Kaare Skard i samme bil som Petter bak rattet, og duoen Aaron Johnston og Oliver Solberg i baksetet. En typisk illustrasjon på hvor tett på Solberg-familien han har vært det siste året.

«Team Solberg»-regissør fikk råd fra Drive To Survive-produsenten – slik ble serien laget i kulissene

Regissøren av dokumentarserien «Team Solberg» er overrasket over hvor ufiltrert Solberg-familien ønsket å være mens kameraet var på, og opplever at de har fått unike privilegier som flue veggen til familien.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Tirsdag slippes sesong to av «Team Solberg» på TVNorge og Discovery+, dokumentarserien som følger Oliver Solberg og hans foreldre Petter og Pernilla i tykt og tynt, bokstavelig talt, gjennom hele fjorårssesongen.

RALLY: Tirsdag slippes sesong to av «Team Solberg» på TVNorge og Discovery+, dokumentarserien som følger Oliver Solberg og hans foreldre Petter og Pernilla i tykt og tynt, bokstavelig talt, gjennom hele fjorårssesongen.

Og for de som har fulgt Oliver sportslig, så er det overordnede manuskriptet allerede kjent. Fra sjansen med WRC-bil allerede i den finske VM-runden på snø, til Petters positive koronatest mellom Portugal og Sardinia, til fem brutte løp på rad for Oliver - og helt til avslutningen med to løp i WRC-bil som ender med sterke poengplasser totalt.

Historien kunne knapt skrevet seg selv bedre for en dokumentarregissør som Kaare Skard, som på vegne av produksjonsselskapet Fenomen stort sett alene har fulgt familien med kamera og mikrofon over hele året.

– I denne sjangeren har man jo ikke noen mulighet til å påvirke virkeligheten. Så jeg ble på et tidspunkt livredd for om denne sesongen skulle ende med fiasko. Jeg spurte meg selv om det er kun det vi dokumenterer nå. Oliver har aldri vært så langt nede som han var etter krasjen i Finland. Han var helt i kjeller’n og sa til Petter at nå er alt over. Og Petter svarer at «det kan godt hende». Jeg tenkte da at «OK, det var jo ikke slik denne serien skulle ende», sier regissør Kaare Skard til Parc Fermé.

For han fikk være med på alt. Uten filter. Uten begrensninger og regi i etterkant fra familien. Han fikk helt fritt spillerom og arbeidsro til å gjøre egne redaksjonelle vurderinger på hva de prioriterer å bruke.

Som en synlig flue på veggen

Selv har han en relativt anonym tilstedeværelse sammenliknet med mange andre produsenter. Han har ett lite video, han prioriterer usynlige mygger og sterk retningsstyrt mikrofon, framfor et større kamerateam med egne egen lydtekniker.

– De forandret seg aldri. I mange av de tunge periodene så kan du normalt oppleve at folk lukker døren og ikke vil ha det filmet. Men her gjemte de seg ikke. Mange andre setter også opp en «act» når TV-kameraene er der. Men Solberg-familien har ingen agenda. De er seg selv 100 prosent. Eller 110 prosent som Petter selv ville sagt, sier Skard.

Med tanke på den åpenheten han har fått tatt del i over en hel sesong, hvor han var til stede under de fleste løpene som Oliver kjørte, så må vi innom Adamo. Andrea Adamo, den karismatiske daværende teamsjefen til Hyundai som er like høyt oppe som han er langt nede, alt ettersom hva som påvirker sinnsstemningen.

I den andre episoden blir vi kjent med Andrea Adamos reaksjoner på Oliver Solbergs kjøring i Safari Rally som førte til permanent brutt løp allerede første dag.

Møtet med Adamo

Og regissøren fikk smake på nærværet til Adamo på godt og vondt.

– For dem var det uvant å ha en dokumentarist rundt seg. Så det må sies at det å forholde seg til Adamo og Hyundais fabrikkteam var hakket vanskeligere. Det gikk ganske kort tid før jeg ikke fikk filme mer hos dem. Oliver var heldigvis for det meste i teltet ved siden av med sitt team, hvor det ikke var noen begrensninger, sier Skard.

– Hvordan var det da å forholde seg til Adamo da han kom inn på deres område?

– Man må være litt taktisk på hvor man plasserer seg og hvor man går. Vi fant en slags måte å jobbe sammen på. Han var ikke spesielt glad for kameraet i starten, men han skygget ikke banen. Han valgte ikke å forholde seg til meg, men jeg viste at han ikke ville bli altfor mye filmet. Men vi har fått intervju med ham og alt slik.

Linken til «Drive To Survive»

Det siste året har motorsporten, fortrinnsvis Formel 1, opplevd en enorm eksplosjon av interesse takket være Netflix-suksessen «Drive To Survive» (DTS). Denne dokumentarserien følger Formel 1-sporten fra den innerste sirkelen på en unik måte som aldri før har blitt dokumentert på.

Nå er skalaen mellom familien Solberg og Formel 1 som sirkus naturlig nok astronomisk, men Skard legger ikke skjul på at DTS er en enorm inspirasjonskilde på måten man formidler historier rundt allerede kjente hendelser og situasjoner.

Dokumentaserien kommer ekstremt tett på Solberg-familien i alle situasjoner. For eksempel dette øyeblikket i Portugal hvor Petter Solberg får høre at han er smittet av koronaviruset.

Og han har tatt det lengre enn bare å være påtatt inspirert.

– Jeg tok telefonen til produsentene og fikk høre hvordan de har jobbet. Og de var klare på én ting, etter deres egne erfaringer; at disse folka aldri har tid til å snakke med meg. Så rådet var at jeg måtte bare ta alt der og da når jeg fikk sjansen, og bare håpe at jeg kan få et intervju. I stedet har jeg fått en diametralt motsatt opplevelse, sier Skard.

– Hvordan kan vi se at dere har hentet inspirasjon fra Drive To Survive?

– For eksempel hvordan vi bruker Molly Pettit og Per Christian Håveødegård som nøytrale observatører av handlingen, men også hvordan vi prioriterer å fortelle en historie rundt selve handlingen. For eksempel da Oliver krasjet i Finland, så opplever vi det veldig personlig fra Pernilla og Petter sin side. Det hadde vært fristende på klippe inn hva Oliver opplevde, men vi opplever det i stedet tett på slik Pernilla og Petter opplevde det. Og det blir en ganske sterk episode, sier Skard, som ikke er redd for å oppleve direkte sammenlikninger med Drive To Survive på godt og vondt.

– Fordelen min er at jeg ikke er noe stort team. Jeg er én mann med et lite kamera og tar nesten ikke plass. Jeg blir nesten usynlig. Jeg er så anonym som man kan være, og som én person kan jeg hoppe inn i hvilket som helst baksete. Det får du aldri se i Drive To Survive.

Petter og Pernilla under første episode, med Fenomen på slep, hvor koronasmitten i Portugal ble viet stor plass.

Storfornøyd med produksjonen

Hyllesten over samarbeidet mellom regissør Skard og familien Solberg er gjensidig, ifølge Petter. Han har store lovord å komme med til Skard og Fenomen for måten de har gått fram på og tatt del i reisen gjennom 2021.

– Jeg har sett noen sider av meg sjøl som jeg ikke har sett før, kun på grunn av måten Kaare har jobbet på, sier Petter Solberg til Parc Fermé, på telefon fra Frankrike mens han følger Oliver i sesongstarten Rally Monte-Carlo førstkommende helg.

– Det blir noen tøffe scener. Med Finland og greier. Men det er veldig bra kvalitet. Jeg tror denne sesongen blir enda bedre enn den forrige, sier Solberg.

– Dere får skryt for å være helt åpen uten filter og begrensninger. Hva sier du til det?

– Det er som alt annet. Det er ren realitet, mye sterke scener, og det kan være situasjoner som folk får vondt av, men som du må igjennom. Mange tror kanskje at alt er en dans på roser, men det er det ikke. Ærligheten må fram og det må framstilles slik det er. Det er klart, alle har jo sine meninger om sånt. Men skal du stille opp på noe som dette, så må du gjøre det slik, sier pappa Solberg.

Powered by Labrador CMS