Martin Stenberg i farta med noe redusert sikt under SS1.

Kjørte halve dagen med knust frontrute:

– Det har vært spennende det!

Å kjøre rally er allerede en krevende aktivitet, og det blir ikke stort enklere om man så vidt kan se ut av frontruta.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: I helgens Rally Larvik gikk det fort unna for alle involverte med tørr asfalt og flere raske etapper. Som ellers i livet er det alltid en fordel med så god sikt som mulig, og det gjelder naturligvis spesielt her. Da er det ikke akkurat en fordel om panseret flyr opp, knuser frontruta di og blir liggende der kun to svinger inn i dagens første av totalt ti fartsetapper.

RALLY: I helgens Rally Larvik gikk det fort unna for alle involverte med tørr asfalt og flere raske etapper. Som ellers i livet er det alltid en fordel med så god sikt som mulig, og det gjelder naturligvis spesielt her. Da er det ikke akkurat en fordel om panseret flyr opp, knuser frontruta di og blir liggende der kun to svinger inn i dagens første av totalt ti fartsetapper.

Det var situasjonen Martin Stenberg måtte håndtere sammen med kartleser Anette Fjeld under Rally Larvik på lørdag. Bildet over er tatt i en av de siste svingene på den første etappen etter at de altså hadde kjørt så godt som hele veien med panseret oppe. 

Martin Stenberg studerer sin knuste frontrute.

– Panseret fløy opp på SS1, egentlig etter to svinger. Så da måtte vi kjøre etappen med panseret oppe da, forteller Stenberg til Parc Fermé før de skal til service etter fem kjørte etapper. 

I mål på SS1 var det heller ikke bare å få på plass igjen panseret, men som tilfellet ofte er i bilsport kan det meste løses med nok teip og i dette tilfellet noen par skibriller.

– I mål finner vi ut at panseret har flyttet seg så langt bakover at vi fikk ikke festa det igjen. Så vi stroppa fast panseret med stroppen til reservehjulet også kjørte vi opp til bensinfyllingen og teipa det fast. Også fikk vi oss noen par skibriller som vi har kjørt med siden, forteller unggutten.

Stenberg tilbake i aksjon på SS7, denne gangen med en hel frontrute.

Men selv med panseret noen lunde på plass igjen var det ikke akkurat god sikt fra førersetet med knust frontrute. 

– Det har vært spennende det! VI har tatt det rolig, men det har gått greit. Sikta er sånn noen lunde, forteller han om hvordan det var å kjøre de fire neste etappene før service. 

Ved hjelp av Sindre Backe som selv måtte bryte løpet tidlig fikk de lånt og byttet både frontrute, panser og intercom på service. Problemet var dermed løst og Stenberg kunne gi full gass de neste etappene, men grunnet en klips som hadde løsnet på bensinslangen inn på tanken kom de aldri til start til den niende fartsetappen for dagen. I det minste later det til at 21-åringen nå har brukt opp kvoten for uflaks for en periode.

Powered by Labrador CMS