Dale Earnhardt jr. under en test av det nye generasjonsskiftet blant NASCAR-bilene, her ved Chevrolets team Hendrisk Motorsports, som nå ser på muligheten for å stille opp i 24-timersløpet på Le Mans neste år.
Dale Earnhardt jr. under en test av det nye generasjonsskiftet blant NASCAR-bilene, her ved Chevrolets team Hendrisk Motorsports, som nå ser på muligheten for å stille opp i 24-timersløpet på Le Mans neste år.

Neste år kan vi få en NASCAR-bil til start på 24-timeren på Le Mans

NASCAR har gjort store teknologiske steg i sporten sin de siste årene. Nå ligger det an til at de skal delta i 2023-utgaven av 24-timersløpet på Le Mans under «Garage 56»-regelverket.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Hendrick Motorsport-teamet og NASCAR annonserte på en pressekonferanse i foranledningen til 12-timersløpet på Sebring at de ønsker å delta i neste års utgave av 24-timersløpet på Le Mans under «Garage 56»-regelverket som ble introdusert først i 2012.

For å få godkjent deltagelse under Garage 56-regelverket må bilen som meldes på være innovativ. Det innebærer at det ikke bare er nok for teamet å melde på en hvilken som helst NASCAR-bil. Bilen må også modifiseres med relevant teknologi. ACO-president Pierre Fillon sier til Autosport at deltagelsen er nødt til å ha et hybridsystem skal de godkjenne påmeldingen.

– Når NASCAR-sjefen Jim France fortalte meg at det ville være en ny generasjon NASCAR-biler som vil benytte seg av et hybridsystem og at han hadde denne syke ideen om å melde på en NASCAR-bil under Garage 56 i 2023, var jeg umiddelbart entusiastisk, forteller Fillon.

Så langt har verken NASCAR eller Chevrolet har røpt noe detaljer om hva slags teknologi som vil benyttes i bilen. De sier i en pressemelding at de tekniske detaljene vil røpes på en senere dato.

NASCAR-president Steve Phelps sier at den nye generasjonen biler kan implementere hybridteknologi så tidlig som 2024. Det er derfor mulig at en Garage 56 påmelding vil brukes til å teste teknologi NASCAR vil kunne bruke i sitt eget mesterskap i nær fremtid.

Skulle deltagelsen bli godkjent vil det være første gang noen meldes på under Garage 56-regelverket siden 2012. Da var det et annet amerikansk innovasjonsprosjekt som tok til de franske landeveiene med Deltawingen. Dessverre måtte bilen bryte etter en ulykke.

Utrolig nok vil ikke det være første gang en NASCAR-bil stiller til start skulle deltagelsen gå igjennom. Det er bare drøye 45 år siden sist en NASCAR-bil stod på startstreken. Under 1976-utgaven av løpet stilte det to biler i en egen klasse.

Powered by Labrador CMS