Petter Sæves Waskaas hadde all grunn til å være ekstra fornøyd med seg selv og sitt eget team, både i forkant og etter Rally Hadeland.

Leverte sitt livs rallyløp da han stjal seieren fra erkerivalen på siste etappe

19-årige Petter Sæves Waskaas er virkelig blitt varm i rallytrøya, og han er usikker på om helgas seier på Hadeland kan måles mot sine tre NM-gull i baneracing.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Han avsluttet fjorårssesongen på Rally Hedemarken med et sjokktempo hvor han plutselig vant klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler. Det i sitt debutår, hvor han tidligere på året har vært vesentlig lengre bak de raskeste i klassen.

RALLY: Han avsluttet fjorårssesongen på Rally Hedemarken med et sjokktempo hvor han plutselig vant klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler. Det i sitt debutår, hvor han tidligere på året har vært vesentlig lengre bak de raskeste i klassen.

Men med mangel på tidligere toppkonkurrenter i det løpet var det vanskelig egentlig å måle hvor sterk prestasjonen var, selv om det basert på sekunder per kilometer i forhold til R5-biler syntes å være et godt tempo.

Stred mot sin egen far

Rally Hadeland 2022 skriver seg dog inn i merittlista til Waskaas som noe ekstraordinært. Fra å ligge 12 sekunder bak Martin Nygård, årets store gullfavoritt i klassen og tidligere mester fra 2019, så endte regnestykket med tre sekunder i favør 19-åringen når Sagvollen var kjørt.

Selv om pappa Erik ikke nødvendigvis var helt med på tankegangen om å satse såpass.

– Pappa liker ikke dette. Han ville at vi skulle komme til mål og sanke poeng. Vi hadde ingenting å tape. Men jeg tenkte at det hadde vært kult å ta Power Stage, sier Waskaas til Parc Fermé.

– Hvor høyt setter du denne prestasjonen kontra dine tre NM-gull med Shortcar?

– Nå spør du vanskelig, svarer Petter, før han heller går videre og snakker om løpet.

Rally Hadeland - eldre 4WD

1) Petter Sæves Waskaas, Subaru, 52:02,1
2) Martin Nygård, Subaru, +3,1
3) Even Moan, Mitsubishi, +1:23,3
4) Stein-Erik Brynildsen, Mitsubishi, +1:49,0
5) Per Arne Enger, Subaru, +3:54,7
6) Morten Gravermoen, Subaru, +3:58,6
7) Sivert Wallander, Subaru, 8:23,3
8) Jørgen Leivestad, Subaru, +10:13,4

Rivalen ødela forstillingen

Det var nesten så han bokstavelig talt stod og kjørte på Sagvollen. Hvorvidt det skulle gå an å ta inn halvsekundet på kilometeren på sin store erkerival og forhåndsfavoritt var han usikker på. Mellomtiden viste at han midtveis var seks sekunder foran Nygård.

– Etter at vi vant på Hedmarken i fjor, så fikk vi bedre seeding. Det betyr mye. Bilen passer bedre i sporene, samtidig som vi er blitt litt mer rutinerte. Når vi har fått bedre feste, så har vi bare klemt til. Så det har gått fort, vi fikk veldig flyt på Sagvollen den første turen, og den samme flyten fikk vi på den siste turen også

Om dette hadde holdt inn uansett får vi aldri vite. Det skulle vise seg at Nygård traff samme stein som Ole Christian Veiby, som endte i en blokkering på det tidspunktet av løpet. Nygård fullførte løpet med en ødelagt forstilling foran og påførte seg et tidstap som hypotetisk likevel kunne holdt til seier. Waskaas tok Nygård med 15,8 sekunder, inkludert smellen tre kilometer før mål, noe som resulterte i en seiersmargin til Waskaas på kun tre sekunder.

– Det er synd når sånt skjer. Men sånn er rally. Vi brøyt på Sigdal på grunn av problemer, sier unggutten, som virkelig har tatt klasse 13 i norsk rally med storm.

Risikerte å stå over løpet

For på Sigdalsrally gikk det for varmt i blokka, som til slutt smeltet ett av stemplene helt. Selv om det ikke var et komplett motorhavari, var det såpass komplisert å ordne på kort tid, inkludert å få tak i nye deler, at løsningen ble å finne en ny motor.

Riktignok standardmotor fra en gatebil, men den viste seg å fungere plettfritt. Petter har ingenting å utsette den på, snarere har han heller en gjeng bak seg han ikke kunne klart seg uten.

– Denne prestasjonen vi gjorde nå startet allerede lørdag kveld etter Sigdal. Da var motoren ute, før vi dro til Tommy Herregården for å se hva problemet var. Så fikk vi ny motor på tirsdag, startet den opp på fredag, og fikk den ferdig benket på tirsdag igjen denne uka. Så jeg må takke alle som var med på dette. Jeg har så mye snille og flinke folk som gjorde at vi i det hele tatt fikk stilt til start på Hadeland, understreker han.

Konkurransen med Nygård trigger ham, spesielt fordi de har tilnærmet helt like biler. Det var nok dette som også trigget ham litt ekstra til å levere det som enn så lenge er hans livs fartsetappe med det tempoet han satte på Sagvollen-etappen. Foran seg hadde han kun R5-biler, noe han også hadde på totallista med 11. plass totalt.

Petter Sæves Waskaas og kartleser Henrik Ø. Johannessen på SS1 under Rally Hadeland.

Trives egentlig ikke på snø

Attpåtil fordi det også skjedde på snø, et underlag han har forsøkt å snakke seg litt ned på fordi han ikke føler seg like trygg på snø som på grus gjennom sin relativt korte rallykarriere på et drøyt år.

– Det er gøy å ha noen å strekke seg etter, og samtidig være ganske likt med. Også virker det som Martin syns det er veldig kult med denne konkurransen. At vi stiller ganske likt syns jeg er gøy. Han stiller riktig nok med mer erfaring, mens jeg får være han unge og dumme. Det var synd at Thomas Kvam røyk tidlig, for med han hadde vi også fått hard konkurranse, sier Waskaas.

– Men du. Du har ikke svart på enda om dette resultatet er bedre enn det du leverte i Shortcar?

– Det er vanskelig. Jeg syns jo rally er kult. Det er mange mil, og resultatet fra Hedmarken og Hadeland er jo ganske lik, prestasjonsmessig. Men så var jo dette på snø, så da kan vi i alle fall sette Hadeland litt høyere enn Hedmarken, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS