Tommy Rustad.

Tommy Rustad ser på Arctic Circle Raceway som Norges svar på Spa-Francorchamps:

– Den er altfor fin til å ligge i brakk

Den norske bilsportlegenden knyttes til racerbanen i nord på flere områder, og er naturlig nok glad for å se at bilsporten har kommet tilbake igjen.

Publisert Sist oppdatert

RACING: I 1999 satte Tommy Rustad rundetiden 1:28,068 i sin Nissan Primera i det som var STCC sitt første løp på Arctic Circle Raceway utenfor Mo i Rana i Nordland. Riktig nok har den lokale helten og Audi R8-fører Wiggo Dalmo klokket en raskere rundetid enn dette da han blant annet satte 1:27,734 under kvalifiseringen i Midnight Cup i fjor, men som den største arrangøren for mer enn 20 år siden er det altså Rustad som innehar den offisielle banerekorden fra STCC-sirkuset.

RACING: I 1999 satte Tommy Rustad rundetiden 1:28,068 i sin Nissan Primera i det som var STCC sitt første løp på Arctic Circle Raceway utenfor Mo i Rana i Nordland. Riktig nok har den lokale helten og Audi R8-fører Wiggo Dalmo klokket en raskere rundetid enn dette da han blant annet satte 1:27,734 under kvalifiseringen i Midnight Cup i fjor, men som den største arrangøren for mer enn 20 år siden er det altså Rustad som innehar den offisielle banerekorden fra STCC-sirkuset.

Men Rustad er ikke bare kjent for å være lederstjerna i Nordens største og mest prestisjefylte racingserie på 90- og 2000-tallet, men han har også gjort utallige TV-opptredener på banen sammen med fin faste makker fra glansdagene til Autofil og Broom, Jan Erik Larssen.

– Jeg har mange hyggelige minner derifra. Det er jo Norges svar på Spa, litt. Den er rytmisk og rask, sier Tommy Rustad til Parc Fermé.

Så at det begynte å forfalle

Naturlig nok syns han det har vært trist at banen i bilsportsammenheng forsvant mer eller mindre helt i nærmere 15 år. Forøvrig vil Parc Fermé understreke etter innspill fra seerne at det ikke nødvendigvis har vært klinisk dødt for bilsportslige aktiviteter på anlegget.

I samme periode hvor det meste hadde stilnet for bilsporten, så er det verdt å understreke at Gatebil riktig nok hadde flere årlige og vellykkede samlinger på sine sommertreff som samlet et tusentalls mennesker - som så å si det eneste av bilsportrelevante aktiviteter som skjedde på anlegget i denne perioden gjennom 2000- og 2010-tallet.

Rustad på sin side skjønte at noe var i ferd med å skje også mens han holdt på med TV-innspilling.

– Da vi var der med Broom, så så vi allerede da at fasilitetene begynte å forfalle. Men banen er altfor fin til å ligge i brakk. Jeg tør påstå at det er den fineste og morsomste banen i Skandinavia, i alle fall var den fram til Rudskogen fikk sin oppgradering, slår han fast.

Ett av anleggets største utfordringer med tanke på å generere aktiviteter og engasjement jevnt over en sesong er beliggenheten. Som verdens nordligste racerbane betyr det også at den ligger et godt stykke fra det store og etablerte bilsportmiljøet i Sør-Norge.

Håper på flerbruk

Likevel hyller Rustad lokalmiljøet og initiativtakerne som har fått bilsporten opp på beina igjen, som igjen har ført til investeringer og oppgraderinger av anlegget. Som nevnt i vår hovedreportasje så har motorsykkelaktiviteten bestått gjennom årene, uten at det har holdt selve anlegget optimalt nok ved like.

Rustad er også glad for at det nå er blitt mer og mer kjent at det legges tilrette for mer bilkjøring der.

– Banen fikk jo et annet fokus, spesielt gjennom Autofil. Da traff du begge kjønn i alle aldre. Bilentusiaster har vel alltid visst at banen fins, men det har likevel vært mange som lurer på om det egentlig er noe liv og aktivitet der. Med litt kloke hoder og mulighet for flerbruk, så blir dette bra. Ikke bare med bil, men også sykkelritt, rulleski, trafikksikkerhetsøvelser. Det kan brukes til så enormt mye, slår den doble STCC-mesteren fra 2000-tallet fast.

Powered by Labrador CMS