Oliver Solberg og kartleser Elliot Edmondson har vist et enormt tempo på hjemmebane, selv om Oliver selv framstår relativt misfornøyd.

Royal Rally of Scandinavia:

Skandinavia mot New Zealand – Oliver og Frank Tore preger toppen av EM-runden

Den svensk-norske Polo-duoen imponerer stort på hver sin måte, mens de to andre norske har levert ditto skuffende resultater.

Publisert

RALLY: Når første dag av den nye EM-runden i Sverige, Royal Rally of Scandinavia, er gjennomført, så er det med blandede følelser for den gjennomsnittlige norske rallytilhengeren. For med «3,5» nordmann til start i toppklassen, så er alt lagt til rette for at man kan gi resten av europaeliten en real utfordring på lynraske svenske veier.

Royal Rally of Scandinavia - fredag

1) Oliver Solberg, VW, 51:12.4

2) Hayden Paddon, Hyundai, +10.2

3) Frank Tore Larsen, VW, +45.6

4) Mikko Heikkilä, Škoda, +46.4

5) Nikolay Gryazin, Škoda, +50.5

6) Mārtiņš Sesks, Škoda, +50.6

7) Lauri Joona, Škoda, +58.7

8) Mathiey Franceschi, Škoda, +1:23.7

9) Filip Mareš, Škoda, +1:33.4

10) Efrén Llarena, Škoda, +1:51.5

11) Mads Østberg, Citroën, +1:52.2

13) Ole Christian Veiby, VW, +2:09.6

RALLY: Når første dag av den nye EM-runden i Sverige, Royal Rally of Scandinavia, er gjennomført, så er det med blandede følelser for den gjennomsnittlige norske rallytilhengeren. For med «3,5» nordmann til start i toppklassen, så er alt lagt til rette for at man kan gi resten av europaeliten en real utfordring på lynraske svenske veier.

Og etter åtte etapper er det altså Oliver Solberg i føringen. Norsk-svensken kjører i helprivat regi med sin familieeide Volkswagen Polo GTI R5, og brukte de første etappene på å forklare seg at denne bilen var noe uvant å kjøre igjen - til tross for at han fikk sitt store internasjonale gjennombrudd med denne bilen for fire år siden.

Vinglete rattstamme

Men Solberg har holdt gassen i bånd og holdt den rutinerte newzealanderen Haydon Paddon på skuddhold. Hyundai-profilen leder EM sammenlagt før den svenske runden, men har ikke klart å få kloa helt i Solberg denne fredagen.

Likevel har ikke Solberg vært fornøyd. Selv om han er svært begeistret over etappene, så har han opplevd det han mener er uroligheter i bilen. Det toppet seg på de siste etappene hvor han mente deler av rattstammen satt løst.

– Bilen går til høyre og venstre på egenhånd. Det er helt utrolig. Jeg skjelver fordi jeg satser som bare det og bilen går i alle retninger. Vi snakker ikke om seier enda, men jeg gjør mitt beste, sa en klassisk energisk Solberg etter målgang på SS7.

Frank Tore Larsen er blid som ei sol, selv om det ble et større tidstap etter service fredag.

Frank Tore Larsen åpnet dagen sterkt med flere solide topptider på tempo med både Solberg og Paddon, men begynte å gi fra seg mer tid på de neste etappene. Selv har ikke Larsen noe forklaring på tidstapet, fordi han uansett ligger langt foran sin egen ambisjon om å være innenfor topp 10 på et vis og si seg fornøyd med det. Han holder tredjeplassen, xx sekunder bak Solberg etter halvkjørt løp.

– Det er så raskt der inne. Shit! Det føles bra i bilen, men jeg er sikker på at jeg blir redd når jeg ser inboard-kamera. Da vil jeg nok tro at at jeg egentlig ikke tør å gjøre dette, men så tør jeg likevel, sa en særdeles begeistret Larsen etter SS8, som altså holder en smått sensasjonell pallplass innenfor rekkevidde etter halvkjørt løp.

Veiby og Østberg sliter

Men fra to glade førere med norsk blod til to som er like skuffet som sine egne resultater. Ole Christian Veiby har innrømmet at det å stille relativt uforberedt på grusrally har vært vel så krevende som først fryktet, og nedsnakkingen om sine egne muligheter før løpet ser ut til å ha truffet blink.

For Veiby er langt bak etter åtte etapper utifra hvor han normalt ville vært dersom rally hadde vært hans hovedprioritering, og det å gå tilbake til rally på disse veiene igjen har vært en tøff overgang.

Mads Østberg skulle gjerne hatt en bedre dag på det som er det nærmeste han kommer hjemmebane i Rally-EM, men dessverre har nordmannen slitt enormt bak sine rivaler sammenlagt.

En vi dog kunne håpet mer på var Mads Østberg, som allerede fredag signaliserte at det ville bli et krevende løp for han med hans Citroën C3 Rally2. Tempoet har stort sett manglet gjennom fredagen, og motorproblemer på tampen av dagen gjorde det ikke noe lettere.

Østberg sender også signaler om at dette vil kunne prege resten av løpet selv om de nå får en service å ordne bilen på.

– Jeg har en tanke hva som skjer, men det er ikke noe vi kan gjøre med nå. Jeg har vært i denne situasjonen før. Men greit, vi gjør at vi kan. Vi har egentlig kjørt veldig bra, jeg har vært på grensen og titt og ofte kost meg. Men jeg har kjørt nok til at dersom du er et sekund bak på kilometeren, så er det noe som ikke stemmer, sier Østberg, som er på en 11. plass, nesten to minutter bak Solberg. 

Powered by Labrador CMS