Premas bil nummer 1 er som kjent rattet av aurskogingen, Dennis Hauger. Én sprint-seier og en syvendeplass gir hans beste poenguttelling i Formel 2 så langt.
Premas bil nummer 1 er som kjent rattet av aurskogingen, Dennis Hauger. Én sprint-seier og en syvendeplass gir hans beste poenguttelling i Formel 2 så langt.

Dennis mer enn doblet poengene sine i Monaco

Dennis Hauger fortsatte momentet fra sprint-seieren i feature-løpet. Alternativ strategi kombinert med sterkt tempo sikret Hauger 16 poeng, mer enn dobbelt av det han startet med.

Publisert

FORMEL 2: Dennis Hauger triumferte under gårsdagens sprint-løp i Monacos gater og kjørte inn til sin første Formel 2-seier etter å ha startet på en andreplass. Siden startlisten for feature-løpet bestemmes av kvalifiseringen på fredag måtte Hauger i dag starte på niende.

Prema-laget satt Hauger opp for en alternativ strategi, som betød at han startet på den mykeste dekkblandingen, mens hans konkurrenter begynte med det hardere dekket.

En meget sterk start og svært spissede albuer mot hans lagkamerat, Jehan Daruvala og Charouz-fører Enzo Fittipaldi gjorde at Hauger lå på en femteplass inn i Fairmont-hårnålen, og lengst frem på den alternative strategien.

Hauger hadde et mye høyere tempo enn de fire foran han, men ble liggende bak Juri Vips som igjen lå bak Jack Doohan. Hauger hang lenge på disse to, men på runde åtte begynte dekkene å miste tempo.

Viste sterkt tempo

På runde 10 kom Hauger inn å satt på det hardere dekket. Han kom bak Liam Lawson som hadde problemer på starten og måtte starte fra pit. Hauger kjørte svært raskt på det harde dekket i friluft, men tok så igjen Lawson og tapte tid.

Dennis Hauger som vant sprintløpet fant ingen gode forbikjøringsmuligheter senere i feature-løpet.
Dennis Hauger som vant sprintløpet fant ingen gode forbikjøringsmuligheter senere i feature-løpet.

Strategien til Prema hvilte mye på at det ikke ville komme en sikkerhetsbil. I verste fall måtte sikkerhetsbilen komme ut på rett tidspunkt. Det gjorde den ikke da Amuary Cordeel stod stille på målstrekka etter å ha vært borti autovernet i Anthony Noghes-svingen.

Det åpnet for at alle førerne i tet kunne stoppe å bytte dekk. Plasseringen på banen for Hauger, og tempoet han satt på det harde dekket var godt nok til at han endte opp på en syvendeplass bak Marcus Armstrong etter at tetgruppen hadde stoppet.

Nok en sikkerhetsbil kom ut kort tid etter omstarten. MP Motorsports Clement Novalak var strandet i Fairmont-hårnålen etter et angivelig sammenstøt med Lawson.

Mesterskapslederen holdt til mål

Da løpet omsider var i gang igjen var det ingen i topp syv som klarte å foreta forbikjøringer. ARTs Théo Pourchaire, som hadde en dobbeltseier i Monaco i fjor, satte høyt press på mesterskapsleder Felipe Drugovich, men fant aldri en mulighet til å komme forbi.

Det virket som om ART-føreren kun ventet på det riktige øyeblikket, men til et punkt klarte han ikke lengre å henge på Drugovich. Pourchaire hadde brukt opp dekkene sine, og selv etter en nesten-krasj av Drugovich, var det ikke nok for Pourchaire å ta seieren.

Lengre bak i feltet var det kjempet en bitter kamp om åttendeplassen. Den stod mellom Daruvala, Calan Williams og Ayumu Iwasa. Daruvala forsøkte seg på innsiden av Williams Nouvelle-sjikanen. Daruvala lå på innsiden mot neste sving, før Williams plutselig svinger mot bilen til Indieren.

Daruvala unngår et videre sammenstøt med Williams og kommer forbi. Han mottar så en advarsel fra juryen etter å ha presset Williams av banen i sjikanen. På løpets siste runde forsøker Iwasa seg på innsiden av Williams. Det ender med et sammenstøt hvor begge står stille i Fairmont-hårnålen.

Dennis Hauger gjorde en bra jobb med den alternative strategien, som til slutt ga han syvendeplassen. Det er hans nest-beste feature-løp resultat bak sjetteplassen i Saudi-Arabia, men suksessen i sprint-løpet gir Hauger sin beste uttelling med 16 poeng.

Powered by Labrador CMS