Johan Kristoffersson.

Rallycross-VM: Verdensmesteren la bredsiden til og tok første stikk

I et nytt kvalifiseringsformat viste Johan Kristoffersson spektakulære takter da han satte bestetiden.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Årets første VM-runde i rallycross er igang på Lånkebanen utenfor Stjørdal i Trøndelag, og for året er det mye nytt å sette seg inn i. Ikke bare er bilene nye med helelektriske drivlinjer, men i tillegg til en ny og kontroversiell endring på de innledende omgangene så er også den gode gamle «tidkjøringa» tilbake, eller «SuperPole» som mesterskapet har valgt å kalle det.

Men med en liten tvist, og enn så lenge gjelder den kun VM-klassene. Med stående start får førerne én runde på seg til å sette den beste rundetiden. Dette avgjør startposisjonen i første omgang, i stedet for at disse blir trukket. På mange måter er formatet likt en veldig kort sprintetappe i rally.

Kun åtte biler har rukket å bli klare til VM-starten, men like fullt er toppnivået skyhøyt blant de som er med. Med norske øyne er det Ole Christian Veiby som er vårt håp, og han satte tidlig en tid som lå på toppen en god stund.

Veiby nummer fem

Men han måtte vike for de rutinerte rallycrossførerne, fortrinnsvis Hansen-brødrene, Niclas Grönholm og ikke minst teamkamerat og verdensmester Johan Kristoffersson.

Og det var sistnevnte som virkelig bød opp til dans, bokstavelig talt. For der det er etablert en smal og effektiv kjørestil, også i gruspartier, så gjorde verdensmesteren en real «send it» ala Petter Solberg inn i det grusbelagte alternativsporet som ble benyttet i SuperPole, der han la seg sidelengs inn med høyfart og hadde en svært effektiv utgang i en ellers glatt grussving.

Dette viste det seg at han også tjente på, for han var to tideler raskere enn Timmy Hansen alene i denne sektoren. Ellers var landsmennene jevne resten av runden, og det var Kristoffersson som til slutt satte bestetiden. Denne seieren gir ingen annen gevinst enn at han kan plukke det han mener er det beste startsporet i sitt heat i Q1. Veiby endte til slutt på femteplass, halvsekundet bak sin svenske teamkompis.

Andreas Bakkerud.

«Gamlebilen» fortsatt raskere

Ett av de store diskusjonstemaene denne helgen er sammenlikningen mellom de nye elbilene og de tradisjonelle Supercars-bilene med forbrenningsmotor. De ulike førerne og teamene rapporterer at det gikk ørlite raskere med elbilene i Höljes, mens det enn så lenge går litt tregere på Lånkebanen.

Under fritreningen, hvor de kjørte flere runder i ordinærsporet, satte Timmy Hansen bestetid blant elbilene på 37,925. Totalraskest var derimot Anton Marklund med forbrenningmotor i EM-klassen. Nordsvensken var fire tideler raskere enn Hansen.

Andreas Bakkerud var den raskeste nordmannen på treningene med tiden 37,742, også dette raskere enn Hansen i VM-klassen. Bakkerud sin tid holdt dog til fjerdetid i EM-klassen. Ellers fulgte Sondre Evjen bak med en sjettetid, Sivert Svardal med 10. tid, etterfulgt av Frank Valle, Tom André Sætnan og David Nordgåaard på henholds 14.-, 16.- og 18. plass.

I Super1600 er det tre nordmenn med denne helga etter at Martin Kjær måtte kaste inn håndkledet med motorproblemer. Marius Solberg Hansen klokket inn til en femtetid som beste nordmann, åtte tideler bak en overlegen Kobe Pauwels. Espen Isaksætre ble nummer syv mens Per Magne Svardal ikke fikk satt noen tid grunnet tekniske problemer.

I RX2e gjør Aksel Lund Svindal et stjerneinnhopp og er foreløpig nest sist i sitt rallycrosscomeback, 1,4 sekunder bak bestetiden til Isak Sjökvist.

Powered by Labrador CMS