McLaren-fører Lando Norris.

Lando Norris i eksklusivt intervju med Parc Fermé

Innrømmer at den nye banen kan bli farligere enn normalt

Men det betyr ikke at McLaren-stjerna har noe imot å kjøre på den sprett nye banen i midtøsten.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: To VM-runder gjenstår i årets Formel 1-sirkus, og alt skal avsluttes i de kontroversielle midtøsten-traktene. For anledningen er det nærmest på rekordtid bygget en ny bane i Jeddah i Saudi-Arabia, som akkurat har rukket å stå klar til historiens første Saudia-Arabia Grand Prix førstkommende helg.

FORMEL 1: To VM-runder gjenstår i årets Formel 1-sirkus, og alt skal avsluttes i de kontroversielle midtøsten-traktene. For anledningen er det nærmest på rekordtid bygget en ny bane i Jeddah i Saudi-Arabia, som akkurat har rukket å stå klar til historiens første Saudia-Arabia Grand Prix førstkommende helg.

Parc Fermé har i forkant av helgen fått et eksklusivt intervju med Lando Norris i McLaren. Foruten tittelkjemperne Lewis Hamilton og Max Verstappen har Norris plassert seg i en «best of the rest»-gruppe sammenlagt sammen med Mercedes’ og Red Bulls annenførere, Valtteri Bottas og Sergio Perez.

Som seg hør og bør i disse eksklusive og effektive intervjuene med Formel 1-førerne pleier vi i Parc Fermé og stykke opp innholdet for å få mest mulig relevant ut av praten vi får, og i den 20 minutter lange samtalen er vi innom både Norris sine flerfoldige gjennombrudd denne sesongen, hva han tenker om tittelkampen mellom to førere han begge har et svært god forhold til - og selvfølgelig kommer vi ikke unna litt Dennis Hauger prat.

Sjekk ut WTF1 sin analyse av den helt nye banen i Formel 1-sirkuset.

– Unik og annerledes

Men først tenkte vi å høre hva 22-åringen tenker om den helt nye banen. Blant annet har Damon Hill, verdensmesteren fra 1996, rykket ut og stilt spørsmålstegn ved sikkerheten på banen og redd den kan bli for farlig.

Her hjemme på bjerget har også tidligere racerfører og Dennis Hauger-manager Harald Huysman stilt noe av de samme spørsmålstegnene, og Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen har også luftet tanken på om banen er i det vel drøyeste laget når det kommer til sikkerhet.

Hva tenker så en av førerne som faktisk skal kjøre her denne helgen og utsette seg for den potensielle risikoen?

Se deler av intervjuet her!

– Jeg er enig, er det første Norris sier til Parc Fermé på spørsmål om banen virker farlig.

– Noen baner er farligere enn andre. Så ja, det er en utfordring. Det gjør denne banen til en vanskelig bane. Men det gjør den også unik og annerledes sammenliknet med alle andre baner denne sesongen, fortsetter den unge briten.

27 svinger over 6,1 kilometer

Den nye Jeddah Corniche Circuit er definert som en gatebane, men den er ikke bygget på eksisterende gater og veier. Den er helt nykonstruert med ny asfalt og ferdigstilt i grevens tid til at den er blitt godkjent.

Banen er 6,1 kilometer lang, nest lengste på kalenderen etter Spa-Francorchamps, og har intet mindre enn 27 svinger. I tillegg er banen utstyrt med tre DRS-soner, og det er ventet snitthastigheten over 250 kilometer i timen. Da er det i praksis bare Monza som er en raskere bane på kalenderen i år.

– Vi får se. Det blir en enorm utfordring dette her. Det er raske svinger, og det er veldig trangt ut til veggene. Det blir lett å gjøre feil, og hvis du først krasjer, så blir det nok en stor krasj. Så det er bare å ikke krasje, så slipper du unna problemer. Men det blir en stor utfordring for oss førere. Bortsett fra siste og første sving, så er det kun medium raske og svært raske svinger her, slår han fast.

Dette er forøvrig ikke første gang vi får en eksklusiv prat med Lando Norris. For et år siden hadde vi et interjvu på godt over en halvtime, og vi delte opp saken under følgende vinklinger:

Powered by Labrador CMS