Har du fått med deg disse hendelsene fra racinghistorien?

Syv absurde hendelser fra bilsportens verden

Vi har plukket ut noen av de mest obskure høydepunktene fra racinghistorien som vi mener du bør få med deg.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Bilsportverden er full av uforutsette ting, men noen ganger klarer sporten å overgå seg selv. Én av de mest nylige eksemplene var da NASCAR Xfinity-fører Josh Williams parkerte på banen i protest mot en avgjørelse fra løpsledelsen og gikk tilbake til depotet.

RACING: Bilsportverden er full av uforutsette ting, men noen ganger klarer sporten å overgå seg selv. Én av de mest nylige eksemplene var da NASCAR Xfinity-fører Josh Williams parkerte på banen i protest mot en avgjørelse fra løpsledelsen og gikk tilbake til depotet.

Kanskje ikke overraskende at det ikke er første gang noe slikt skjer gjennom tidene, derfor har vi samlet noen av våre favoritter gjennom bilsporthistorien.

Skuelystent publikum

Det kan være vanskelig å vende seg til harde plaststoler eller det å klemme ansiktet inntil et stålgjerdet for å følge med på billøp, så hvorfor ikke ta problemet i egne hender og sørge for en tett tilskueropplevelse?

Det skal sies, motivet var nok ikke mangel på komfort i de fleste tilfellene, men heller et ønske om 15-minutter med berømmelse. Sist tilskuere beveget seg ut på banen under et aktivt Formel 1-løp var som kjent allerede under fjorårets Storbritannia Grand Prix på Silverstone.

En av de mest bisarre hendelsene gjennom Formel 1-historien involverte en vandrende prest langs Grand Prix-løpet på Silverstone i 2003.

Men det er ikke første gang. Før det igjen var det en villedet tilskuer som vandret langs gatene i Singapore i 2015, og i 2004, 2003 og 2000 var enkelte løp plaget av en prest, en sint Mercedes-arbeider og en spansk moroklump. Naturligvis til stor overraskelse for både seere og førere.

Prøvekjøring til besvær

Amerikansk bilsport er generelt kjent for å gjøre slik at publikum kommer tett på førere og biler før et løp, og 80-tallet var intet unntak. Faktisk var sikkerheten så tilbakelent at da 20-år gamle Darren Crowder bestemte seg for å ta turen fra sitteplassen sin, ned til sikkerhetsbilen som stod ulåst.

Og ferden stoppet ikke med det. Siden sjansen virket så innbydende bestemte Crowder seg for å hoppe inn i sikkerhetsbilen, og prøvekjøre den en runde rundt baneanlegget, til stor forundring fra funksjonærene.

Det bød selvsagt på tidenes mest forutsigbare biljakt rundt Talladega, og da Crowder hadde startet runde nummer to, hadde flere funksjonærer laget en veisperring på tvers av utgangen til sving 4. Ikke nok med det, det viste seg også at «prøvekjøringen» hadde foregått med promille. Ingen god start på uka med andre ord.

Taket seg inn til seier

FIA sitt regelverk er innviklet og komplisert, men det inneholder mange funksjoner som forsikrer mest mulig rettferdig deltagelse. Og i noen tilfeller byr det på bisarre løpsavgjørelser.

Med 15 minutter på klokken under løpet i 2016 passerer Laurens Vanhtoor og Earl Bamber mållinjen i det tradisjonelle gateløpet på Macau, som oftest kun er et enkeltløp. Bamber hadde god heng på Vanthoor, og kjører forbi belgieren rett før Mandarin Bend. Bak bommer Vanthoor på svingen, og bilen sendes hardt i ytterveggen.

Smellen kombinert med den høye farten fører til at bilen til Vanthoor letter, og lander på taket og sklir langs asfalten flere hundre meter. Men det sikret også seieren for Vanthoor. Siden han ledet løpet ved siste rundepassering, og løpet ble rødflagget og avbrutt som følge av krasjen, sier regelboken at resultatet skal justeres etter den siste komplette runden. Snakk om å ha regler i egen favør!

«Kunne jeg fått en autograf?»

Hvis man noen gang har vært innom et profesjonelt bilsportarrangement har man kanskje fått med seg at arrangøren byr på mulighetene for å få signert autograf av sine favorittførere. Men baneanlegg er ofte store, og det er ikke alltid tiden strekker til. Da griper man vel sjansene som byr seg?

Under et NASCAR-løp på Watkins Glen i 2007 krasjet Juan Pablo Montoya og Kevin Harvick i den første svingen. Siden løpet var så nærme slutt, bestemte løpsledelsen seg å rødflagge løpet. Da feltet parkerte, var det én ivrig fan som så sitt stikk og klatret over autovernet og beinet til sin favorittfører.

Matt Kenseth var åpenbart overrasket over fansen som lente seg inn vinduet på bilen hans i et håp om å få signert kapsen sin. Dessverre måtte han gå tomhendt tilbake der han kom fra etter å ha blitt avvist. Ikke nok med det ble han også eskortert vekk fra banen kort tid etter stuntet.

Når sjefen selv tabber seg ut

Selv om sikkerhetsbilen vanligvis kan se ut til å kjøre en del langsommere enn for eksempel Formel 1-biler, så sitter de bak rattet allerede med en del faglig kompetanse. Det er ikke uten grunn. Men selv med faglig kompetanse så kan det av og til gå galt.

Under oppvarmingsrundene før ett av IndyCar-løpene i Detroit i 2018 fikk visesjef for produktutvikling i General Motors, Mark Reuss æren av å kjøre sikkerhetsbilen foran løpsstarten, noe han også før hadde gjort. Han ledet det omtrent 20-bil store feltet rundt sving to, men lengre kom han altså ikke.

Corvetten han kjørte, med en antatt verdi på rundt 1,3 millioner kroner, møtte betongveggen med et brak. Smellen var hard nok til å utløse airbaggene på bilen, men både Reuss og passasjer Mark Sandy som er en av IndyCar-funksjonærene slapp unna uten skader. Løpet ble naturligvis noe utsatt etter hendelsen, men etter oppryddingen startet løpet som «vanlig».

Legen gir seg jobbsikkerhet

Bilsport er naturligvis kaotisk og kan være livsfarlig. Derfor er det viktig å ha et medisinsk apparat i ryggen under billøp som kan rykke raskt ut til hendelser på banen. Under Ungarn Grand Prix i 1995, satt legebilen rekord i uttrykningstid. Det var bare ett problem.

For mens Taki Inoue stresset med å få slukket bilen sin som stod strandet og i flammer like ved banen, så han ikke legebilen og endte opp på panseret av den. Inoue landet så på føttene sine etter at bilen stoppet, men falt etter kort tid sammen på gresset. Selv anslo japaneren at landingen var «9,99».

– Så så jeg legen, og det var standard prosedyre. Først så de på pikken min og så så de på ballene mine. Når ballene rører på seg så er alt greit med hjernen. Etter store krasj, kjøredressen av, se ballene, slå ballene, og hvis ballene rører seg så er alt bra. Hvis ikke ballene rører seg så er det noe galt med hjernen, tror jeg, sa Inoue i et intervju med Top Gear 20 år etter påkjørselen.

(U)sikkerhetsbil

Gatebaner byr som oftest på kaos, krasj, drama og ikke minst sikkerhetsbiler. Og spesielt utsatt er man på starten av et slikt løp. Under WTCC-løpet i Frankrike i 2009 fikk tyske Franz Engstler en kjempestart på søndagens løp og tok ledelsen.

Bak oppstod det problemer da Sergio Hernández ble kjørt av banen, kort tid etter tok bilen hans også fyr. Det gjorde selvsagt at det var behov for sikkerhetsbil. Og dette fikk også føreren av sikkerhetsbilen, Philippe Cholet med seg.

For mens FIA jobbet med å starte sikkerhetsbilprosedyren, altså å varsle banefunksjonærene om at det gule flagget skal tas ut sammen med skiltene, så tok Cholet oppgaven i egne hender og vrengte bilen ut midt i banen, uten klarsignal fra FIA.

Det første Engslter så etter å ha rundet svingen er selvsagt den villedede sikkerhetsbilen, og sammenstøtet var et faktum. Han traff sikkerhetsbilen så hardt at hele høyre hjuloppheng ble revet av bilen, og førerdøren til sikkerhetsbilen åpnet seg.

Powered by Labrador CMS