Dennis Hauger i forbindelse med 24-timersløpet på Le Mans.
Dennis Hauger i forbindelse med 24-timersløpet på Le Mans.

Slik løser Hauger en Formel 2-satsing dersom Red Bull ryker

Det er ikke utenkelig at Dennis Haugers viktigste link til Formel 1 kan forsvinne i 2024. Men det betyr ikke kroken på øra for formelbil-karrieren.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Red Bulls juniorakademi har servert førere som Sebastian Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly og Carlos Sainz. I dag består juniorstallen av 12 førere hvor seks av de kjører i Formel 2, og ifølge Red Bulls teamsjef Christian Horner vil det tynnes ut i rekkene før neste sesong. 

FORMEL 2: Red Bulls juniorakademi har servert førere som Sebastian Vettel, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly og Carlos Sainz. I dag består juniorstallen av 12 førere hvor seks av de kjører i Formel 2, og ifølge Red Bulls teamsjef Christian Horner vil det tynnes ut i rekkene før neste sesong. 

– Vi har mange førere i Formel 2 i år, jeg tror det vil bli tynnet ut fremover og kanskje en refokusering på noen av de lavere formelbil-klassene også, fortalte Horner nylig i The ESPN Podcast.

Dennis Hauger er per dags dato den juniorføreren som har vært i Red Bull lengst, og etter to sesonger i Formel 2 som ikke har gått som ønsket for noen parter, så er det nå ikke usannsynlig at nordmannen er en av førerne som forsvinner ut dørene. 

Styrer unna Super Formula

Fortsatt vet ikke Team Hauger stort mer enn oss andre om Red Bull-støtten videreføres, men ifølge far Tom Erik skal ikke en eventuell Red Bull-exit ikke spolere mulighetene for en eventuell tredje sesong i Formel 2. 

Dennis Hauger og Helmut Marko har samarbeidet lenge, her etter et Formel 4-løp i 2019. Etter årets sesong kan samarbeidet være over.
Dennis Hauger og Helmut Marko har samarbeidet lenge, her etter et Formel 4-løp i 2019. Etter årets sesong kan samarbeidet være over.

– Om vi bestemmer oss for Formel 2 så blir det med eller uten Red Bull, for om han skulle bli kasta ut og gjør et godt år neste år så vet vi at den døren åpner seg igjen, eller at det kanskje åpner seg andre dører, sa Tom Erik Hauger da vi møtte ham under den siste løpshelgen på Spa-Francorchamps.

Med andre ord har man tro på at det vil være mulig å finansiere en ny sesong i Formel 2 uten at Red Bull er med på spleiselaget. 

– Ja, det er ikke så store summer de er inne med. Vi er avhengig av sponsorene som er inne nå og at kanskje noen nye blir med, men vi føler at det er mulig, fortsetter han på spørsmål om de vil kunne finansiere Formel 2-uten Red Bull-støtte.

Haugers andre alternativ er å kjøre Super Formula i Japan, men vil ikke bli aktuelt med mindre Red Bull ønsker å sende han dit. Da vil man sannsynligvis også være avhengig av at Red Bull betaler en større del av regninga siden det er en mindre attraktiv eksponeringsmulighet for norske sponsorer. 

– Du har jo så klart Super Formula, men vi føler ikke at det er et alternativ om han ikke blir plassert der, forteller han. 

– Vi reiser ikke dit om vi ikke blir plassert der, for der er det ingen av F1-teamene som følger med hvis man ikke blir plassert der for at de skal følge med. Så det er ikke noe tema om man ikke blir sendt dit, fortsetter Hauger.

Håper Hauger blir

Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen har fulgt Dennis tett i en årrekke, og er ikke overrasket over signalene som Red Bull tenker. Likevel håper Formel 1-eksperten at det finnes en siste sjanse for Hauger å fortsette i energidrikkprodusentens juniorsatsing for 2024.

– Jeg må innrømme at jeg synes det er vanskelig å vite hva de tenker. Jeg håper at Dennis får fortsette som Red Bull-junior. Jeg tror det er viktig, og vil gjøre veien til Formel 1 vesentlig enklere enn om man står utenfor, sier Atle Gulbrandsen til TV 2.

Han tror på sin side at det japanske alternativet ikke burde være mindre aktuelt for Hauger kontra det valget Red Bull gjorde for Liam Lawson etter at newzealenderen heller ikke lyktes nevneverdig i sin andre Formel 2-sesong i fjor.

– Når en slik uttalelse kommer, så blir man litt nervøs for framtiden. På en annen side vil jeg ikke si at en fører som Liam Lawson gjorde det så mye bedre enn Dennis Hauger i Formel 2. Men han fikk fornyet tillit, ble sendt til Japan og nevnes stadig som en potensiell Formel 1-fører. Dennis gjør det minst like bra som det Lawson gjorde, sier Gulbrandsen til TV-kanalen.

Ny bil, nye muligheter?

Pappa Tom Erik Hauger er helt sentral i sønnens satsing, og utvilsomt en person Dennis lener seg på også i det neste sesongs satsing skal landes.
Pappa Tom Erik Hauger er helt sentral i sønnens satsing, og utvilsomt en person Dennis lener seg på også i det neste sesongs satsing skal landes.

Dennis har slitt med å tilpasse seg bilen, og håpet er at den nye Formel 2-bilen som introduseres neste sesong skal passe han bedre. Den bilen skal etter rapportene være likere enn Formel 1-bil enn det den er i dag, noe som kan passe nordmannen bra. 

– Fra det vi har hørt tror vi at den skal gjøre det. Det skal være mye mer marktrykk som er mer som Formel 1-bilene, så det skal i teorien være en helt annen bil. Dennis er en av de som ikke er så glad i den F2-bilen som er her nå. Nå er det likt for alle så det er ikke en unnskyldning i seg selv, men det skal bli en annen bil som skal være mer i retning av det Formel 1 er og som Dennis liker veldig godt ut fra alt det han har kjørt i simulatoren, forklarer ungguttens nærmeste støttespiller. 

Samtidig er det risiko knyttet til å hoppe inn i en ny sesong med en helt ny bil. Man vet lite om hvilke team som kommer til å finne ut av bilen først, og å velge team blir med andre ord et lite sjansespill. 

– Nå er det jo nye biler og da er det jo litt å gamble på hvilket team man tror finner ut av denne bilen først. Det er antagelig tre dagers testing med den nye bilen også går du rett inn i løpene. Hver helg har bare en trening, forskjellige baner, forskjellige oppsett.. Så det der kan jo bli en interessant sesong, så vi tenker på det også men sånn er det jo. 

Powered by Labrador CMS