Nei, det er ikke nødvendigvis de ekte hjelmen som faktisk er brukt i løp - men historien bak disse er såpass unik at markedet har respondert godt på Marius Aarres svimlende prisantydning for samlerobjekter signert av verdensmesteren selv.

Marius selger unik Verstappen-samling
til over 125.000 kroner

Flere har bydd 100.000 og mer, men fått blankt avslag. Men skulle Marius Aarre finne den rette kjøperen, så skal han unne seg en helt spesiell Formel 1-opplevelse utenom det vanlige.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Med stor interesse og oppmerksomhet stiger også økonomien og verdien innenfor det gitte feltet. Og det kan man absolutt si om Formel 1, når man eksempelvis ser hva Formel 1-teamen plutselig er blitt verdt - tre år etter enkelte røster mente sporten og flere team var nær sin undergang grunnet pandemien.

FORMEL 1: Med stor interesse og oppmerksomhet stiger også økonomien og verdien innenfor det gitte feltet. Og det kan man absolutt si om Formel 1, når man eksempelvis ser hva Formel 1-teamen plutselig er blitt verdt - tre år etter enkelte røster mente sporten og flere team var nær sin undergang grunnet pandemien.

Parallelt med comebacket fra koronavirusets diktatur så har interessen eksplodert som følge av at stadig flere fikk med seg TV-serien Drive To Survive, som nylig slapp sin femte sesong.

Og denne interessen kjenner Marius Aarre fra Kleppe på Sør-Vestlandet til nå. Riktignok har hans Formel 1-foreskelse eksistert lenge før Drive To Survive, men de siste årene har det vokst en hardbarket Max Verstappen-tilhenger i ham.

Men om du tilfeldigvis har Formel 1-algoritmene i orden på Finn.no, så skal det ikke store letingen til før du får opp en annonse med et sekssifret beløp. For nå skal Aarre forsøke å selge unna noe av det mer unike han har samlet opp.

Nemlig halvskala Max Verstappen-hjelmer, totalt 18 i tallet hvor ni av dem er signerte av Verstappen selv. Med andre ord ikke Verstappens reelle hjelmer, men replikaer i 50 prosent størrelser som er produsert gjennom de siste fem sesongene. De aller fleste som såkalt «limited edition».

– Samlingen ble påbegynt i 2021. Slik som mange andre, startet det smått hvor jeg ville ha en enkelt sesonghjelm fra Verstappen. Fra før av hadde jeg faktisk en signert Nico Rosberg-miniatyrhjelm, som han solgte gjennom en veldedighet noen år tilbake i tid, så jeg var litt kjent med denne typen kategori samleobjekt fra før. Men med Verstappen-samlingen så startet med en hjelm, deretter ønsket jeg en fra hver sesong, og ble til slutt bitt av basillen for å samle alle, sier Aarre til Parc Fermé.

Marius Aarre, her foran Charles Leclercs Ferrari fra Monaco.

Flere bud over 100.000 kroner

I skrivende stund, altså mandag kveld, har over 12.600 unike Finn-brukere sett annonsen. Over 200 har satt den på favoritt, 19 har sendt melding på den, og flere har lagt bud. Bud som faktisk bikker sekssifret.

– Totalt fire bud nå. To fra eBay på 10.000 dollar, og to på Finn på 100.000 og 101.000. Jeg har ingen hast i det hele tatt, heldigvis. Så jeg kan ha godt med is i magen, forteller Aarre.

Men før vi skal finne ut hvorfor dette skal selges, så må vi innom forhistorien. For ikke bare har han skaffet 18 av denne type hjelmer, men ni av dem er signert av Verstappen selv, attpåtil. Da er spørsmålet hvordan han har klart å få tak i alle disse, og ikke minst fått til disse hjelmene signerte.

Da skal vi inn i et nettverk litt utenom det vanlige, for det er ingen ulempe å være administrator til verdens nest største Verstappen-fangruppe på Facebook, ifølge ham selv. Primært stammer hjelmene fra Verstappens egne begrensede utsalg på sin nettside, men disse blir fort utsolgt - hvilket gjør at man må ut på bruktmarkedet.

– Jo eldre hjelmene er, jo vanskeligere er det å få tak i. Jeg begynte å kikke over auksjoner fra forskjellige steder og smått over eBay, men gjennom Facebook og noen kontakter fikk jeg kontakt med en som kjenner flere av sjåførene, gjennom å ha hatt tilgang til F1-paddocken i årevis, som blant annet har deltatt på veldedige formål med flere av dem. Gjennom denne personen fikk jeg kjøpt hele syv signerte hjelmer til en fornuftig pris, selv om den i manges øyne er betydelig. Her var jeg noe heldig, da dette var flere av de sjeldnere og mest tidkrevende å skaffe, forklarer han.

Kjøpte hjelm av Red Bull-ansatt

En annen av hjelmene fikk han kjøpt fra en ingeniør som faktisk jobbet på bilen til Verstappen i 2019-sesongen. Denne ble i utgangspunktet delt ut i en VIP-eske kun til Red Bull-ansatte som jobbet med bilen den sesongen.

– En signert hjelm med VIP-box er noe en ikke ofte kommer over hver dag, så det er litt ekstra spesielt, understerker han.

Denne hjelmen er det i utgangspunktet kun Red Bull-ansatte fra 2019 som har fått tildelt, signert av Verstappen selv. Den har Marius Aarre klart å få tak i fra en tidligere ansatt.

Liten tvil om at signaturene til Verstappen selv har stor verdi for fansen. Men spørsmålet er likevel hvordan han kom fram til at totalprisen er 126.900 kroner for samtlige hjelmer.

– For folk som ikke har sett så mye til «half scale hemlets» enda, så kan prisen på flere av hjemlene virke svært høy. Vi snakker tross alt om hjelmer som ikke kan bæres på et hode. Dette er rene samleobjekter, men de er veldig flotte visuelt! Etter at Drive To Survive kom ut på Netflix, ble interessen enorm for samleobjekter. Og for hvert år, steg verdien bare mer og mer, sier han.

Dette går pengene til

Der viser han blant annet til originalprisen fra Verstappens nettbutikk fra 2018 hvor hjelmen kostet 129 dollar, hvor han i dag mener man er heldig om man finner en usignert en for under 8000 kroner.

– Interessen øker enda, og prisene fortsetter å stige. Summen jeg prøver å få for hele samlingen kommer av at halvparten er med signatur, og at en komplett samling har noe høyere verdi da det er en utfordring å samle alle, slår han fast.

Hva så skal disse pengene gå til? Det har han en klar plan på - for det øremerkes nemlig noe høyst relevant Formel 1-lidenskapen hans.

– Flere av meg har spurt hva jeg ville brukt pengene på dersom det blir salg. Til dette har jeg svart «F1 Experience-pakke med Red Bull» på et løp. Da får du bli med teamet rundt ei hel helg, med omvisning hvor man møte sjåfører og team, man får paddock pass og så videre. Jeg tror jeg snakker for alle Formel 1-interesserte at dette er noe av det kjekkere man kan få oppleve som fan av sporten, sier Aarre.

Helt annen status

Stein Pettersen.

Vi har sjekket med Viaplay-kommentator og Formel1.no-redaktør Stein Pettersen, som i tillegg til kommenteringen har lang erfaring med Formel 1-reiser og salg av effekter, og kjenner godt til holdningene fra et supporterståsted. Han blir ikke overrasket når han ser hva Formel 1-effekter kan ha av verdi.

– Også er det ikke unaturlig at når flere interesserer seg for det, så går prisene opp. Det er jo tilgang og etterspørsel som styrer det. Veldig mange har et iboende samlergen i seg når det kommer til ting man er interessert i, og både modellbiler og disse hjelmene har jo eksistert en stund. Og etter at det er blitt slik at førerne ofte har nye hjelmer til hvert løp så har det nok være med på å skape større marked, sier Pettersen til Parc Fermé.

Han forstår godt at fansen kan være villige til å by summer ala det Aarre etterspør så lenge produktet er eksklusivt nok og av høy kvalitet til riktig timing av salg.

– I og med at det er så mange flere som er interessert, så får det også en helt annen status ved å ha ting som er knyttet opp til Formel 1. Det gir nok en høyere status enn at det bare er nerdete, på en måte.

Vi utfordret Stein Pettersen på hva han har av det mer obskure i sin Formel 1-samling. Da dro han en røykproduserende 70-talls McLaren M23, produsert i Japan, opp av hatten.

Røykproduserende modellbil

Pettersen har opp igjennom både sett og ikke minst selv kjøpt mye ymse av effekter fra ulike team. Ikke minst henger restlageret igjen fra datidens salg av effekter mens han arrangerte Formel 1-turene fram til slutten av 90-tallet.

– Hva er noe av det mer spesielle og unike du sitter på i dag?

– Litt usikker, altså. Enten må det være SuperAguri-skoa, eller så er det rett og slett en japansk modell av en McLaren M23 fra 70-tallet. Batteridrevet, med flintstein inni, så når du starter den og den går bortover, så lager den røyk. Jeg fant den på et lokalt loppemarked og betalte 100-150 kroner, men jeg har sett på eBay at den nå går for betydelig høyere summer, konstaterer Pettersen.

Powered by Labrador CMS