Charles Leclerc.

Sikret Ferraris første pole position i Australia på 15 år

Styrkeforholdene i toppen er uendret, men til slutt var det ingen som kunne tukte VM-lederen når den beste rundetiden skulle avgjøresø

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Flere krasjer gjennom hele kvalifiseringen sørget for flere pauser og forsinkelser som gjorde at kvalifiseringen varte i mer enn en halvtime lenger enn vanlig. Først smalt det i Q1 mellom kanadierne Lance Stroll og Nicholas Latifi, der Latifi først lot seg passere av Stroll før han skiftet mening og skulle kjøre forbi.

Stroll derimot var tydelig ikke oppmerksom på at Latifi var i verd med å passere ham på høyresiden, og svingte over i det landsmannen skulle passere. Det endte i et kraftig sammenstøt og en ødelagt Q1 for det som mest sannsynlig hadde blitt med Q1 på dem begge uansett.

Q1 ble restartet etter en lengre opprydningspause, med kun to minutter igjen for resten av feltet. Men helt på tampen av omgangen fikk også Latifis teamkompis Alexander Albon tekniske problemer med bilen og måtte parkere, hvilket forårsaket ytterligere forsinkelser til Q2.

Men når kvalifiseringen omsider kom igang igjen så gikk den andre kvalifiseringsøkta relativt smertefritt, og det eneste det primært var verdt å bite seg merke i var at finske Valtteri Bottas for første gang siden Abu Dhabi i 2016 ikke kom seg videre til Q3. Finnen endte på en beskjeden 12. plass, som faktisk er hans svakeste kvalifiseringsresultat siden Monaco Grand Prix i 2015.

I Q3 ble det ny dramatikk da Fernando Alonso var i ferd med å sette en kanonrunde som faktisk lenge så ut til å blande seg helt i tetstriden. Den spanske veteranen hadde akkurat notert seg for dagens raskeste midtsektor da han ifølge egen forklaring mistet hydraulikken inn i sving 11, som førte til at han minstet kontrollen på bilen og endte opp i barrieren.

Dette ødela blant annet for Carlos Sainz som fikk rødflagget rett før han passerte mål, og med det fikk han ikke satt noen optimal sikker tid.

Et nytt rødflagg måtte til for å få ryddet Alonsos Alpine-bil ut av sandfella. Utover dette fortsatte styrkeforholdet å ligge hos både Ferrari og Red Bull der det på mange måter var helt åpent blant de fire førerne om hvem som kunne stikke av med pole position.

I tillegg så taktene noe bedre for både Mercedes og McLaren, spesielt sistnevnte som fikk sine førere Lando Norris og Daniel Ricciardo solid innenfor Q3, og for spesielt sistnevnte en etterlengtet opptur ettersom Formel 1-sirkuset var tilbake på hans hjemmebane for første gang på tre år.

Sergio Perez hadde i mellomtiden lekt en tusendelstrid med sine konkurrenter. Først tok han teamkompis Max Verstappen med ett tusendel på første forsøk, før han i sitt andre forsøk utfordret Leclercs midlertidige bestetid, men igjen her bare ett tusendel bak.

Dette svarte på Verstappen og Leclerc på, men det var sistnevnte som virkelig satte inn støtet i solnedgangen i Melbourne. Med en kanonrunde på siste forsøk sikret han pole position med nesten tre tideler på Verstappen, og med det tok han Ferraris første pole position i Australia siden Kimi Räikkönen i 2007. Verstappen på sin side overlistet teamkamerat Perez med ytterligere ett tidel da det gjaldt som mest.

Lando Norris ble dagens store overraskelse med en fjerdeplass i sin McLaren. Mercedes-førerne Lewis Hamilton og George Russell tok henholdsvis femte- og sjetteplassen, men avstanden opp til Leclerc lå på hele sekundet.

Powered by Labrador CMS