Elliot Edmondson og Oliver Solberg utgjør ny duo for Rally-VM neste år.

Ny fast kartleser bekreftet for Oliver

Briten Elliot Edmondson skal lose den norsk-svenske 20-åringen gjennom sin første fulle sesong på rallysportens toppnivå.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: 2021 var et innholdsrikt år for britiske Elliot Edmondson. 27-åringen splittet med M-Sport-fører Gus Greensmith etter drøye to sesonger, og fikk raskt tillit i høyrestolen til Andreas Mikkelsen mens han var på utkikk etter å prøve nye kartlesere som følge av at Ola Fløene trakk seg ut.

Men Mikkelsen var ikke alene om å skape konkurranse på markedet. Etter at Oliver Solberg og Aaron Johnston bestemte seg for å gå hver til sitt, å måtte også Solberg ut på leting. Etter å ha hatt med seg sin tidligere konkurrent fra USA, Craig Drew i høyrestolen et par løp, så var Solberg også nysgjerrig på å prøve ut Edmondson under sesongfinalen på Monza.

Solberg kjørte forøvrig plettfritt dette løpet og gjorde karrierebeste med en femteplass totalt. Norsk-svensken la heller ikke skjul på at samarbeidet fungerte utmerket fra første meter, og Edmondson falt naturlig nok høyt på ønskelisten.

I konkurranse med at M-Sport bekreftet Adrien Forumaux og Sebastien Loeb i sin kvartett for Monte-Carlo, så kunngjorde også Solberg tirsdag at hans nye kartleser nå er bekreftet. Det er allerede klart at Solberg også skal score sine første potensielle fabrikkpoeng for Hyundai som oppnevnt tredjefører i Rally Monte-Carlo, og det er ventet at han skal kjøre full sesong, enten som tredje- eller fjerdebil.

- Allerede fra første stund fikk jeg følelsen av at Elliott er rett mann for jobben. Han viste seg som en svært profesjonell, rolig og dyktig kartleser. Monza var ikke den enkleste starten for å teste nytt samarbeid ettersom det stadig kom potensielle endringer i notene fra teamet underveis, sier Oliver Solberg i en pressemelding.

Dette er forøvrig Solbergs tredje kartleserbytte på fast basis siden han begynte med rally. I sine første år med R2-bil, i 2017 og 2018, var det norske Veronica Engan som loste ham gjennom, primært i det latviske mesterskapet hvor han kunne kjøre i en alder av 15- og 16 år.

Da han tok steget opp til R5-bil fra 2019-sesongen var det Aaron Johnston som fikk tillit, et samarbeid som varte i 2,5 sesong før de skilte lag etter Rally Akropolis på sensommeren.

Powered by Labrador CMS