Gatebanen i Jeddah har gjennomgått en rekke utbedringer før helgens løp. Foto: Red Bull Content Pool / Saudi Motorsport Company.
Gatebanen i Jeddah har gjennomgått en rekke utbedringer før helgens løp. Foto: Red Bull Content Pool / Saudi Motorsport Company.
Gatebanen i Jeddah har gjennomgått en rekke utbedringer før helgens løp. Foto: Red Bull Content Pool / Saudi Motorsport Company.
Gatebanen i Jeddah har gjennomgått en rekke utbedringer før helgens løp. Foto: Red Bull Content Pool / Saudi Motorsport Company.

Slik har den lynraske gatebanen i Jeddah blitt utbedret før helgens løp

Gatebanen i Jeddah har blitt anklaget for å være en av de farligste banene på kalenderen. I år har arrangørene tatt ytterligere grep for å bedre sikkerheten.

Publisert

Jeddah Corniche Circuit

Banerekord i løp: 1:30,734 (Hamilton, 2021)

Løpsdistanse: 308,450km

Rundelengde: 6,174km

Antall DRS-soner: 3

Løpsunder: 50

FORMEL 1: Allerede i årets andre løp møter vi sesongens første gatebane, men i motsetning til for eksempel Monaco er det her snakk om en av de aller raskeste banene på kalenderen. Banen er også en av de lengste med sine 6,174 km, kun slått av belgiske Spa Francorchamps.

Når det kommer til dekkutvalget teamene har til disposisjon denne helgen har Pirelli gått for C2 (hard), C3 (medium) og C4 (soft). Det er det samme utvalget som ble brukt i fjorårets løp, da Max Verstappen til slutt kom seirende ut av en intens duell mot Charles Leclerc.

Flere førere har tidligere klaget på at banen er for trang, og at de i flere svinger ikke har sett langt nok frem. Allerede i fjor ble en rekke sikkerhetstiltak innført ved å endre noen kerbs og flytte noen barrierer, blant annet for å bedre sikten for førerne.

I år har man gjort flere endringer og blant annet fått på plass såkalte «rumble lines», som rett og slett rister bilen og følgelig senker farten, i sving 3, 14, 19, 20 og 21. Samtidig har stålkerbsen blitt erstattet med beting i sving 4, 8, 10, 11, 17 og 23.

For å forbedre førernes sikt har også barrierene blitt flyttet lenger ut i sving 14 og 20 (se bilder i galleriet øverst i saken), mens gjerdene har blitt justert i sving 8 og 10 av samme grunn. I tillegg har S-kombinasjonen i sving 22 og 23 blitt trangere ved å flytte på barrierene i sving 23. Det skal etter planen senke farten med 30 til 50 kilometer i timen i et parti på banen hvor det tidligere har vært flere hendelser.

Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Powered by Labrador CMS