F1: FIA vil ikke vurdere saken på nytt etter at Vettel ble diskvalifisert

Publisert

FORMEL 1: Det siste Formel 1-løpet før sommerferien på Hungaroring i Ungarn ble av det ekstraordinære slaget etter at Valtteri Bottas og Lance Stroll bidro til å flere konkurrenter ut av løpet etter krasjen inn i første sving. To av de som tjente mest på dette var Esteban Ocon og Sebastian Vettel som under restarten etter rødflagget stakk fra resten av feltet og sørget for en egen duell om seieren.

Sebastian Vettel, her sammen med Esteban Ocon og Lewis Hamilton under pallseremonien i Ungarn for en drøy uke siden. (Foto: XPB / James Moy Photography Ltd / Alpine)

FORMEL 1: Det siste Formel 1-løpet før sommerferien på Hungaroring i Ungarn ble av det ekstraordinære slaget etter at Valtteri Bottas og Lance Stroll bidro til å flere konkurrenter ut av løpet etter krasjen inn i første sving. To av de som tjente mest på dette var Esteban Ocon og Sebastian Vettel som under restarten etter rødflagget stakk fra resten av feltet og sørget for en egen duell om seieren.

Det var franske Ocon som stakk av med triumfen og med det tok sin første Formel 1-seier i karrieren, men det ble også jublet godt i Aston Martin-leiren for Vettels andreplass. Helt fram til den tekniske kontrollen fra FIA.

For i regelverket står det klart og tydelig at enhver bil må kunne avlevere én liter bensinprøve etter at løpet er over. Vettels bil ble målt til å ha kun tre desiliter igjen, hvorpå presendensen ved et så tydelig objektivt brudd på det tekniske regelverket betyr diskvalifikasjon fra løpet.

Aston Martin mente på sin side at det skulle være nok bensin igjen til en prøve etter løpet, basert på egen datainformasjon, og ba derfor dommerne om å vurdere diskvalifikasjonen på nytt i lys av deres nye opplysninger. Men nå har forbundet slått fast at teamet ikke hadde noe nyere bevis av betydning å kunne vurdere saken på nytt.

Teamet hadde rett i at en teknisk feil var årsaken til at FIA kunne ta ut mindre bensin enn de selv mente, ettersom de ifølge deres egne målinger viste at det skulle være 1,44 liter igjen. Men til syvende og sist var det ikke fysisk mulig for FIA å ta ut mer enn 0,3 liter, til tross for den tekniske feilen på bilen. Dermed opperettholdes diskvalifikasjonen, og Aston Martin går nå i tenkeboksen om de skal gå videre med saken til neste instans.

Rettelse: Parc Fermé konstaterte først at selve ankesaken mot Aston Martin ble avslått av FIA. Det medfører ikke riktighet. Denne saken dreide seg om hvorvidt Aston Martin ønsket at de opprinnelige dommerne ville vurdere saken på nytt dersom de nye bevisene etter deres oppfatning var nye av vesentlig betydning etter deres oppfatning. Den nye bevisvurderingen ble avslått fra FIA, men teamet har fortsatt rett til å appellere avgjørelsen.

Powered by Labrador CMS