Med svensk nasjonalitet er det liten tvil om hvem som er den store hjemmefavoritten denne helgen. Her er Oliver Solberg og kartleser Elliot Edmondson over startseremonien i Umeå torsdag kveld.
Med svensk nasjonalitet er det liten tvil om hvem som er den store hjemmefavoritten denne helgen. Her er Oliver Solberg og kartleser Elliot Edmondson over startseremonien i Umeå torsdag kveld.

Flere førere tror Rally Sweden blir ett av tidenes raskeste VM-runder

Bare shakedown hadde høyere snittfart enn hva som normalt tillates. Men flere av de andre etappene kan være enda raskere.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: – Det går noe jævlig fort innpå her. Vanskelig å si, men jeg tror 150 kilometer i timen altså. Det går bare rett fram i to kilometer her, sa Oliver Solberg i en videosnutt fra supersupporter Viktor Nilsen etter gjennomkjøringen av SS2 og SS5.

RALLY: – Det går noe jævlig fort innpå her. Vanskelig å si, men jeg tror 150 kilometer i timen altså. Det går bare rett fram i to kilometer her, sa Oliver Solberg i en videosnutt fra supersupporter Viktor Nilsen etter gjennomkjøringen av SS2 og SS5.

På den offisielle pressekonferansen torsdag ettermiddag modererte han seg dog noe, men tror likevel mengden med toppfartkjøring blir noe av det ekstraordinære i den nye utgaven av den svenske VM-runden i rally.

– Det går fort i hvert fall rett fram. Det er de lengste rettstrekningene jeg noen gang har hatt. Det kommer til å gå veldig fort på den måten. Men som Kalle (Rovanperä, journ.anm.) sa, så er det mange veideler som kommer til å senke snitthastigheten en del, og det gjør det enda mer interessant med tanke på den elektriske boosten og regenerering av energi og hvordan vi bruker den. Det blir en spennende helg, sa Solberg.

Om man skulle stilt spørsmålstegn ved 20-åringens matematiske forutsetninger eller ei, så levnes det uansett liten tvil blant førerne. Årets Rally Sweden kommer til å gå styggfort.

– Det kan bli ett av de raskeste løpene, og det ser ut som det blir det raskeste jeg har sett i min karriere, faktisk. Det er på grunn av alle de lange rettstrekningene. Det er noe jeg ikke har sett så mye av tidligere, sier Hyundai-fører Ott Tänak.

Neuville lite imponert

Solberg og Tänaks teamkamerat Thierry Neuville er dog ikke spesielt imponert over karakteren av årets VM-runde på snø. Og han syns etappene mangler karakter på samme måte som tidligere.

– Etappene er helt annerledes, for å være ærlig. Det er ikke mye som likner snøetappene fra Arctic i fjor. Forholdene i år er veldig bra, brøytekantene er høye og islaget er mye tynnere, så grusen vil dukke opp tidlig.

– Veiene er veldig raske, men fra mitt ståsted er det mindre interessante enn jeg forventet. Det er noen få etapper som er fine, men noen som ikke har VM-nivå over seg. Hvis det er raskt så er det ikke noe problem, men går det rett fram så er det ikke noe interessant, oppsummerer belgieren.

Craig Breen var ute og kjente på brøytekantene under shakedown torsdag. Nå tror han at han får tidenes opplevelse bak rattet hva gjelder høy snitthastighet.
Craig Breen var ute og kjente på brøytekantene under shakedown torsdag. Nå tror han at han får tidenes opplevelse bak rattet hva gjelder høy snitthastighet.

Irske Craig Breen, som endte på tredjeplass i Rally Monte-Carlo, er ikke i tvil.

– Det er det raskeste løpet jeg har kommet til å kjøre. Det er veldig raskt, det går mye rett fram, og ikke så mange krøn og hopp, men der det er trangt er det veldig trangt og humpete. Men det kommer til å bli den raskeste snittfarta noen sinne, sier Breen.

135 i snitt på shakedown

Allerede på shakedown var tendensene der. Kalle Rovanperäs bestetid hadde en snittfart på over 135 kilometer i timen. Normalt prøver arrangør og FIA å begrense snitthastigheter som overgår 130 kilometer i timen.

Historisk sett er det Rally Finland 2016 som troner øverst med et totalsnitt på 126,62 kilometer i timen da Kris Meeke vant det løpet. Den raskeste svenske VM-runden kom i 2020, da Elfyn Evans vant med en snittfart på 124,28 kilometer i timen.

Evans tror årets versjon vil også spille interessant inn på bruken av hybridenheten på de nye Rally1-bilene.

– Det som er klart, spesielt på de raskeste etappene, så kommer vi til å ha mye mindre muligheter til å ha hybriden tilgjengelig, fordi bilen går «flat out» uten at vi bremser. Så det blir lange seksjoner hvor vi ikke bruker hybriden, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS