Teemu Suninen fikk husly hos Hyundai i fjor høst etter at samarbeidet med M-Sport skar seg. Nå får finnen ytterligere tillit i teamet.
Teemu Suninen fikk husly hos Hyundai i fjor høst etter at samarbeidet med M-Sport skar seg. Nå får finnen ytterligere tillit i teamet.

Hyundai går for finske og paraguayanske krefter i årets WRC 2-satsing

To ny førere får hovedansvaret for Hyundais program på nivå to i Rally-VM. Det betyr at Ole Christian Veiby sin tid hos Hyundai er over.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Selv om VM-sesongen i rally er godt igang, så er det fortsatt mangler på forventede nyheter fra flere hold. Mads Østberg har for eksempel nylig kunngjort at han får til en ungarsk satsing sammen med Citroën, men hva dette innebærer av VM-runder har de fortsatt ikke gått ut med.

Ole Christian Veiby har startet sesongen med å kjøre deres privateide Volkswagen Polo GTI R5 her hjemme i Norge, samt gjennomført Rally Sweden med en imponerende andreplass i WRC 2 der han lenge kjempet om seieren med Andreas Mikkelsen.

Utover dette har ikke Veiby kunngjort noen planer. Parc Fermé kan imidlertid erfare at Veiby er høyaktuell for en overgang til Rallycross-VM denne sesongen sammen med Kristoffersson Motorsport og deres nye elbiler. I så fall vil ikke det være noen tilfeldighet, da Veiby-familien også er på eiersiden av det svenske teamet, men enn så lenge har ikke Veiby ønsket å kommentere ryktene rundt rallycrossprosjektet.

Kunngjør planene denne uken

Uansett er det mye som har tydet på at Veiby har vært mer og mer på vei ut av Hyundai-systemet, spesielt etter at Andrea Adamo forlot skuta etter fjorårssesongen. Dette innrømmet Veiby også i et intervju tidligere, der han anså forhandlingene som mer krevende nå som han ikke hadde sin faste italienske teamsjef å diskutere en eventuell forlengelse med etter utestengelsen fra VM i fjor.

I dag får Parc Fermé dog bekreftet fra Ole Christians manager og far Erik Veiby at de ikke har noen fornyet kontrakt med Hyundai, og at de senere denne uken planlegger å gå mer ut med hvilket program og prosjekter de har for sesongen.

Og mens Oliver Solberg har rykket opp til hovedlaget i deres Rally1-satsing, så henter Hyundai Motorsport inn finske Teemu Suninen og paraguayanske Fabrizio Zaldivar til deres hovedsatsing i WRC 2-kategorien mot blant annet Mikkelsen og etter sigende Østberg sammen med en rekke andre sterke førere i dette mesterskapet.

Fabrizio Zaldivar.
Fabrizio Zaldivar.

Kombinerte Hyundai og Skoda i 2021

Suninen trenger ingen lang introduksjon for den gjengse rallytilhenger. Han har tre pallplasseringer fra Rally-VM på CVen, som han tok sammen med M-Sport. Men 28-åringen imponerte ikke teamet veldig i fjor, samtidig som Adrien Fourmaux slapp mer og mer til i deres WRC-biler. Enden på visa ble at Suninen og M-Sport skilte lag etter mange års samarbeid i både WRC og WRC 2, og kontakten med Hyundai ble etablert i fjor høst med ett WRC 2-løp i Spania, samt at han fikk sjansen i WRC-bil på Monza da Ott Tänak måtte stå over fjorårets siste VM-runde.

Zaldivar er kanskje mer ukjent for de fleste, men den 21-årige paraguayaneren har 17 starter i Rally-VM siden debuten i Rally Sweden i 2019. I fjor kjørte han syv VM-runder i WRC 3-klassen med en Skoda Fabia Rally2 sammen med spanske Carlos Del Barrio i høyrestolen. Hans beste plassering var en fjerdeplass i klassen og 11. plass totalt under Rally Sardinia.

Utover dette har han rukket å kjøre totalt 70 løp siden han debuterte i en Ford Fiesta R2 som 15-åring på hjemlige trakter. Parallelt med WRC 3-satsingen det siste året så har han kjørt en Hyundai i20 R5 i det paraguayanske mesterskapet.

Powered by Labrador CMS