Progresjonen var veldig positiv i den danske TCR-serien før det ble bråstopp i København.

Marius Solberg Hansen:

Tilbake til norsk rallycross etter karrierens hardest krasj på dansk gatebane

Med kostnader på nesten én million kroner tvinges Marius Solberg Hansen til å hoppe av den danske TCR-sesongen. Men 2023-sesongen har på ingen måte nådd sitt punktum.

Publisert

RACING: – Et veldig skummelt løp. Jeg har ikke lyst til å kjøre der igjen. Det ødela alt, på en måte.

Marius Solberg Hansen.

RACING: – Et veldig skummelt løp. Jeg har ikke lyst til å kjøre der igjen. Det ødela alt, på en måte.

Det sier Marius Solberg Hansen til Parc Fermé.

Unggutten fra Holmestrand som har slått seg opp om bilsportens multikunstner hos Generasjon Z, med sterke resultater i både rallycross, bakkeløp og baneracing, der han valgte å satse på sistnevnte da mulighetene i framtiden for et rimeligere eller til og med betalt sete er større enn i andre grener.

Karrierens verste smell

TCR-erfaringen kom med STCC i fjor, før han meldte overgang til den vel så harde, hvis ikke hardere, danske serien i samme klasse. Og etter en positiv utvikling gjennom sommeren ble det bråstopp i gateløpet i Danmark for en drøy uke siden.

– Det var noe løst i bakstillingen fra en tidligere krasj. Tror vi, i alle fall. Så ble det verre og verre, og i en kamp om en syvendeplass så svingte bilen bak helt plutselig, så jeg gikk rett i veggen og tok drivaksler og slik. Men det verste var at jeg ble truffet av to biler etterpå. det er det som ødela det.

– Snakker vi den hardeste smellen i karrieren din?

– Det er nok det, ja. Jeg fikk jævlig vondt i foten etterpå. Jeg sparket borti tunnellen eller noe sånt, sier 19-åringen, som ikke har noe problemer med at gatebaner er noe han fikk avsmak for.

Liten oppdatering her fra København!😒 I Race 3, og finalen for denne gang ble det ikke helt som jeg håpet, hadde veldig bra start og var fornøyd med det, så har det skjedd noe med bakstilling på bilen i dette racet! Så jeg fikk en liten sladd og gikk rett i betongen! Jeg er ikke skadet, men kjenner at man har fått en trøkk.. 😵‍💫😒 Vi reiser hjem med litt usikkerhet i hvor mye det er og gjøre, det ser ut som det er en del skader på bilen.. Håper og få dette i stand og være klare igjen så fort som mulig..! Jeg er veldig takknemmelig for alle som har hvert med i helgen, både heia gjeng, familie og gode sponsorer som tok turen hit for og se på🥰 Det setter jeg stor pris på, og hadde ikke klart dette uten alle dere! Tusen takk til alle Sponsorer og Samarbeidspartnere!! ✖️ HS Anlegg ✖️ Maskin & Asfalt ✖️ Haslestad Energi As ✖️ Hannevold Transport as ✖️ John Fadum As ✖️ Vestfold Maskintransport As ✖️ Tom Hvaal as ✖️ Meberg ✖️ Jensen Beds ✖️ Linnerud As ✖️ Bamse Metall as ✖️ Botne Bil ✖️ Autotek Bil As ✖️ Xtremfoto ✖️ Jan Vidar Moen As ✖️ Holmestrand Fjellsprengning ✖️ Berit Solberg ✖️ HelleMaskin ✖️ EuroOil ✖️ Gundersen Motorsport ✖️ Loftstad Maskin As ✖️ Lyseng Billakering ✖️ KCL ✖️ Riis Bilglass ✖️ Sande Multiservice as ✖️ SecPro ✖️ Tilhenger NOR ✖️ Eng’s Auto Team Norway - Bilsport TCR DenmarkCopenhagen Historic Grand Prix

Posted by MSH Motorsport on Sunday, August 6, 2023

Det vil si, han anerkjenner konseptet og den ekstra risikoen som ligger bak. Men han fikk også kjenne på hvor små marginene er her kontra en ordinær racingbane, og det frister ikke til umiddelbar gjentakelse.

– Det føles generelt farlig. Og det er trangt. Men jeg skjønner at man ikke får gjort noe med det. På det siste løpet kom kun ni biler i mål, og jeg skjønte at flere også trakk seg før løpet fordi de ikke turte å kjøre der, sier han.

900.000 kroner

Hjemme i Holmestrand står et vrak det koster nesten 900.000 kroner å rette opp. Store deler av summen er forsikret, så foruten egenandelen må de vente på forsikringspengene før de får satt igang gjenopprettingen.

Selve oppbyggingen lar seg gjøre, men sesongen er over i Danmark. Et kjedelig tidspunkt, etter at han både fikk samlet en pallplass og etterhvert sterkere kvalifiseringer hvor han også kjempet høyere opp.

Løpet i Falkenberg i sommer ble hans mest innbringende helg med en fjerdeplass og to sjetteplasser, i tillegg til pallplassen fra Djursland som han fikk litt hjelp med av snudd startrekkefølge.

– Vi kvalifiserte som nummer fire, og det var det sterkeste løpet i år. Vi fant mer ut av bilen etter at det var litt styr før det. Men når det funker, så er vi der. Og det er en bane som også passet bilen veldig bra ettersom den er en del raskere enn de andre, sier Marius som Falkenberg-helgen i juli.

Tre NM-runder i rallycross

Nå er bilen parkert for oppbygging før de vurderer å ta den med til den spanske TCR-serien og avslutningsløpet der nede første helgen i desember. I mellomtiden vender Marius tilbake til sitt hjertebarn, nemlig rallycrossen.

– Jeg kjører resten av NM-sesongen i rallycross, sier Marius, uten å spesifisere bil og klasse riktig enda.

Men etter at Finnskogbanen ble utsatt forrige uke, og flyttet til oktober, så får han med seg mer enn halve sesongen ettersom kun to av fem NM-runder er avholdt foreløpig.

– Det er for sponsorene og de som hjelper til her i Norge. Selv om det er for moro å få kjørt litt, så har jeg jo lyst til å vinne når jeg stiller opp, sier Solberg Hansen.

Powered by Labrador CMS