Her passerer Jan Emil Wilsberg målflagget først etter å ha blitt jaget intenst av Nikolai Haldammen i Extreme-klassen. Like bak vinner vi også en like tøff duell mellom Marius Vardeberg og Stian Raen i kampen om den siste pallplassen.
Her passerer Jan Emil Wilsberg målflagget først etter å ha blitt jaget intenst av Nikolai Haldammen i Extreme-klassen. Like bak vinner vi også en like tøff duell mellom Marius Vardeberg og Stian Raen i kampen om den siste pallplassen.

Vellykket premiere på crosskartsesongen med hele 129 utøvere på startstreken

Bilsportens store springbrett på grus fortsetter med uforminsket styrke etter en god åpningshelg på Finnskogbanen.

Publisert

CROSSKART: Og over halvparten av de startende crosskartførerne tilhører de tre klassene for barn og unge, nemlig Mini, 85ccm og 125ccm. Med andre ord gror det svært godt i de yngre rekker, også for de som liker grus under hjula og at det sladder litt ekstra.

CROSSKART: Og over halvparten av de startende crosskartførerne tilhører de tre klassene for barn og unge, nemlig Mini, 85ccm og 125ccm. Med andre ord gror det svært godt i de yngre rekker, også for de som liker grus under hjula og at det sladder litt ekstra.

I helgen skulle nemlig KNA Solør Motorsport og Finnskogbanen være vertskap for sesongstarten både i norgesmesterskapet, norgescupen og det nord-europeiske mesterskapet i crosskart.

Mange nye og unge fjes som akkurat har startet en aktiv bilsportkarriere er å finne i crosskarten. Her har vi Oscar Bieltvedt, sønn av den tidligere rallyprofilen Sveinung Bieltvedt.
Mange nye og unge fjes som akkurat har startet en aktiv bilsportkarriere er å finne i crosskarten. Her har vi Oscar Bieltvedt, sønn av den tidligere rallyprofilen Sveinung Bieltvedt.

I Mini-klassen, for utøvere fra 6 til 11 år, kjøres det primært oppvisning og derav blir det ikke gjort noen form for tidtaking eller annen rangering. Men med mange debutanter og ivrige gutter og jenter på plass kan vi nok lett slå fast at helgens kjøring på Finnskogbanen har rukket å bli ett av deres store høydepunkter så langt i livet.

Jevnt i enormt startfelt

For å ta de yngste rangerte førerne, så må vi til 85ccm-klassen hvor man kan kjøre fra året man fyller 8 til 13 år. Og dette var også den største klassen med hele 34 førere til start. Med andre ord ble det satt opp finaler helt ned til bokstaven E.

Men for å trekke fram toppen, så var det ingen av førerne som klarte å stikke av med full pott og tre heatseire. I stedet hadde fem av A-finalens ni førere 27 innledende poeng, altså to heatseire og en andreplass, så det var liten tvil om at det var jevnt i denne klassen.

Peter Johansen fra Grenland vant A-finalen i klassen med størst deltakelse i helgen, nemlig 85ccm-klassen.
Peter Johansen fra Grenland vant A-finalen i klassen med størst deltakelse i helgen, nemlig 85ccm-klassen.

Det lengste strået strakk imidlertid Peder Johansen fra NMK Grenland, som tok skalpen på Jørgen Sørlie fra NMK Aremark, mens Sebastian Isaksætre på hjemmebane tok tredjeplassen. Sistnevnte er forøvrig nevø av rallycrossprofil Espen Isaksætre, som selv var på plass i Extreme-klassen.

Overlegen Ruud

I 125ccm var det også god deltakelse med 23 førere til start, og før finalene var det Patrick Ruud fra NMK Eggemoen og svenske Vilgto Wetter som var de beste med tre heatseire hver. Men mens det ble en svakere A-finale for Wetter, så viste Ruud at innsatsens hans i de innledende omgangene ikke bare var et blaff.

Her gikk han hen og vant foran svenske Eivind Walfridsson Dahl mens Jonas Sørlie fra KNA Indre Ytre Østfold sikret seg det nederste trinnet på seierspallen.

Patrick Ruud var i en klasse for seg i 125-klassen.
Patrick Ruud var i en klasse for seg i 125-klassen.

I voksenklassene fra de tradisjonelle crosskartklassene 250ccm og 650ccm har deltakelsen vært noe mindre de siste årene, men 13 førere i 250 var et lite løft. Det var det Troy Petersen fra NMK Melkhus som sikret seieren etter å ha startet fra bakerste rekke i finalen. Aron Stjern Rød og Sebastian Myr Bjerkli fulgte på.

I 650ccm var det bare firere førere til start denne helgen, men i den offisielle finalen var det Mats Samuelsen Lislevand fra Konsmo som kunne fylle på bilsport-CVen sin med atter en seier, foran svenske Erik Andersson og Melhus-gutten Sondre Brendryen.

Ny juniorklasse

En ny klasse i norsk crosskart denne sesongen er juniorvarianten av Crosskart Xtreme. Denne er blitt brukt av FIA i internasjonal sammenheng, men er nå godkjent i Norge. Riktig nok litt mer beskjedent startfelt her enn moderklassen, men like fullt et spennende på fyll i en rekrutteringsgren som crosskart.

Dennis Vik ble historisk da han ble den første vinneren av et norgescupløp i Crosskart Extreme Junior.
Dennis Vik ble historisk da han ble den første vinneren av et norgescupløp i Crosskart Extreme Junior.

Dennis Vik er ikke ukjent med denne kategorien og viste med tre heatseire at han har erfaringen i behold. Derfor var det heller ikke unaturlig at han dro det lengste strået i finalen. Andreplassen gikk til Charlie Rosmalm-Sebom, mens Anniken Lindfjord sørget for å bli den eneste jenta som endte på pallen denne helgen.

Bikkjeslagsmål i toppklassen

Så i Extreme, som gjerne defineres som toppklassen i norsk crosskart, hvor 28 førere var på plass. Og resultatene i de innledende omgangen vitnet om at det også var svært jevnt mellom deltakerne her, for det var bare tre førere som klarte å ta maks to heatseire denne helgen. Samtidig var dette også dagen for de to som kvalifiserte seg opp fra B-finale.

Men først og fremst ble det en intens kamp om seieren mellom Jan-Emil Wilsberg og Nikolai Haldammen, som lå som perler på en snor etter hverandre gjennom finalen. Haldammen kjempet febrilsk, men forgjeves, for da målflagget var ute var det Wilsberg som kunne strekke armene i været.

Like intenst ble det om tredjeplassen hvor det var B-finale-toer Marius Vardeberg som sikret tredjeplassen rett foran Stian Raen. B-finale-vinner Jens Hvaal, som primært satser på EM i rallycross, kjørte inn til femteplass i A-finalen.

Powered by Labrador CMS