Oliver Solberg kjørte seg godt fast på SS10 lørdag formiddag.
Oliver Solberg kjørte seg godt fast på SS10 lørdag formiddag.

Oliver kjørte seg fast og tapte over en halvtime

Men han kom seg på mirakuløst videre, selv om hele Rally Monte-Carlo nå er ødelagt for 20-åringen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det skulle tendere til mannefall på de første etappene før dekkservice midtveis på lørdagens etapper. På SS10, dagens andre fartsetappe, skulle det gå verst utover Oliver Solberg som mistet kontrollen og skled av veien og ble stående nede i en skråning.

Løpet var tilsynelatende over for den norsk-svenske 20-åringen, før TV-bildene kunne vise at han karret seg inn til mål uten annet enn kosmetiske skader foran på bilen. Han avla et lynraskt sitat før han måtte skynde seg videre for å prøve og rekke neste etappe.

– Hele morgenen har gått dårlig, men dette trengte vi ikke, sa Solberg kvikt, før han suste avgårde.

Rally Monte-Carlo - etter SS11

1) Sebastien Ogier, Toyota, 1:55:59,1
2) Sebastien Loeb, Ford, +5,4
3) Craig Breen, Ford, +1:07,5

Deretter leverte han en nokså akseptabel sjettetid på den neste prøva før pausen, riktig nok 1,3 sekunder på kilometeren bak etappevinner Sebastien Ogier, men flere skulle få problemer på denne etappen.

Verst gikk det utover Elfyn Evans, som kjørte av og også han landet nede i en skråning. Problemet for waliseren var at han stod og tippet på en kant som ikke bare var til fare for ham og kartleser Scott Martin før de kom seg ut av bilen, men arrangøren valgte å avbryte prøva etter at alle Rally1-biler var i mål.

Sliter fortsatt med røyk

Risikoen var ikke helt borte for at bilen kunne fortsette ned, hvor fortsettelsen av etappen kom tilbake igjen på veien som lå lenger ned bak skråningen.

Solberg tok seg imidlertid tid etter mål til å forklare mer hvorfor han kjørte av, som åpenbart henger sammen med røykutviklingen de også opplevde fredag.

– Vi har hatt mye røyk i bilen i hele dag, så jeg mistet enkelt og greit konsentrasjonen. På en eller annen måte fikk vi bilen opp igjen, og heldigvis var det ingen skader foruten det kosmetiske. Her inne tok vi det bare pent, sa Solberg, som likevel ble beste Hyundai på etappen.

Med tanke på de kosmetiske skadene og tidsbruken han hadde var det noe usikkerhet hvorvidt han kunne fortsette løpet, men Solberg bekrefter i en SMS til Parc Fermé at «alt er ok».

Lønn for strevet for Mikkelsen

Teamkameratene Thierry Neuville og Ott Tänak hadde store problemer med å komme seg gjennom etappen på ryddig vis og tapte begge henholdsvis 40 og 50 sekunder inne på etappen.

I teten har Sebastien Loeb også hatt en rolig åpning på dagen, og faktisk gitt fra seg den sensasjonelle ledelsen han skaffet seg fredag. Nå er det navnebror Ogier som har tatt over lederposisjonen, men bare med 5,4 sekunder midtveis.

I WRC 2 fortsetter Andreas Mikkelsen å kjøre ryddig og taktisk uten å ta store sjanser. Det betaler seg, for de konkurrentene som har truet ham har alle fått problemer. Senest med Stephanel Lefebvre, som først hadde fått en enorm tidsstraff og deretter pådro seg skader som ikke lot seg reparere.

Nordmannen har nå en solid ledelse på 1:19,4 ned til teamkollega Marco Bulacia Wilkinson.

Powered by Labrador CMS