en kvalifisering. Men uansett så er det jo veldig godt å få den følelsen av at man har gjort det bra på kvalifisering og komme i en litt bedre rytme, så det er noe man uansett tar med seg i forhold til feeling og hva man vil gå inn i helgen med, sier Hauger.

Spent på den nye Formel 2-bilen

Torsdag ble den nye Formel 2-bilen presentert på Monza.

Nå er han på vei inn i sesongens nest siste løpshelg før det kommer en lang pause frem til sesongavslutingen i Abu Dhabi i November. Det er med andre ord en siste mulighet til å levere gode resultater før neste sesongs planer vil bestemmes. 

– Det er alltid viktig å vise hva man kan gjøre, men når man kommer mot avslutningen av sesongen har man heller ingenting å tape så det e bare å gjøre det man kan og kjøre på, forteller Hauger om sesongens fire siste løp. 

Men selv om sesongen fortsatt har noen løp igjen i seg har fokuset på vei inn i løpshelgen likevel vært på neste sesong og den nye Formel 2-bilen som nå har blitt presentert. 

– Det er selvfølgelig alltid kult å se en ny bil og å se noe ingen har sett før holdt på å si. Litt lik og litt annerledes, man vet jo ikke helt heller før man ser ordentlig på den men det var kult å se, forteller Hauger til Parc Fermé om den nye Formel 2-bilen.

MP Motorsport jobber med Haugers bil på Zandvoort. Om Hauger blir å se i Formel 2 og om samarbeidet med MP i så fall fortsetter er fortsatt uvisst.

Uten å ville spekulere for mye i hvordan den nye bilen vil oppføre seg ute på banen er Hauger klar på at den ville passet han bedre enn dagens bil om det viser seg at bilen blir mer lik Formel 3-bilen slik rapportene har tydet på.

– Hadde den bilen som kommer nå vært mer lik en Formel 3-bil i forhold til kjørestil så hadde jo den passet meg bedre i forhold til det som er nå. Det har jeg vært ganske klar på før også, så det er selvfølgelig noe man kunne tenkt på men det er noe man ikke vet helt enda, sier MP-føreren.

Fortsatt vet vi ingenting om Haugers planer for neste sesong. Litt avhengig av om han beholder støtten fra Red Bull eller ikke står det sannsynligvis mellom Formel 2 og japanske Super Formula, og det at det nå har kommet en ny Formel 2-bil kan påvirke det valget. 

Gjør en ny bil Formel 2 mer interessant enn det det ville vært med den samme bilen?

– Ja selvfølgelig, det gjør jo at muligheten kanskje blir større. Det er alltid en «gamble» også da når man kommer med nye biler. Man vet ikke helt hvilket team og hva som kan være den smarteste veien å gå, men uansett så er jo det noe man tar med i betrakting når man begynner å se på hva som er lurt for neste år, forteller Hauger. 

Fortsatt positiv etter en krevende sommer

Sommeren har generelt ikke gått som ønsket for Dennis. Sett bort fra sprintløpsseieren i Ungarn har det blitt flere løp hvor både pallen og poengene har vært utenfor rekkevidde. Likevel har det ifølge Hauger selv ikke blitt vanskeligere å være optimistisk på vei inn i en ny løpshelg. 

– Nei, det er bare å nullstille og jobbe på videre. Det er mye prepping før hver helg i simulator og alt med team og møter så man kommer inn i en ny fase. Også er det tungt til tider når det ikke alltid går den veien man vil, men de siste løpene er det bare å kjøre på. 

Monza er en av de raskeste banene på kalenderen med en toppfart rundt 330 kilometer i timen for Formel 2-bilene. Likevel føles ikke banen så rask som man kanskje skulle tro i cockpitten.

– Monza er en veldig rask bane, men for oss førere er det ikke akkurat så mye spennende som skjer på de strekkene, vi holder jo bare full gass. Andre baner der vi har veldig høye svinghastigheter føles jo mye raskere for oss. 

En fordel om ikke kvalifiseringen skulle gå like bra som i Nederland er at banen også byr på gode muligheter for forbikjøringer. I fjor ble Hauger nummer 19 i kvalifiseringen, men han kom til tross for det vanskelige utgangspunktet i mål som nummer ni i sprintløpet og nummer fire i hovedløpet. 

– Det er jo det som gjør denne banen spennende. Selv om man kanskje ikke har den beste kvalifiseringen sånn som jeg for eksempel ikke hadde i fjor så åpnet det seg fortsatt en stor mulighet til å gjøre noe bra, og det er det som er kult med denne banen. 

Powered by Labrador CMS