Nå skal Ole Henry Steinsholt endelig tilbake i bilen han kun fikk prøve seg én gang i.

Han mistet motivasjonen etter utestengelsen — nå skal Ole Henry holde full gass i EM

Tre måneder måtte Ole Henry Steinsholt vente før han kunne få kjøre billøp igjen etter at han fikk en av de strengeste straffene fra Norges Bilsportforbund.

Publisert

RALLYCROSS: Bakgrunnen for suspensjonen er en den knallharde kampen han hadde mot en annen fører i gulflaggsone i 2021-sesongens første NM-runde. Det endte med et sammenstøt med en bil som stod parkert og trigget gulflagget.

Ole Henry Steinsholt fra tredjeplassen i Danmark i RallyX for et par uker siden.

RALLYCROSS: Bakgrunnen for suspensjonen er en den knallharde kampen han hadde mot en annen fører i gulflaggsone i 2021-sesongens første NM-runde. Det endte med et sammenstøt med en bil som stod parkert og trigget gulflagget.

Tiden etter kjente Steinsholt på frustrasjon etter konsekvensene av det som skjedde. Han følte han hadde lagt ned masse jobb for ingenting da han mistet hele debutsesongen til RX2e.

— Jeg la ned ekstremt mye tid i den satsingen og startet bra med andreplass i Spania den første runden i 2021. Og det var det som var mest kjedelig, man legger jo ned hele sjela si i en sånn satsing, innrømmer Steinsholt til Parc Fermé.

Jobbet med å finne ny lyst

I fjor var Steinsholt tilbake på startstreken i flere klasser nasjonalt og i det nordiske rallycross mesterskapet med et enkelt mål.

— I fjor så fokuserte jeg bare på å ha det gøy igjen og få tilbake lysten. Jeg brukte egentlig året på å bygge meg opp igjen. Kjørte for å få det gøy med å kjøre bil igjen, også gjorde det at jeg følte meg klar til å satse igjen nå, så da prøver vi igjen, sier han noe lattermildt.

Når han ser tilbake på episoden som oppstod i 2021 merker han at han ikke har gått uforandret fra opplevelsen av å bli fratatt muligheten til å delta i noen form for bilsport. Selv føler han at han har vokst mye de siste to årene.

— Man tenker jo generelt litt mer. Man blir jo eldre og som årene går. Så jeg vil nok si jeg er en mer erfaren sjåfør nå. Også er det noe med at man lærer seg å sette pris på ting da. For det er jo ekstremt gøy å kjøre bil, så når man plutselig går et år uten å gjøre det så setter man enda mer pris på å kunne få gjøre det når man kommer tilbake igjen, understreker Steinsholt.

— Og nå er du enda bedre på å se gulflagg?

— Hehe, ja absolutt!

Vil ha det mer konskvent

Selv om Steinsholt ser humoren i spørsmålet vårt så reiser det et annet poeng fra unggutten. For han er ikke den første eller den eneste som har kjørt hardt i gulflaggsone i norske løp, verken før eller i ettertid.

— Jeg har jo tapt mye løp på det i ettertid egentlig. For jeg det er fortsatt folk som ikke bremser. Men jeg gjør jo hvert fall det nå da, så jeg taper mye på det. Det er litt kjedelig. For man føler kanskje at ting ikke gjøres likt, men det er sånn det er, er han klar på og fortsetter:

— Det er helt greit med en straff når man har gjort noe galt. Det er sånn det skal være. Så jeg har ikke noe imot den straffen fra 2021 i seg selv. Men det har jo vært lignende situasjoner både før og etter.

Tror på topp tre totalt

Nå starter han året med blanke ark og ny motivasjon og er klar for å fortsette der han slapp fra RX2e-runden i Spania 2021. Store forhåpninger har han også for mesterskapet som nå har fått EM-status. Flere eldre rallycrossbanene er tilbake og der mener han at han har en fordel.

— Det er litt mer grus, og startene har kanskje mer å si. Jeg kommer jo fra crosskart. Mange av de andre kommer fra gokart og vant til mye asfalt som er på de provisoriske Formel 1-banene, anslår han.

— Føler vi har en reell sjanse for å komme på pallen totalt i år, det er det som er målet.

Fjoråret brukte han som tidligere nevnt også på å kjøre i Rallycross Lites-klassen i RallyX Nordic-mesterskapet. Det er i praksis identisk bil som Steinsholt skal kjøre i EM, bare at den er bensindrevet.

— Elbilen som jeg skal kjøre nå går bedre, så den blir nok litt nærmere den største klassen enn RX2. Alt blir helt likt, og jeg er veldig fan av det egentlig. Jeg syns også det er lettere med generelt oppsett på elbilen. Men det syns nok de fleste andre også så det blir nok enda hardere og tettere i teten, fastslår Steinsholt.

Powered by Labrador CMS