— Her var det tomt, utbryter Joachim Aslaksen da han løfter panseret på den nybygde BMWen. Bilen var kun en kontroll unna å være kjøreklar.
— Her var det tomt, utbryter Joachim Aslaksen da han løfter panseret på den nybygde BMWen. Bilen var kun en kontroll unna å være kjøreklar.

Drifting-NM:

Joachim gikk gjennom noe av alle bilsportutøvernes verste mareritt

— Jeg er så fortvila. Jeg har faen meg ikke sovet på to døgn.

Publisert Sist oppdatert

DRIFTING: Like før selveste 17. mai spredte panikken seg. Bilen som nesten var løpsklar hadde havarert. Alle bilsportutøveres verste mareritt ble Joachim Aslaksens virkelighet.

DRIFTING: Like før selveste 17. mai spredte panikken seg. Bilen som nesten var løpsklar hadde havarert. Alle bilsportutøveres verste mareritt ble Joachim Aslaksens virkelighet.

Planen i år var å rykke opp fra Grasrotklassen i Norges Cup til Pro 2-klassen. Store deler av høstparten ble brukt på å ribbe, pusse og lakke Aslaksens nye BMW. Grasrotbilen var også for lengst solgt. Men det varte ikke lenge før alt skulle skjære seg. Bokstavelig talt.

Den nybygde motoren hadde nettopp blitt tunet. Da Aslaksen og teamet benket bilen var det ingen tegn som pekte mot at den snart skulle rase. Dagen etter skulle bare noen småting fikses før Aslaksen endelig kunne stille til start på Våler. Men da han kjører bilen i oppkjørselen høres en forferdelig lyd.

Joachim Aslaksen forteller om vanskelige netter og stor fortvilelse i etterkant av motorhavariet.
Joachim Aslaksen forteller om vanskelige netter og stor fortvilelse i etterkant av motorhavariet.

Fortvilelsen

— Jeg er så fortvila, jeg har faen meg ikke sovet på to døgn nå, kommer det dønn ærlig fra Joachim Aslaksen når Parc Fermé møter ham i verkstedet sitt på Hisøy utenfor Arendal.

Han fortsetter:

— Jeg tenker bare på hva jeg skal gjøre, hvordan jeg skal løse det. Prøver liksom å skrape sammen penger over alt, for det har kostet nok fra før og det begynner å bli tomt. Jeg kunne kjøpt en motor nå, men da har jeg ikke fuel, da har jeg ikke dekk eller penger til resten av sesongen, sier han.

Fortvilelsen lar ikke hvile. Dette har ikke bare kostet penger. Det har også kostet tid vekk fra familien. Ikke bare for Aslaksen, men også for hans mekaniker som også er en nær venn.

— Vi begynte å bygge denne bilen i oktober og det har vært dag og natt for å klare dette her. Kameraten min har stått på som en helt, timer på timer, døgn ut. Han har jobbet som en gal, forteller Aslaksen.

Skuffelsen er stor. Ikke bare på vegne av seg selv, men også på vegne av kompisen, familie og venner. Akkurat nå finnes det heller ingen utvei enn at sesongen er over før den i det hele tatt rakk å begynne. Han beskriver det som om han var en ballong noen stakk hull på.

Bildene lagt ut på Facebook-siden til Aslaksen Drifting viser blant annet skader på eksossiden på turboen, og metallspon i sylinder etter raset.
Bildene lagt ut på Facebook-siden til Aslaksen Drifting viser blant annet skader på eksossiden på turboen, og metallspon i sylinder etter raset.

Men så lyser det i øynene til Joachim Aslaksen.

— Den SKAL på banen i år. Målet er at det SKAL en motor i den, og den SKAL være klar til NM-runden i Lillesand første helg i juni. Om så faen jeg må selge huset. Det skal jeg klare. Motivasjonen er større nå enn noen gang, understreker han og fortsetter:

— Men det er også vanskeligere nå enn noen gang. Det er kun pengene det står på. Tid det har jeg. Mekaniker det har jeg. Det er så mange som støtter meg som har skrevet til meg og, kommer det klart og tydelig fra han.

Uenig om skyldspørsmålet

Havariet førte også til en konflikt mellom Aslaksen og vedkommende som har bygget motoren. I første omgang fikk ikke Aslaksen engang lov til å åpne motoren da motorbyggeren selv ønsket å konkludere med hva som forårsaket motorraset.

Til slutt bestemte Aslaksen seg for å dra med seg kompisen til Østlandet der motorbyggeren holder til. Etter at han endelig fikk åpnet motoren og kikket, kom de fram til at det var tenningsbank som forårsaket havariet. Men etter et kjapt overblikk fra en tredjepart ble konklusjonen at det egentlig var umulig å konstatere årsaken til raset.

For Aslaksens del hadde både konflikten og skuffelsen gått så langt at skyldspørsmålet var irrelevant.

— Akkurat nå bryr jeg meg ikke om hvem som har skyld. Jeg ønsker å få motoren fikset med hjem igjen så jeg betaler det som dette vil koste, hadde han sagt til motorbyggeren.

Ble enige til slutt

En uke har gått etter at Parc Fermé først var innom. I mellomtiden hadde saken utviklet seg.

Etter ytterligere diskusjoner mellom motorbyggeren og Aslaksen, kom de til slutt til enighet om en minnelig løsning. Nå er motoren tilbake i garasjen på Hisøya, men nå starter et nytt tidspress for sørlendingen. Han skal nemlig bli klar til NM.

Etter alt å dømme blir denne BMWen å se i Pro 2-klassen i årets Drifting-NM.
Etter alt å dømme blir denne BMWen å se i Pro 2-klassen i årets Drifting-NM.

— Hva tenker du om sjansene dine i årets NM etter alt dette da?

— Der jeg er nå så - jeg har ikke peiling. Hvis jeg «kvaler» er jeg fornøyd. Etter alt det sjauet som har vært i vinter, og alt det sjauet som har vært nå - hvis jeg kvalifiserer meg, da er jeg fornøyd. I hvert fall hvis jeg ikke får testet bilen før det. Alt over kvalifisering er pluss, kommer det entusiastisk fra Aslaksen.

Powered by Labrador CMS