Det har ikke vært noen lett sesong i år, men hvor vanlig er det egentlig å være suveren i sitt første år i Formel 2?

Pål Varhaug om Dennis Haugers sesong:

— På gatebanene så har han vist at han har litt mer baller

Det er nok mange fra Norge som kan prøve å se for seg hvordan det har vært å være i kjøreskoene til Dennis Hauger i år. Men det er bare én mann som faktisk har vært med på noe lignende selv.

Publisert

RACING: Man kan ikke trekke en rød linje mellom de to, men Pål Varhaug har selv kjent på presset av å være i formelstigens nest øverste trinn, og den dag i dag kjenner han fortsatt godt til hvordan mesterskapet fungerer i sin helhet. Derfor har vi spurt om Varhaugs ærlige betraktinger angående Haugers nybegynnersesong.

Pål Varhaug fra hans tidligere dager som bilsportutøver.

RACING: Man kan ikke trekke en rød linje mellom de to, men Pål Varhaug har selv kjent på presset av å være i formelstigens nest øverste trinn, og den dag i dag kjenner han fortsatt godt til hvordan mesterskapet fungerer i sin helhet. Derfor har vi spurt om Varhaugs ærlige betraktinger angående Haugers nybegynnersesong.

Sesongen i år har vært en berg-og-dal-bane å betrakte. Fra de høyeste toppene til de dypeste dalene. På mange måter er den veldig lik debutsesongen i 2020, da i Formel 3. Varhaug har studert Haugers karriere de siste årene og sammenligner de to nybegynnersesongene.

Samtidig føler han også at det er en del press på at Hauger skal prestere, siden mange sammenligner han med førere som Charles Leclerc, Pierre Gasly og fjorårets mester Oscar Piastri. Det disse tre har til felles er at de alle har vunnet Formel 2 i sitt første år.

Ikke overrasket

— Du har noen førere som takler en ny sesong og en helt ny klasse ekstremt godt. Selv om det er noen førere oppigjennom som har fått det til, så er det veldig få av de som har vunnet alt første sesongen. Når man ser på Dennis så har han trengt en sesong før han har vært helt i toppen. Sånn var det i Formel 3 også, sier Varhaug til Parc Fermé og fortsetter:

— Det er oppturer og nedturer, men jeg følte det var litt høye forventinger til Dennis i første omgang.

Hoppet fra for eksempel, en Formel 4-bil til Formel 2 eller 3-bil kan være utfordrende på mange måter. For det første så oppfører dekkene seg på en helt annen måte enn det andre biler gjør gjennom formelstigen. For det andre så endrer banen brått karakter mellom en fritrening og en kvalifisering på grunn av Formel 1-kjøringen.

Varhaug som har kjørt begge klassene, har selv en opplevelse fra hans dager som aktiv bilsportutøver i Formel 3, eller GP3 som det het i hans tid. Fra å ha godfølelsen før sesongstart til å kjenne på et synkende nederlag det første løpet.

Pål Varhaug i GP2-bilen han kjørte med for franske DAMS i 2011.

— Jeg var best på testene, teamet var jævla bra, bilen funket jævla godt, alt satt vanvittig bra. Så første løpet i Barcelona skulle jeg kjøre første treningspass… I første sving trodde jeg at jeg hadde en punktering. Jeg kjørte så sent at jeg var sikker på at jeg hadde en punktering for noe var stein hakkende gale, tenkte jeg.

— Så jeg kom inn, og alt er i orden. Bilen var så god for to uker siden, også er jeg her nå også er bilen dritt, forteller rogalendingen.

Endringen i underlaget er umulig å forutse under testing ifølge Varhaug. Det er det som skiller klinten fra hveten i toppteamene i Formel 2 og Formel 3.

— Banen er så annerledes mellom pre-season og en «F1 weekend». De beste teamene vet om det, de vet hvordan de skal ha bilen i forhold til grepet i banen under en slik «weekend», Prema var helt suverene i min tid, sier han.

Dekk er den store X-faktoren

Varhaugs analyse av vanskelighetene til Haugers sesong kommer derfor med et enkelt svar. Han mener mye av problemene hviler på at Hauger enda ikke har lært seg hvordan dekkene funker, noe som ofte har gitt et dårlig startgrunnlag.

— Det som er så spesielt med F2 er at man har veldig mye grep den ene runden også er det mye mer enn noen andre serier. Det å vite hvor den grensen er, det er det jeg synes er vanskelig. Det er derfor man ser flinke fører som kommer opp i F2 også trenger de noen år før de finner ut av det, forteller Varhug.

— Dennis har vært veldig rask på «racepace», og det var jeg og, men jeg slet veldig med å få til tidkjøringen slik som Dennis. Den er også så avgjørende for hele helgen. Jeg er litt skuffa over at han ikke har «nailet» det enda, men samtidig så er det forståelig for det er veldig vanskelig.

Til tross for at han er litt skuffet over kvalifiseringene til Red Bull-junioren, gir han Hauger mye skryt for å tørre mye på spesielt én banetype.

— På gatebanene så har han vist at han har litt mer baller enn de andre, og at han klarer å tørre å være litt mer på grensa på de banene, sier han kontant.

— Han kunne kanskje fått det litt bedre til på tidkjøringen om ikke det var for Drugovich. Men utenom det så fikk han ganske bra uttelling i Monaco og i Baku. De vanlige banene så virker det som om at hovedproblemer et å få ut maks uttelling på nye dekk, fortsetter han.

Selv om dekkene virker å være Haugers store fiende om dagen ifølge Varhaug, så er det fortsatt et annet ledd i årets Formel 2-sesong som har vært offer for ekstremt mye kritikk blant fansen. Teamet.

Noe fortjent og noe ufortjent

Varhaug føler at mye av kritikken ikke er fortjent for det italienske teamet, Prema. Men han mener fortsatt at ikke alt er ufortjent. En annen ting han trekker opp er at det muligens er enda høyere forventninger til Hauger siden han sitter i det som er ansett som det beste teamet på startplaten.

— Ofte så har de fått kritikk der det faktisk ikke er fortjent, der andre team har brukt samme strategi og det har fungert fordi føreren har prestert.

— For eksempel, i Bahrain så hadde de en strategi at de skulle kjøre én pushrunde, også kjørte Dennis av banen. Mens Jack Doohan tok pole med akkurat samme strategi. Så Prema hadde jo rett strategi, men det er veldig vanskelig for en helt ny fører.

Ellers føler ikke Varhaug at Prema i år kan sammenlignes med Prema fra tidligere år.

— Det er ganske mange ganger hvor Prema har dritt seg ut som de ikke har gjort andre år. Jeg skjønte ikke helt hva de gjorde i Frankrike for eksempel. Det virker ikke helt som at de klarer å bestemme seg og at de gjør ting i hytt og gevær, sier han.

Alt i alt tror Varhaug at Dennis Hauger har en lys fremtid i vente, til tross for den turbulente Formel 2-sesongen i år.

— Dennis har talentet og er god nok til å kunne vinne løp og kjempe om tittelen, det er bare det at han er nødt til å lære seg de dekkene på tidkjøringen, det er det som er vanskelig.

Parc Fermé har ikke lyktes med å få kontakt med Prema for kommentar vedrørende deler av kritikken fra Varhaug.

Powered by Labrador CMS