Rally Grimstad er tilbake igjen på årets kalender, og med gjensynet møter NM-deltagerne fartsetapper med bedre sikkerhet og en mer praktiske løsninger.

Derfor er Rally Grimstad tilbake igjen på NM-kalenderen

Etter et uønsket opphold for arrangørgruppen i fjorårssesongen er Rally Grimstad tilbake igjen på NM-kalenderen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Under fjorårets rallysesong var det etter planen meningen å kjøre en ny asfaltrunde i Sokndal, like ved Motorcenter Norway, men etter arrangørtrøbbel ble runden avlyst i siste liten, og den tiltenkte to-årsavtalen ble lagt på is.

RALLY: Under fjorårets rallysesong var det etter planen meningen å kjøre en ny asfaltrunde i Sokndal, like ved Motorcenter Norway, men etter arrangørtrøbbel ble runden avlyst i siste liten, og den tiltenkte to-årsavtalen ble lagt på is.

Når nyheten om at Rally Sokndal måtte avlyse i fjor, kom det for sent til at Rally Grimstad klarte å stable et arrangement i tide, ifølge arrangementsansvarlig Bjørn Tore Beisland. Etter at de fikk avslag på fjorårets NM-runde ble fokuset rettet mot 2023-sesongen.

Én av grunnene til at Rally Grimstad fikk avslag i fjor var at gjennomsnittsfarten er for høy. Det har stabben bak løpet nå hatt som prioritert å få løst.

Gjør tiltak for å få ned farten

— Det vi gjorde var at vi fikk hjelp fra en sikkerhetskontrollør som vi gjennomgikk løypene med. Også blir det gjort noen tiltak for å få ned farten i form av sjikaner. Det blir nødvendigvis ikke flere sjikaner, men de blir mulig litt lengre, for å få farten enda mer ned og i en lengre periode, forteller Beisland til Parc Fermé.

Årsaken til at hastighetene ble så høye ved forrige løpsavvikling var ifølge Beisland på grunn av optimale forhold.

— Det er jo litt væravhengig med den snittfarta. Sist vi arrangerte var det jo perfekte forhold. Det var varmt, og når det ble ordentlig godt og varmt i asfalten på et par av de etappene på dagen, så så vi det at det gikk betraktelig raskere enn året før da det var overskyet, sier han.

Uansett vær- og baneforhold har arrangøren hatt stort fokus på sikkerhet og det å plassere sjikaner strategisk der hvor fører og kartleser kan være spesielt utsatt. Men ellers er det varslet små endringer på årets traseer.

Dødsulykker vil bli samtaleemne

Det å sikre etappene kommer også i forkanten av de to tragiske dødsulykkene som har preget rallyverden den siste uken.

— Har dødsulykkene hatt noen betydning for hvordan dere velger å gjennomføre løpet?

— Nå er jo det nok så nylig, så det har vi rett og slett ikke fått diskutert enda. Men det er nok en ting som er veldig på agendaen på det neste møte vi skal ha. Og det er jo selvfølgelig med på å ta enda hardere tak i det med snittfart, fastslår Beisland.

Andre praktiske endringer er det også meldt vil komme til Rally Grimstad. Før har service vært på Drottingborg ungdomsskole nære Grimstad sentrum, cirka 4,6 kilometer unna teknisk og innsjekk på Vik. Nå er ønsket å etablere service like ved PS Anlegg.

— Service er tenkt til på Vik skole rett vedsiden av PS Anlegg. Jeg tror nok det blir slik, men det er litt detaljer som må jobbes med fordi de skal begynne å rive den gamle barneskolen der. Så det er jo midt inni. Så jeg holder på med litt organisering med kommunen der, røper Beisland.

Powered by Labrador CMS