Etter å ha vært raskest i åpningen av SS10 måtte Ott Tänak og hans kartleser Martin Järveoja stoppe med et mekanisk problem. Det får store konsekvenser for resten av lørdagen.
Etter å ha vært raskest i åpningen av SS10 måtte Ott Tänak og hans kartleser Martin Järveoja stoppe med et mekanisk problem. Det får store konsekvenser for resten av lørdagen.

Safari Rally Kenya, lørdag:

Tänak med store problemer etter SS10 — Rovanperä øker ledelsen i brutalt rally

Toyota har stadig grepet om ledelsen selv etter en krevende åpning i dagens første fartsetapper.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Under SS8 av dagens første gjennomkjøring, kjørte norsk-svenske Oliver Solberg på en stein. Påkjørselen skadet et styrestag på Hyundaien til Solberg, som så seg nødt til å bruke ekstra tid på å reparere bilen slik at den ville holde gjennom resten av gjennomkjøringen.

RALLY: Under SS8 av dagens første gjennomkjøring, kjørte norsk-svenske Oliver Solberg på en stein. Påkjørselen skadet et styrestag på Hyundaien til Solberg, som så seg nødt til å bruke ekstra tid på å reparere bilen slik at den ville holde gjennom resten av gjennomkjøringen.

Reparasjonene gjorde at Solberg ble forsinket til tidskontrollen som gjorde at han fikk en straff på ett minutt og ti sekunder.

— Jeg prøvde å fikse bilen siden noe ble bøyd etter den forrige etappen. Det var en stein midt i veien og jeg klarte ikke å unngå den. Det var ikke noen alvorlige skader på bilen, men jeg ville bruke god tid på å fikse det, sa Solberg etter målgangen på SS9.

Verre ble det for Gus Greensmith etter SS8. Briten hadde en udramatisk velt mot slutten av etappen. Skadene var derimot store på bilen hans. Ford-føreren fikk startet SS9 og gjennomført fartsetappen, men et problem med kjølesystemet på bilen gjorde at han måtte bryte rett etter målgang.

— Forferdelig, var den eneste måten Greensmith kunne beskrive rallyet på etter målgang.

Rally Sardinia-vinneren Ott Tänak startet ballet på riktig fot. Estlenderen kjørte inn til sjette og tredjetid i de to første etappene av dagen men møtte på store tekniske problemer i slutten av den siste etappen.

Tänak hadde vært raskest i åpningen av SS10, og ledet med flere sekunder over lagkamerat Thierry Neuville. Han stopper i et kort øyeblikk der han går ut av bilen og åpner panseret. Deretter setter han seg inn for å kjøre videre. Det tok ikke lang tid før han så stoppet igjen.

Det var tydelig fra TV-bildene at Tänak hadde store problemer med bilen sin. Da han begynte å kjøre etter inspeksjonen kom det en dunkelyd fra bilen. Estlenderen valgte derfor å stoppe rett før mål og begynte arbeidet med å reparere bilen.

Uheldigvis for Tänak var problemene så store at han er nødt til å parkere bilen for resten av dagen. Det er et slag i magen for Hyundai-teamet som trenger poeng i konstruktørmesterskapet.

Kalle Rovanperä holder stadig på ledelsen han fikk etter punkteringen til Ogier i gårsdagens siste etappe. Han ligger nå 19,4 sekunder før sin lagkamerat Elfyn Evans som overtok andreplassen over Takamoto Katsuta.

Japaneren har hatt alt annet enn en drømmestart på lørdagen av Safari Rally Kenya.

— Etappen er okay, men jeg var forvirret over notene og jeg visste ikke hvor jeg skulle kjøre, sa Katsuta etter dagens første fartsetappe.

Den andre fartsetappen gikk noe bedre for japaneren som stadig utrykker hva slags utfordring løpet er. Enklere skulle det heller ikke bli, for en punktering på bilen hans gjorde at han tapte masse tid på SS10.

Powered by Labrador CMS