Norges Bilsportforbund sitt kontor på Bryn i Oslo.

Slik reagerer Norges Bilsportforbund på nystiftelsen

– Jeg tror norsk bilsport hadde hatt mer godt av å stå samlet.

Publisert Sist oppdatert

MOTORSPORT: Det sier generalsekretær i Norges Bilsportforbund (NBF), Hallgeir Raknerud, til Parc Fermé. Han presiserer tydelig at han har lite kunnskap om Motorsport Norge før Parc Fermé tar kontakt, og i utgangspunktet ikke har altfor mye han vil kommentere rundt stiftelsen.

MOTORSPORT: Det sier generalsekretær i Norges Bilsportforbund (NBF), Hallgeir Raknerud, til Parc Fermé. Han presiserer tydelig at han har lite kunnskap om Motorsport Norge før Parc Fermé tar kontakt, og i utgangspunktet ikke har altfor mye han vil kommentere rundt stiftelsen.

Men etter at Motorsportskriften har opphevet eneretten til NBF, sammen med Norges Motorsportforbund for grener utenom bilsporten, så er dette noe de også har ventet på ettersom signalene fra miljøet har vært sterke i mange år for ønsket om et alternativt forbund.

– Vi vet jo egentlig ingenting. De er jo ikke godkjent enda heller. Så vi vet ikke hva forbundet er og hva det vil bli i praksis. Vi får se og følge med på utviklingen. Jeg personlig ser ikke på det som noe positivt for norsk bilsport. Jeg tror norsk bilsport hadde hatt godt av å stå samlet, sier Raknerud.

Skeptisk overfor utviklingen

Han ser ingen umiddelbare fordeler ved at de nå får en konkurrent innenfor bilsportavvikling. Han sammenlikner det med flere andre idrettsaktiviteter som i hovedsak bare har ett forbund å forholde seg til, som for eksempel fotball, håndball, friidrett, ski og liknende.

– Det beste er om man kunne enes om ett forbund. Sporten vår er ikke større enn som så. Jeg tror ikke dette er bra for utviklingen. For å si det sånn, hvem skal ha ansvar for å ha aktiviteter og grener som ikke er bærekraftige på programmet, spør Raknerud.

– I hvilken grad ser du på det nye forbundet som en direkte trussel?

– Det er ingen trussel, men det blir et alternativ som gjør at noen kanskje kommer til å velge. Men det er helt avhengig av hvordan de har tenkt å organisere seg, og hva de skal drive med. Det er ikke sikkert de ønsker å drive med ting som bare koster penger. Det blir uansett veldig spennende å se. Foreløpig er det bare å ønske velkommen og si lykke til og se hva som skjer videre.

– De har sagt de ønsker dialog med dere om eventuelle samarbeid. Hva tenker du om det?

– Per nå er det jo litt vanskelig å se hvordan vi skal kunne samarbeide. Men selvfølgelig kan jo det åpne seg. Vi vet veldig lite om det foreløpig, og vi har jo ikke hørt noe fra dem enda, sier Raknerud.

Generalsekretær Hallgeir Raknerud.

Slik er KNA sin formelle maktposisjon

NBF har lenge fått kritikk for måten bilsporten er organisert på. Selv om Norges Bilsportforbund drives på en selvstendig måte, med lisensinntekter som sin primære finansieringskilde, så er vedtektene til NBF styrt av KNA sitt landsmøte.

Det er også KNA som er tildelt den internasjonale sportsrettigheten fra FIA, såkalt «sporting power», en tilknytning som strekker seg helt tilbake til 1908. Det innebærer at bilsporten som gjennomføres i Norge også følger FIAs internasjonale standarder og har en kobling til bilsporten utenfor landets grenser som er tilknyttet eller organisert av FIA.

KNAs vedtekter til NBF i tillegg til deres enerett fra FIA, en rettighet de videre har tildelt Norges Bilsportforbund, anses ikke som en demokratisk måte å styre en bilsporten på i Norge. Dette har vært en av grunnpilarene til blant annet NAFs tidligere konflikt med NBF, som kulminerte i et brudd som gjorde at deres motorsportaktive medlemmer og arrangører etter 1. januar 2017 ikke kunne utløse NBF-lisens basert på deres klubbtilhørighet.

Og det er tydelig at det framgår i Motorsport Norges erklæring at de skal drives på en fullstendig demokratisert måte ved at de går ut som en fullstendig medlemsstyrt organisasjon uten at større klubbaktører har noen overordnet makt. Og på den måten går i strupen på organiseringsformen av norsk bilsport ettersom KNA sitter på den øverste rettigheten.

– Årsmøtet er litt spesielt sammensatt. Det er KNA som sitter på nøkkelen der, og det er det som NAF og AMCAR har vært opptatt av. Vedtektene til NBF bestemmes av KNA sitt landsmøte, men dette er også kun teoretisk. Du kan heller si at det i praksis er NMK som styrer norsk bilsport. Det er de som er den stor aktøren og har 65 til 70 prosent av all aktivitet, mens KNA er forholdsvis små på aktivitet, slår Raknerud fast.

NBF har gjort en endringer i styresettet de siste årene, hvor representantene i styret og årsmøtet nå er jevnere fordelt enn tidligere. På årsmøtet er det like mange delegater fra KNA og NMK, i form av fem delegater hver, samt fem delegater fra øvrige organisasjoner som årsmøtet har godkjent. I de siste vedtektene til NBF fra 2016 før NAF trakk seg helt ut, så satt KNA, NMK og NAF på tre delegater hver, mens andre klubber den gang var representert med to delegater.

KNA er foreløpige tause

I styret sitter det to fra KNA, to fra NMK, og to fra øvrige aktører, henholdsvis LMK (Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber) og FMK (Frittstående Motorklubber). Førstnevnte er forøvrig en av aktørene bak Motorsport Norge, mens sistnevnte består i hovedsak av tidligere NAF-tilknyttede klubber innenfor bilsporten.

Parc Fermé kontaktet også KNAs generalsekretær Børre Skiaker, som foreløpig hadde lite han ønsket å kommentere vedrørende det nye forbundet.

– Nei, hva skal man si om det? Det er ikke overraskende at det skjer, men vi vet for lite i dag til at jeg ønsker å kommentere noe akkurat nå. Da vil jeg heller komme tilbake på et senere tidspunkt når vi har satt oss og ned og sett nærmere på dette, sier Skiaker til Parc Fermé.

Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.

I dette svaret til høringsforslaget fra 2019 kan du lese mer om hva Skiaker på vegne av KNA gir uttrykk for og mener om vedrørende en endring av Motorsportforskriften. Der gir de klart uttrykk for bekymring først og fremst til hvordan sikkerheten ivaretas med nye aktører på forbundssiden.

– Hvis en lavterskel modell for etablering av forbund for konkurranse- og trening til konkurranse etableres, så vil det være en potensiell risiko for at den nasjonale kompetansebanken innen forvaltning og sikkerhet svekkes. Den overordnede «garantisten» for sikkerheten i norsk motorsport vil med andre ord ikke kunne ta det forvaltningsansvaret myndighetene og motorsporten ønsker. Personlig økonomi og egne ressurser vil styre ivaretakelsen av sikkerheten og utvikling og forbedringer knyttet til sikkerhet vil være prisgitt enkeltpersoner og arrangører. Dette er motorsporten neppe tjent med, skrev Skiaker i 2019.

Powered by Labrador CMS