Silverstone ble ingen positiv opplevelse for Dennis Hauger i år. Søndag var han først og fremst forbanna, dernest noe forslått etter en av de hardeste krasjene han har opplevd i formelbilracing.

– Han beviste bare igjen hvor lite hjerne han bruker ute på banen

Krasse ord fra Dennis Hauger mot konkurrenten som sørget for at Silverstone-helgen endte med en svært dramatisk krasj.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Det skulle knapt gå en runde før Dennis Hauger var ute av hovedløpet. DAMS-fører Roy Nissany havnet utenfor banen i Stowe-svingen inn i siste sektor, og skjøt inn i banen igjen rett foran Hauger. Der hadde nordmannen fri luke foran seg på venstresidem av banen - der Nissany skjenet tilbake igjen og sendte Hauger ut på gresset med punktert hjul.

FORMEL 2: Det skulle knapt gå en runde før Dennis Hauger var ute av hovedløpet. DAMS-fører Roy Nissany havnet utenfor banen i Stowe-svingen inn i siste sektor, og skjøt inn i banen igjen rett foran Hauger. Der hadde nordmannen fri luke foran seg på venstresidem av banen - der Nissany skjenet tilbake igjen og sendte Hauger ut på gresset med punktert hjul.

Som totalt passasjer måtte Hauger bare holde pusten og vente på at bilen stoppet, og han skjønte med en gang at et kraftig sammenstøt ville bli det eneste utfallet. Så skulle det altså bli en slags karma for Nissany som ubestridt skapte situasjonen, der han ble truffet av Hauger som kom som et prosjektil gjennom gresset og over innerkerbsen.

Dramatisk skulle det dog bli på måten sammenstøtet skjedde. Hauger ble kastet opp i lufta og inn i det som er cockpitområdet på Roy Nissayns bil. Hodebøylen, populært kalt «haloen», reddet utvilsomt Nissany fra svært alvorlige skader, om ikke et fullstendig tragisk utfall.

Hauger krabbet ut, åpenbart forslått, men ble raskt sjekket opp på det medisinske senteret hvor han har gått helt klar. Og mens man fikk satt seg ned og roet nervene, så kom også reaksjonene etterpå. For det var vel så kraftige skyts i retning konkurrenten som det var av ergerlse over nok en helg med null poeng.

– Han kjører sånn her hvert løp., og han kjører alle av banen flere ganger. Kjørestilen hans er som en fireåring rundt denne banen. Så jeg håper dommerne snart tar tak i det han gjør. Innad i serien vet alle om kjørestilen hans og hvor lite gjerne han bruker på banen. Det beviste han bare igjen, sier en svært krass og forbannet Hauger til Viaplay etter at han var klarert fra legesenteret.

Nissany fikk også mulighet til å forklare seg da Viaplay fikk huket tak i ham etter løpet. Han er først og fremst lei seg for at løpet ble ødelagt for begge to, men ønsker ikke kommentere skyldfordelingen direkte.

– Det er et uhell med uheldig utfall. Så må jeg sjekke igjen og se mer hva som skjedde. Men overfor både meg selv og Dennis vil jeg beklage for hvordan dette endte. Det er racing, og selv om det ser dramatisk ut så kjører vi for plasseringer. Så får dommerne bestemme, svarer Nissany.

Beskyldningene er også sterke, både fra manager Huysman og også fra Viasats ekspert Thomas Schie. Begge skriver Nissanys atferd som «hodeløs». Parc Fermé har forelagt påstandene overfor DAMS-teamet, men de har enn så lenge ikke besvart vår henvendelse.

I «cool down»-rommet etter løpet kunne vi også observere en slags enighet mellom pallsankerne Logan Sargeant, Theo Pourchaire og Liam Lawson. En av førerne sa blant annet «det er alltid samme fyren», og det var neppe i retning Hauger det var ment som.

Manager Harald Huysman var i alle fall helt klar i sin tale.

– Han er veldig kjent for å være ekstremt aggressiv. Det er greit til et visst punkt, men når det går på helsa løs overfor andre og seg selv, og det har pågått i mange år, så er ikke det bra i det hele tatt. Hele situasjonen er litt absurd. Sånn skal ikke skje, i alle fall ikke så ofte med den føreren, konstaterer Huysman.

Hauger er altså så å si helt medisinsk klarert for løpshelgen på Red Bull Ring i Østerrike førstkommende helg. Han har ikke rukket å reflektere altfor mye rundt krasjen, foruten at han er lite imponert over sin konkurrent - og at han husker hvert eneste sekund av det som skjedde.

– Jeg visste at det var en «sausage på apexen» (pølseformet kerbs ved innersvingen, journ.anm.). Så jeg visste at det kom til å smelle. Jeg «preppa» for det, og holdt meg i beltene. Man skjønte at man var «lost» uansett, så det var bare å prøve og stoppe opp. Det ble en vanskelig situasjon og ja - en skuffende helg «overall», slår Dennis fast, med sitt karakteristiske norsk-engelsk-ordforråd.

Powered by Labrador CMS