Martinius Stenshorne på plass på årets kontor under den siste pre season-testen på Monza denne uken.
Martinius Stenshorne på plass på årets kontor under den siste pre season-testen på Monza denne uken.

Martinius forventer at teamet vil være i toppen:

– Fint å se at farten er der

Martinius Stenshorne vil møte sterk motstand når han neste helg debuterer i Formula Regional Europa, men han mener likevel at det vil være langt jevnere i toppen enn det han opplevde i Formel 4.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Etter kun en sesong bak rattet på en formelbil i italiensk Formel 4 er Martinius Stenshorne denne sesongen klar for nye utfordringer i Formula Regional Europa. Mesterskapet omtales gjerne som et mellomsteg mellom Formel 4 og Formel 3, og det er sånn sett et steg opp for nordmannen.

RACING: Etter kun en sesong bak rattet på en formelbil i italiensk Formel 4 er Martinius Stenshorne denne sesongen klar for nye utfordringer i Formula Regional Europa. Mesterskapet omtales gjerne som et mellomsteg mellom Formel 4 og Formel 3, og det er sånn sett et steg opp for nordmannen.

Siden starten av mars har det blitt kjørt totalt seks testdager i Barcelona, på Paul Ricard, og nå til slutt på Monza. For Stenshorne har det riktig nok blitt noe mindre testing ettersom at han ble satt ut av sykdom i Barcelona, men unggutten mener likevel at han er godt forberedt før alvoret setter inn på Imola neste helg.

– Jeg føler meg klar. Så klar som jeg kan bli når jeg er rookie, forteller Stenshorne til Parc Fermé en uke før sesongen ruller i gang på Imola.

Selv om det i utgangspunktet ikke er snakk om enorme forskjeller på bilen sammenlignet med den bilen han kjørte i Formel 4 har det vært en overgang gjennom vinteren for det norske formelhåpet.

– Det var en stor overgang, selv om det egentlig bare er en større bil enn i Formel 4 med mer downforce, større hjul og litt bedre motor. Så det er mye som er likt, men det er det at man kan pushe mer og utnytte den downforcen mer. Så det handler om å bli vant til det. Overgangen var litt stor i starten, men etter et par tester har det gått fint, slår han fast.

Nytt team og godt tempo

Martinius Stenshorne (nummer 2 fra venstre) sammen med sitt nye team.
Martinius Stenshorne (nummer 2 fra venstre) sammen med sitt nye team.

I Formel 4 kjørte Stenshorne for Van Amersfoort, mens han i år skal kjøre for det franske teamet R-ACE GP. Så langt er 17-åringen godt fornøyd med sitt nye team, og selv om han har teamkamerater med erfaring fra mesterskapet er han ikke redd for å bli nedprioritert.

– Sånn som det er nå har det gått ganske fint, og jeg føler at alle førerne har blitt prioritert like mye, sier Hokksund-gutten.

I likhet med mange av sine konkurrenter i Formula Regional Europa benyttet Stenshorne vinteren til å kjøre noen løp i midtøsten-mesterskapet i Formula Regional. Der ble det noen imponerende opphentinger, flere sammenstøt med Formel 2-fører Brad Benavides, og ellers gode prestasjoner i konkurranse med flere meriterte og erfarne førere. Likevel fremhever han at teamet slet litt med tempoet i vinter.

– I UAE så slet vi litt, men det ser ut som at farten er bra her i Europa.

Under den første testdagen på Monza på tirsdag satte Stenshorne den syvende raskeste tiden, mens han endte som nummer tolv på resultatlisten på dag to - henholdsvis tre og fem tideler bak Premas Rafael Camara som var den raskeste føreren begge dagene. Utover dag to var fokuset også i større grad rettet mot løpssimuleringer, prøvestarter og andre forberedelser før sesongens første løp på Imola om halvannen uke.

– Det er fint å se at farten er der. På morgen på dag en var det jo tidvis såpass jevnt at et tiendedel skilte seks plasser på resultatlisten, forteller Stenshorne.

Jevnere konkurranse

Testresultatene viser også en relativt bred variasjon av team innenfor topp ti, og et tyvetalls førere innenfor sekundet begge dagene. At det er såpass jevnt er en betydelig kontrast til hva Stenshorne opplevde i konkurranse med suverene Prema i fjorårets Formel 4-sesong i Italia.

– I Formel 4 var det veldig store forskjeller. Prema var jo kjempelangt foran alle andre. Når du kom inn i pit og så at du var et halvt sekund bak Prema så var du nesten fornøyd, mens om du er et halvt sekund bak nå kan du ikke være like fornøyd, forteller Stenshorne om hvor mye jevnere det ser ut til å være mellom de ulike teamene i Formula Regional Europa.

Og den farten trenger de i konkurranse med en rekke svært talentfulle førere. Stenshorne forventer at hans team R-ACE GP vil være å regne i toppen sammen med Prema og Van Amersfoort, og han trekker spesielt frem fire navn som han forventer at vil være helt der oppe-

– Det er i alle fall de to Prema-bilene med Camara og Antonelli, også tror jeg at min teamkompis Tramnitz og Haverkort som kjører i Van Amersfoort blir raske. Jeg tror det er de fire som er de raskeste, sier unggutten.

Selv vet ikke Stenshorne helt hvilke plasseringer han kan forvente å kjempe om i sin første sesong i mesterskapet, men han håper på å være innenfor topp ti i de første løpene.

– Jeg har ikke noe mål helt enda. Jeg kommer til å ta de første løpene først også se hva som er mulig. Du vet egentlig aldri før løpene starter om folk pusher det de kan eller om de makser ut på testing. Men jeg får håpe på å i alle fall være innenfor topp ti i starten, forteller Stenshorne om egne ambisjoner.

Formula Regional Europa starter sesongen på Imola fra 21. til 23. april. Hele kalenderen finner du her!

Powered by Labrador CMS