Andreas Mikkelsen.
Andreas Mikkelsen.

Andreas svært nær ved å totalvinne Power Stage – i en WRC 2-bil

Og igjen var ingen i nærheten av å tukte mannen som er i ferd med å forsegle VM-gullet for 2022-sesongen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Værgudene skulle overta hovedrollen under avslutningsdagen av Rally Estland, der tørre veier skulle dusjes i bygevær av dimensjoner på upålitelige og uforutsigbare tidspunkt. Spesielt skulle dette gå utover de to siste etappene av løpet.

Med norske øyne var det mest spenning rundt Andreas Mikkelsens kamp om WRC 2-seieren etter to brutte løp på rad. For finske Teemu Suninen hadde satt opp et forrykende tempo i sin Hyundai denne søndagen, og differansen var bare drøye tre sekunder mellom de to nordiske rallyprofilene når alt skulle gjøres opp.

Derfor hadde ingen av dem råd til verken å kjøre sikkert eller gjøre feil, og med nedbørsfronter som kunne slå til når som helst kunne man heller ikke vite hvorvidt været ville spille en avgjørende rolle.

Reagerte på startposisjonen

Mikkelsen tok føringen på Suninen til første mellomtid med bare seks tidelers forsprang, så marginene var fortsatt små. Regnet holdt seg også unna mens Mikkelsen fikk gjennomført etappen, hvilket også betød at føret var i en opptørkende fase på dette tidspunktet etter at det hadde bøttet ned tidligere på dagen.

– Jeg prøvde å kjøre så fort jeg kunne, men det var mye vann i sporene. Normalt pleier jo vi å kjøre sist i klassen, men nå ville de ha oss til å kjøre først, sa en betuttet, for ikke å si oppgitt Mikkelsen etter målgang, vel uvitende om at startposisjonen hans skulle vise seg å være meget optimal.

Men i mellomtiden hadde Suninen begynt å falle bakover på mellomtidene, og det viste seg at motorproblemer hindret ham i å utfordre Mikkelsen om seieren. Dermed kunne Mikkelsen etterpå puste lettet ut over at årets tredje seier var et faktum, på tre fullførte løp, etter at det ble brutt både i Portugal og på Sardinia.

På vei mot totalseier

For foruten WRC 2-seieren, skulle tiden til Mikkelsen vise seg å ha svært god holdbarhet. For i det Suninen var i mål så begynte regnet å ta seg opp igjen, noe som ville gjøre forholdene interessante når Rally1-bilene skulle utpå for å fordele de siste plassene på totallista.

De påfølgende WRC 2-bilene med Jari Huttunen og Emil Lindholm endte milevis bak Mikkelsen på siste etappen, og Craig Breen skulle bli den første til å sette standarden i toppklassen. Men Ford-føreren endte opp over 30 sekunder bak Mikkelsen, og det med begynte spørsmålet å melde seg på om det skulle bli totalseier for Mikkelsen på etappen, og dermed fem ekstra VM-poeng uavhengig av klasse.

Én etter én var det ingen som var i nærheten av Mikkelsen. Esapekka Lappi klokket seg inn nesten 11 sekunder bak Mikkelsen. Men med et ustabilt vær var det som å skru av og på en bryter, og etter Lappi igjen skulle resten av toppførerne slite med å sette konkurransedyktige tider.

Med to biler igjen ledet Mikkelsen fortsatt Power Stage totalt med sin Skoda Fabia, og lå med det an til å ta sin første etappeseier i Rally-VM siden Sweet Lamb-etappen i Rally Wales i 2019, den gang for Hyundai.

Kalle Rovanperä er ustoppelig i årets VM-sesong og sikret sin femte seier på syv løp denne sesongen.
Kalle Rovanperä er ustoppelig i årets VM-sesong og sikret sin femte seier på syv løp denne sesongen.

Maktdemonstrasjon av Kalle

Men det skulle bli for opptørkende igjen, og Elfyn Evans fikk sneket til seg en midlertidig ledelse med 2,2 sekunder på Mikkelsen, som uansett var sikret Power Stage-poeng i VM-sammendraget. Riktig nok ikke førstegang i en RC2-kategorisert bil, da Emil Lindholm tok femteplassen på Power Stage i Kroatia tidligere i år.

Uansett var det årets soleklare konge i VM-sirkuset som skulle sette standarden da føreforholdene tillot det. Kalle Rovanperä satte opp et tempo av dimensjoner og totalvant Power Stage med hele 22,5 sekunders forsprang på Evans og 24,7 sekunder på Mikkelsen. Med det var også årets femte seier et faktum, hans syvende i karrieren, og nå leder han VM med hele 83 poeng på Thierry Neuville. Forøvrig var det hjemmefører Ott Tänak som tok tredjeplassen totalt.

Oliver Solberg kom seg til slutt gjennom den siste dagen også, ikke med et like overbevisende tempo denne gang som han viste lørdag. Men norsk-svensken fikk fullført løpet med mange utfordringer og verdifulle erfaringer, og ble til slutt nummer 13 totalt.

Powered by Labrador CMS