I 2019 sa Petter Solberg farvel til sin aktive bilsportkarriere, blant annet med rallycrossbilen han sikret én seier, åtte pallplasser og én VM-medalje med. En Volkswagen Polo, bygd av Volkswagen Motorsport for Rally-VM som senere ble bygd om til Rallycross-VM. Nå får han atter en sjanse til å kjøre denne bilen.

Petter Solberg er tilbake bak rattet igjen – nå er han klar for lynraskt bakkeløp

Norges største bilsportutøver gjennom tidende reiser over andre siden av ekvatoren for å vise gamle kunster igjen.

Publisert Sist oppdatert

BAKKELØP: Den tredoble verdensmesteren fra rally og rallycross skal nemlig kjøre Simola Hillclimb første helgen i mai, der han ble tilbudt en unik mulighet til å gjenforenes med den WRC-bygde Volkswagen Polo-bilen som han senere bruke i Rallycross-VM i 2017 og 2018. I tillegg brukte han denne bilen under sin egen avslutningsturné i 2019 da han annonserte at han la opp som toppfører.

BAKKELØP: Den tredoble verdensmesteren fra rally og rallycross skal nemlig kjøre Simola Hillclimb første helgen i mai, der han ble tilbudt en unik mulighet til å gjenforenes med den WRC-bygde Volkswagen Polo-bilen som han senere bruke i Rallycross-VM i 2017 og 2018. I tillegg brukte han denne bilen under sin egen avslutningsturné i 2019 da han annonserte at han la opp som toppfører.

Men det fratar ham ikke muligheten fra å gjøre gjesteinnhopp, og nå får Solberg altså sjansen til å vise seg fram i det lynraske bakkeløpet på andre siden av ekvatoren.

Petter Solberg under Norges Råeste Bakkeløp i 2019 hvor han satte bakkerekorden i bilen som var med på å avslutte hans internasjonale bilsportkarriere.

Bakkerekorden er nemlig på 34.965, satt av Andre Bezuidenhout i en formelbil av typen Gould GR55. Det tilsvarer en snittfart på over 195 kilometer i timen på den 1,9 kilometer lange løypa.

– Å kjøre denne Poloen har alltid fått meg til å trekke på smilebåndet. Bilen er så rask og potent, og jeg er veldig glad for å være tilbake i bilen da Volskwagen spurte om jeg ville kjøre dette løpet, sier Petter Solberg i en pressemelding.

Selv om Spydebergekspressen er mest kjent for rallyen og rallycrossen, så er ikke bakkeløp noe ukjent format for han. For de som fulgte Solberg før han slo igjennom internasjonalt kjenner godt til hans suksessrike bakkeløpskarriere på 90-tallet som han kjørte parallelt med rallycross i Supernasjonal-klassen. Der ble det flerfoldige NM-gull, både med Supernasjonal-bil og med rallybil.

– Jeg liker formatet med bakkeløp. Det er litt som å kjøre en rallyetappe uten kartleser. Traseen er jo også da litt kort, som de fleste bakkeløp - men utifra hva jeg er blitt fortalt så kommer det til å skje noe. Jeg har kjørt at noen biler bikker 260 kilometer i timen på strekka, sier Solberg.

Powered by Labrador CMS