Andreas Mikkelsen, er fra EM-runden på Azorene.

Ingen WRC-plass for Andreas – men han er likevel garantert masse kjøring i 2022

Det er ikke aktuelt å betale for et sete i de nye Rally1-bilene. Andreas Mikkelsen slår seg derfor til ro med å takke ja til tilbudene han allerede har fått.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Målet for 2021-sesongen var å dominere både WRC 2 og Rally-EM. Og selv om ikke enkeltløpene isolert sett utkrystalliserte seg som en pur dominanse, så var det liten tvil om at det var Andreas Mikkelsen som til syvende og sist leverte den beste totalpakken i begge mesterskapet, og således sikret seg begge gullmedaljene.

RALLY: Målet for 2021-sesongen var å dominere både WRC 2 og Rally-EM. Og selv om ikke enkeltløpene isolert sett utkrystalliserte seg som en pur dominanse, så var det liten tvil om at det var Andreas Mikkelsen som til syvende og sist leverte den beste totalpakken i begge mesterskapet, og således sikret seg begge gullmedaljene.

Baktanken med å oppnå disse resultatene var å gjøre seg attraktiv for fabrikkteamene i toppklassen, som nå døpes om fra Rally1 til WRC med de nye hybridbilene som kommer. 32-åringen skjønte imidlertid raskt at det ikke kom til å åpne seg flerfoldige mange ledige seter han kunne kjempe om, og bekrefter nå at han ikke retter siktet mot noe fullt Rally1-sete i 2022.

Garantert WRC 2-sete

Enkelt og greit fordi han allerede har gode tilbud som foreligger, som han er tilfreds med. Og det blir egentlig bare en blåkopi av det han har gjennomført i år, med Skoda som fabrikant og Toksport WRT som team.

– Jeg er garantert et sete i WRC 2 neste år, men jeg dropper å kjøre EM. To mesterskap blir for mye, så jeg konsentrere meg om VM-løpene. Teamet og Skoda er veldig fornøyde med det som er levert i år. Jeg kommer til å stille opp i Monte-Carlo og Sverige, så blir intensjonen full WRC 2-sesong neste år, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Utover det sportslige aspektet fortsetter han også to viktige oppdrag utenfor resultatlistene. Han blir fortsatt med Skoda som deres utviklingsfører på deres nye Rally2-bil, og han fortsetter jobben som dekktester for Pirelli.

Andreas Mikkelsen under Rally Monza i november. WRC 2-gullet var allerede sikret, så løpet ble bare en parademarsj for nordmannen. Med gulldekor attpåtil.

Kan få Rally1-sjanse

Spesielt sistnevnte er en mulighet han er svært glad for å ha. For når han utvikler dekk for Pirelli, så er dette primært rettet mot toppklassen. Det betyr at han får verdifull kjøretid i disse bilene.

– Og slik jeg har skjønt det, så tror jeg Pirelli skal få ordnet det slik at vi får kjørt en Rally1-bil. Men jeg vet ikke om det er noen tilgjengelige biler helt i starten av året, sier Mikkelsen.

– Ikke alle har vært like fornøyd med Pirelli-dekkene tidligere år. Hvordan tar du de tilbakemeldingene som testfører for dekkmerket?

– Det var lite tid til å utvikle de første grusdekkene, og i starten av året gikk de jo i oppløsning på grusløpene. Men vi kom med en oppdatering, og nå tror jeg alle er fornøyd med dekkene, utenom de i WRC 2. Men dekkene har aldri blitt utviklet mot WRC 2-bilene, Pirelli har kun konsentrert seg om WRC-dekkene. Når det er sagt tror jeg WRC-teamene er fornøyde, svarer Mikkelsen.

Står klar som reservefører

Han forblir med andre ord tålmodig med tanke på målet om komme seg tilbake til toppklassen. Å betale seg inn i et Rally1-sete med sponsorer og oppstarte midler er ikke aktuelt. Selv om han var inne på tanken å investere i noe WRC-kjøring på tampen av denne sesongen. Men den filosofien slår han fra seg i 2022.

Likevel kan han øyne en sjanse i toppklassen. Koronapandemien er ikke over, og han håper teamene finner ham attraktiv basert på erfaring og nylige mesterskapsgull dersom en fører for eksempel skulle bli smittet.

– Jeg har pratet med Skoda om dette, og de vet at jeg helst vil være i WRC. Kommer det en mulighet, så har vi en dialog på det, og de skal ikke de stå veien for det. Så vi må sørge for å stå først i køen. Plutselig er det en som får covid og må bli hjemme. Skulle den muligheten dukke opp, så må vi bare ta den og levere som faen, ikke sant, sier Mikkelsen, vel vitende om at Esapekka Lappi er tilbake igjen i varmen - blant annet fordi han leverte meget sterke resultater på relativt få sjanser i 2021.

At Toyota-teamsjef Jari-Matti Latvala nylig bekreftet at de trolig stiller med en femte bil gjennom sesongen er ikke nødvendigvis noe Mikkelsen ser på som en automatisk sjanse for ham.

– Jeg tror det setet egentlig er ment for Lappi når Sebastien Ogier skal kjøre enkelte løp. Så det er nok naturlig at han overtar det sete. Men jeg sier ikke nei om muligheten byr seg hos Toyota. Jeg har pratet en del med de gjennom året, og de har ligget i kortene at de har en bil til. Men den tror jeg enten blir til Lappi eller til noen som han ha med seg penger inn i WRC, sier han.

Powered by Labrador CMS