Pierre Gasly kunne lørdag juble sammen med teamet.

Gasly-jubel midt i Alpine-kaoset:

– Det har ikke vært enkelt

Pierre Gasly sørget for Alpine-jubel lørdag, men teamet er fortsatt langt unna der de vil være.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Alpine har denne sommeren gjort store endringer internt. For få uker siden ble Bruno Famin flyttet opp til den nye rollen vise-president i Alpine, hvor han skulle fungere som en mellommann mellom teamsjef Otmar Szafnauer og administrerende direktør Laurent Rossi. Kun en uke senere forsvant Rossi ut fra sin rolle, og ble erstattet av Philippe Krief. Alain Prost som selv forsvant ut av sin rådgiverrolle i teamet i fjor har denne helgen gått hardt ut mot Rossi og kalt han en «udyktig leder» som hindret teamets momentum.

FORMEL 1: Alpine har denne sommeren gjort store endringer internt. For få uker siden ble Bruno Famin flyttet opp til den nye rollen vise-president i Alpine, hvor han skulle fungere som en mellommann mellom teamsjef Otmar Szafnauer og administrerende direktør Laurent Rossi. Kun en uke senere forsvant Rossi ut fra sin rolle, og ble erstattet av Philippe Krief. Alain Prost som selv forsvant ut av sin rådgiverrolle i teamet i fjor har denne helgen gått hardt ut mot Rossi og kalt han en «udyktig leder» som hindret teamets momentum.

Otmar Szafnauer har kun en dag igjen som teamsjef i Alpine.

Otmar Szafnauer skal heller ikke ha kommet veldig godt overens med Rossi, og etter hans exit opplevde Szafnauer fortsatt å ha såpass stor tillatt at han gikk ut og sa at han fortsatt ville få tid til å fullføre sin 100-løps plan som strakk seg helt til 2026. Med fasit i hånd kun to løpshelger senere kan man trygt si at han ikke hadde den tilliten. Sammen med han måtte også sportsdirektør Alan Permane som har vært i teamet helt siden 1989 da det het Benneton gå ut dørene. I tillegg forsvinner teknisk sjef Pat Fry til fordel for en tilsvarende rolle hos Williams. 

Om vi skrur tiden et år tilbake ble det siste løpet før sommerpausen kjørt på Hungaroring. Sebastian Vettel annonserte at han skulle legge opp etter sesongen, og allerede den helgen hoppet Fernando Alonso over til Aston Martin. Ikke lenge etterpå ble Oscar Piastri annonsert som spanjolens erstatter, men som alle vet gikk ikke det som planlagt for Alpines del. 

Gasly-jubel i kaoset

Midt i dette kaoset med en teamsjef med få timer igjen ved roret sikret Pierre Gasly lørdag en etterlengtet pallplass i sprintløpet. Franskmannen setter det ikke helt der oppe med en «vanlig» pallplass, men han tror pallplassen vil være viktig for teamet,

– Det er et sprintløp så det føles ikke helt som et ekte podium, men jeg tar fortsatt den lille «tredjeplass-plata» og jeg tror at det viktigste er for teamet og for humøret i garasjen, sa Gasly til F1TV etter løpet.

Gasly er inne i sin første sesong i teamet, og han innrømmer at det ikke bare har vært lett. 

– Det har ikke vært enkelt siden starten av året. Vi har ikke vært så konkurransedyktige som vi har ønsket og Ungarn var et eksempel på hvordan det har vært siden starten da vi ble involvert i en kollisjon og mistet begge bilene. Det har vært noen tunge og frustrerende uker, så å få ut en sterk prestasjon i denne perioden og for meg personlig på Spa som er en spesiell bane med Anthoine og det som har skjedd, det er en veldig meningsfull tredjeplass, fortsatte Gasly som innledet helgen med å invitere alle fra F1-, F2- og F3-paddocken til en felles løpetur rundt banen for å hedre både Anthoine Hubert og Dilano Van ’t Hoff som begge har mistet livet på Spa-Francorchamps. 

Usikker vei videre

Gaslys pallplass til tross: det er fortsatt flere spørsmål enn svar rundt Alpine. Om det eksisterer en plan for hvem som skal inn å fylle sentrale roller på permanent basis eller ikke er det ingen som vet, men om teamet først nå skal ut på jakt vil de møte sterk konkurranse fra andre team som også ønsker å ruste opp. Skal man tro ryktebørsen er det tidligere Ferrari-sjef Mattia Binotto som skal være på vei inn som Szafnauers erstatter, men om det kommer til å skje eller om det bare var det første logiske navnet noen i paddocken kom på vet vi foreløpig lite om. 

Et annet spørsmål er om Alpine får muligheten til å gjøre mer med motoren sin enn det regelverket egentlig tillater. Alpines motor skal ifølge rapportene være 20-30 hestekrefter svakere enn konkurrentene, og etter det gjeldende regelverket er det svært lite de kan gjøre med motoren frem til det nye motorreglementet trer i kraft i 2026. Men nå skal det likevel være aktuelt å la Alpine ta grep allerede nå for å jevne ut forskjellen mellom teamene. Dette diskuteres i disse dager mellom FIA og teamene. 

På kortere sikt er Alpine avhengig av å levere flere prestasjoner som den de leverte lørdag. I konstruktørmesterskapet ser Alpine ut til å havne litt i ingenmannsland på sjetteplass med over 40 poeng opp til McLaren som for øyeblikket ser ut til å ha en langt raskere bil enn Alpine. I søndagens

Powered by Labrador CMS